Citat:
Ursprungligen postat av
Nyepost
Återigen måste du se det här från ett juridiskt perspektiv. Om du läser TS så är det vad som avhandlas här, och inte dina personliga föreställningar.
Påsättaren är den som sätter på. Han är aktiv.
Den enda möjligheten för kvinnan att vara aktiv är när kvinnan rider. Men om sexakten innefattar flera ställningar så är nackdelen viktad mot påsättaren.
Är det inte mer rimligt att man inte har sex med någon som man inte vill man ha sex med?
Jag har vid något tillfälle känt mig äcklad under sexakter. Jag har dock aldrig tänkt att jag ska nog våldätksanmäla personen för jag tänker att jag får skylla mig själv som gick med på att ha sex. I värsta fall kan jag bara säga "stop" och gå därifrån.
Jag har enligt din definition blivit våldtagen eftersom jag inte blev tillfrågad om jag samtyckte till allt!

Att känna sig äcklad är inte Synonymt med att bli våldtagen! Det är måååånga, både män och kvinnor som ibland har gjort dumma sexuella val. Och känt sig äcklade eller bara att det var fel. Du och de har väl gjort våld på sig själva, kan man säga. Finns inget där att polisanmäla. Utan bara "gilla läget", gå vidare med livet och inte göra om samma misstag igen! Och så gör folk, både män och kvinnor.
Det är när en sexakt inleds eller spårar ur
mot någons vilja, som det är våldtäkt. Där den ena parten gör saker mot den andras vilja.
För att illustrera skillnaden:
1. Du är lite småfull och kåt. Oattraktiva Berta stöter på dig, och eftersom du är kåt börjar ni hångla och ligga. Hon vill ha analsex och du vill gärna det också. Du kommer. Efteråt känner du äckel. Går ut på toaletten och drar sedan hem. Ångrar bittert sexet. Du har här gjort våld på dig själv. Men absolut
inte blivit våldtagen!
2. Du är småfull. Men inte kåt. Oattraktiva Berta är på dig som en hök. Du vill inte, avvisar henne. Någon gång tjatar hon till sig en kyss och du ger henne några kyssar (varför vet du inte, men kanske för att få slut på hennes tjat). Du mår lite illa av alkoholen och drar dig undan till ett sovrum och lägger dig för att vila. Halvt slumrande märker du att någon är i rummet och knäpper upp dina byxor och drar ner dessa och sedan känner du ett hårt tag om din dolme och fingrar I röven. Du stelnar till och försöker säga ifrån, men din kropp lyder dig inte, du är paralyserad en kort stund, kan inget göra, då situationen är så skrämmande. Till slut kan du röra dig helt och vänder dig om och ser att det är Berta. Du drar dig undan, säger nej. Knuffar bort henne och drar upp byxorna och drar därifrån. Du har utsatts för en våldtäkt.
Och ja: folk kommer vittna om att ni hånglade. Och ja: Berta kommer påstå att ni hade "något på g" och att hon uppfattade det att du först kysste henne och sedan gick in i sovrummet som att du ville ha henne med dit för sex. Och här är det alltså upp till Berta att
verkligen påvisa att samtycke fanns. Och för dig att
verkligen påvisa att samtycke
inte fanns. Ord står mot ord.
Men det finns också vittnen som såg dig komma ut ur rummet, arg och upprörd. Vittnen du direkt efteråt pratade med om att Berta tagit sig sexuella friheter med dig när du nästan sov. Vittnen som har sett att du inledningsvis under kvällen har avvisat Berta.
Oavsett hur det går i en eventuell dom, så är en sak säker: Berta har våldtagit dig. Hon skulle ha väckt dig och inhämtat samtycke (vilket hon inte hade fått) .