Citat:
Ursprungligen postat av
Luftis
Det är definitivt inte så att soc ingriper i alla fall av påstådd barnmisshandel. Det är bara ett tramspåstående att skriva att "om det varit så, så hade detta och detta hänt"
Citat:
Ursprungligen postat av
icon
Passar på att uppmana till sökning: "psykisk misshandel barn + 1177" för information till de som kanske vill lära sig mer om vad som faktiskt numera räknas som misshandel utöver fysisk misshandel:
Om det pågår oegentligheter i aktuell familj så är det bra om barn och närstående är medvetna om vad som räknas.
Tack. Även om vi bortser helt från vem som har rätt och fel i det är, så är det oerhört naivt att tro att socialtjänst alltid ingriper och agerar. I detta fall har barnet dessutom
ett tryggt hem, och tyvärr förvånar det mig inte om socialtjänsten nöjer sig där. Jag ställer mig ärligt talat tveksam till att dom drar igång en utredning om problemet är så (för dom) lätt löst som att barnet kan bo hos mamman.
Citat:
Ursprungligen postat av
MREnzoWrange
Man kan göra orosanmälningar anonymt och varför agerar ingen här inne? När man läser så verkar väldigt många har god insyn i familjen och bära på en stor oro över saker al skett och sker.
Stå inte fegt bredvid utan agera, ju fler orosanmälningar (polisanmälningar) som kommer in, desto större sannolikhet till att det blir action.
För att det handlar om något som
har hänt, innan tråden ens fanns. Inte något som sker nu. Sedan gör L definitivt ifrågasättbara val som förälder, en det är en annan sak. Barnen far inte illa, dom är knappt hos mamman.