2026-07-13, 13:47
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
Jag håller med dig, vilken förälder har inte höjt rösten, skällt eller varit trött på ungarna? Den som säger att man aldrig gjort det talar inte sanning.

OM Linda hade misshandlat barn hade det varit en skyndsam utredning, barnahus, soc etc involverat. Ingen hade låter det fortgå på något vis.

Jag tänker någon borde prata med I för att få henne att förstå vad förtal faktiskt handlar om.

Det är uppenbart att drevet går här gällande L, men det måste ju vara rimligt och balanserar innan man häver ur sig grova anklagelser.

Det är definitivt inte så att soc ingriper i alla fall av påstådd barnmisshandel. Det är bara ett tramspåstående att skriva att "om det varit så, så hade detta och detta hänt"

Det är även ganska magstarkt att påstå att allt skulle kunna vara påhittat.

Sen håller jag med dig gällande förtalsdelen. Det är osmart att lägga ut sånt här på sociala medier, men jag hade också lackat ur om jag blivit misshandlad av någon tjock narcissistkärring som sitter på YT och leker den perfekta föräldern.

Alldeles oavsett fysisk misshandel så finns det gott om andra saker som gör Linda klandervärd och olämplig som förälder. Hennes trovärdighet är långt ifrån hög i något sammanhang. Det har inget med drevande att göra, det är bara fullständigt uppenbart för de flesta som följt familjen under en längre tid.
Citera
2026-07-13, 13:56
Medlem
icons avatar
Bedrövligt hur många (vuxna?) människor som plötsligt dyker upp i tråden för att relativisera och förminska Lindas beteende i de videos som länkats till här som exempel på hur ogynnsamt hon som förälder agerar där. Eller kanske snarare hur hon inte agerar där. Total brist på bekräftelse till kontaktsökande barn bara som ett exempel. Ibland är det som inte sker från föräldern illa nog. Att hon inte har insikt nog om hur illa hon beter sig utan lägger ut och låter det ligga kvar år efter år för att få klick säger tillräckligt om hennes föräldraskap.
Citera
2026-07-13, 13:59
Medlem
icons avatar
Passar på att uppmana till sökning: "psykisk misshandel barn + 1177" för information till de som kanske vill lära sig mer om vad som faktiskt numera räknas som misshandel utöver fysisk misshandel:

Om det pågår oegentligheter i aktuell familj så är det bra om barn och närstående är medvetna om vad som räknas.
Senast redigerad av icon 2026-07-13 kl. 14:02.
Citera
2026-07-13, 14:12
Medlem
Man kan göra orosanmälningar anonymt och varför agerar ingen här inne? När man läser så verkar väldigt många har god insyn i familjen och bära på en stor oro över saker al skett och sker.

Stå inte fegt bredvid utan agera, ju fler orosanmälningar (polisanmälningar) som kommer in, desto större sannolikhet till att det blir action.
Citera
2026-07-13, 15:29
Medlem
farlings avatar
Citat:
Man kan göra orosanmälningar anonymt och varför agerar ingen här inne? När man läser så verkar väldigt många har god insyn i familjen och bära på en stor oro över saker al skett och sker.

Stå inte fegt bredvid utan agera, ju fler orosanmälningar (polisanmälningar) som kommer in, desto större sannolikhet till att det blir action.

Precis.
Det är väldigt lätt att sitta och skriva spaltmeter efter spaltmeter med skit om en person på nätet, men om man nu VERKLIGEN tror att barnen far illa så får man väl ta sitt medborgeliga ansvar och orosanmäla.
Citera
2026-07-13, 16:00
Medlem
icons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av farling
Precis.
Det är väldigt lätt att sitta och skriva spaltmeter efter spaltmeter med skit om en person på nätet, men om man nu VERKLIGEN tror att barnen far illa så får man väl ta sitt medborgeliga ansvar och orosanmäla.
Ni uttrycker er som att ingen i tråden har agerat. Vad vet ni om det? Det låter i tidigare videos som att socialtjänsten var inkopplad i samband med att den mesta oron uttrycktes här.

Tycker förövrigt det är oerhört lågt att kritisera ett barns agerande på det sätt som görs här i tråden. Det borde inte tas upp överhuvudtaget i det här forumet om man har någorlunda moral i kroppen. Inget av barnen har valt att bli synliga i sociala medier från första början. Det har däremot de vuxna som kritiseras härinne. På olika håll och över lång tid. Tycker det är superbra att tittare reagerar när de uppfattat att föräldrarna burit sig illa åt och skriver om det här. Varför skulle man inte göra det? Vill man inte ha eventuell kritik för det man gör i videos som ligger öppen för alla att ta del av så kan man sluta filma och lägga ut. Åtminstone kan man låta bli att läsa på det här forumet där man vet hur det kan skrivas.
Citera
2026-07-13, 16:21
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icon
Ni uttrycker er som att ingen i tråden har agerat. Vad vet ni om det? Det låter i tidigare videos som att socialtjänsten var inkopplad i samband med att den mesta oron uttrycktes här.

Tycker förövrigt det är oerhört lågt att kritisera ett barns agerande på det sätt som görs här i tråden. Det borde inte tas upp överhuvudtaget i det här forumet om man har någorlunda moral i kroppen. Inget av barnen har valt att bli synliga i sociala medier från första början. Det har däremot de vuxna som kritiseras härinne. På olika håll och över lång tid. Tycker det är superbra att tittare reagerar när de uppfattat att föräldrarna burit sig illa åt och skriver om det här. Varför skulle man inte göra det? Vill man inte ha eventuell kritik för det man gör i videos som ligger öppen för alla att ta del av så kan man sluta filma och lägga ut. Åtminstone kan man låta bli att läsa på det här forumet där man vet hur det kan skrivas.

Jag vet ingenting om det, men jag antar att det hade blivit känt på ett eller annat sätt om så var fallet.

Grundtanken med detta forum är att ALLT är tillåtet att diskutera så ditt försök till moraliserande faller aningens platt.

Att kritiera någon här kommer göra absolut noll skillnad för de barn ni säger er vara så oroliga för. Det ni kan göra för att göra skillnad är att sluta följa och konsumera det som läggs ut. Till slut finns ingen publik och då kommer det heller inte finnas något värde i att prångla ut videor.
Men många härinne verkar ju inte fatta det. Eller så är det helt enkelt för svårt att låta bli att konsumera dessa videor. Det känns ju trots att ganska skönt att sedan kunna sitta här och götta sig åt andra....
Citera
2026-07-13, 17:01
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Jag vet ingenting om det, men jag antar att det hade blivit känt på ett eller annat sätt om så var fallet.

Grundtanken med detta forum är att ALLT är tillåtet att diskutera så ditt försök till moraliserande faller aningens platt.

Att kritiera någon här kommer göra absolut noll skillnad för de barn ni säger er vara så oroliga för. Det ni kan göra för att göra skillnad är att sluta följa och konsumera det som läggs ut. Till slut finns ingen publik och då kommer det heller inte finnas något värde i att prångla ut videor.
Men många härinne verkar ju inte fatta det. Eller så är det helt enkelt för svårt att låta bli att konsumera dessa videor. Det känns ju trots att ganska skönt att sedan kunna sitta här och götta sig åt andra....
Inget av det du skriver ovan ändrar något av det jag uttryckte i inlägget du citerade. Fullt medveten om att ALLT är tillåtet att diskutera. Betyder inte att det är lämpligt för det. Tänker fortsätta att då och då säga ifrån när det skrivs idiotiska saker om barn. Har deltagit i tråden innan och vill att det ska framgå med extrem tydlighet att jag trots att jag skriver på Flashback inte är en av de som tycker att det ok att skriva så. Har noll tro på att du och andra som tycker det är viktigt att få uttrycka de sakerna i skrift tar åt sig av det. Det var inte därför jag skrev.

Skulle aldrig drömma om att konsumera Lindas videos. Det är överspelat för länge sedan. Tycker ingen ska titta på hennes videos så där håller jag med dig.
Citera
2026-07-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Så ni menar att I haf ljugit?

Oavsett om I har varit sanningsenlig eller ljuger röven av sig så har hon gjort enormt fel. Det finns ingen anledning till att börja sprida skit om en person på sociala medier, oavsett våldtäkt eller barnmisshandel. Det finns absolut noll anledning till att tro att det skulle bli bättre av ett inlägg på sociala medier.

Om det sedan är så att I talar sanning, då har jag ärligt talat ännu svårare med hennes beteende just nu. Inte fasen kan man tro att det blir bättre av ett inlägg, men värre? Det känns inte som helt orimligt att misstänka det, är i varje fall vad jag hade räknat med om jag hade haft en styvmor som misshandlade mig, och jag hade mina halvsyskon kvar i hennes vård.
Citera
2026-07-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Det är definitivt inte så att soc ingriper i alla fall av påstådd barnmisshandel. Det är bara ett tramspåstående att skriva att "om det varit så, så hade detta och detta hänt"
Citat:
Ursprungligen postat av icon
Passar på att uppmana till sökning: "psykisk misshandel barn + 1177" för information till de som kanske vill lära sig mer om vad som faktiskt numera räknas som misshandel utöver fysisk misshandel:

Om det pågår oegentligheter i aktuell familj så är det bra om barn och närstående är medvetna om vad som räknas.
Tack. Även om vi bortser helt från vem som har rätt och fel i det är, så är det oerhört naivt att tro att socialtjänst alltid ingriper och agerar. I detta fall har barnet dessutom ett tryggt hem, och tyvärr förvånar det mig inte om socialtjänsten nöjer sig där. Jag ställer mig ärligt talat tveksam till att dom drar igång en utredning om problemet är så (för dom) lätt löst som att barnet kan bo hos mamman.

Citat:

För att det handlar om något som har hänt, innan tråden ens fanns. Inte något som sker nu. Sedan gör L definitivt ifrågasättbara val som förälder, en det är en annan sak. Barnen far inte illa, dom är knappt hos mamman.
Citera
2026-07-17, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Kanske har det aldrig upprättats en anmälan till att börja med? För offret betyder det att man behöver bemöta traumat på nytt, viket kan vara anledning nog till att inte anmäla. För det andra står troligen ord mot ord utan just några konkret bevis, och på en sådan grund är det inte helt lätt att fälla. Jag växte själv upp med en narcissistisk förälder och i den veva var socialtjänst m.fl. högst involverade. Det finns skrivna utredningar där situationen står i tydlighet. Föräldern i fråga har aldrig fått någon form av straff. Det är, tyvärr, inte ovanligt att det ser ut så.

För övrigt, hur kommer det sig att det alltid dyker upp nya konton som stöttar L så snart argumenten hårdnar?

Jag är inte ny och det I lagt upp är underlag för orosanmälan, det är det kuratorn skrivit ihop (utefter vad I berättar) till socialen. Så det har absolut varit utredning på minst 4 månader innan man ger beslut om åtgärd.

Hade anmälan varit sanningsenlig och I haft blåmärken efter knytnävsslag och fler barn backar upp det I säger, hade de lagt LVU på alla barn.

Så ursäkta men jag ifrågasätter detta starkt.
Senast redigerad av Sommarflickaan 2026-07-17 kl. 00:49.
Citera
2026-07-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarflickaan
Jag är inte ny och det I lagt upp är underlag för orosanmälan, det är det kuratorn skrivit ihop (utefter vad I berättar) till socialen. Så det har absolut varit utredning på minst 4 månader innan man ger beslut om åtgärd.

Hade anmälan varit sanningsenlig och I haft blåmärken efter knytnävsslag och fler barn backar upp det I säger, hade de lagt LVU på alla barn.

Så ursäkta men jag ifrågasätter detta starkt.
Jaså? Jag är uppväxt med en förälder som misshandlade mig främst psykiskt men ibland även fysiskt, socialtjänsten utredde och var involverade under flera års tid. Precis noll LVU lades, på sin absoluta höjd några kortvariga placeringar under SoL. Finns ett tryggt hem, i detta fall hos mamman, så gör socialtjänsten inte ett skvatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in