2026-07-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
nejdå. det regleras ju i avtal mellan israel och pa-araberna. judarna får ju förfoga över sott hemland som de önskar. det är ju fastslaget i internationell rätt (artikel 80 kapitel 12)

Tror du menar Nordväst-Palestinierna. Ja de fick ju föytta dit och bli palestinska medborgare även de.
Citera
2026-07-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Tror du menar Nordväst-Palestinierna. Ja de fick ju föytta dit och bli palestinska medborgare även de.

mågra nordväst palestiner har funnits lika lite som alla andra palestiner
Citera
2026-07-17, 11:52
Medlem
Citat:
någrra palestinska medborgare har aldrig funnits, det du hänvissr till med wiki är britiska undersåtar. det är inte samma sak som britiska medborgare, i det britiska mandatet.

om du öppnar google maps så kan du se israel på kartan, men inte något ”palestina” för så förhåller sig verkligheten. även om osraelerna har gett araber en del av sitt hemland att förvalta i vissa begränsade avsenden (enligt osloavtalet)

Du hävdar det men trots det kan du bli palestinsk medborgare och få ett palestinskt pass osv. Och ungefär lika många länder erkänner Palestina sombdet som i folkmun idag kallas för Israel.
Citera
2026-07-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Tänk er att födas och växa upp i världens största utomhusfängelse. Där gränserna systematiskt koncentreras till en allt mindre yta, så att man lever i ett koncentrationsläger.

Där barn blir skjutna i huvudet av prickskyttar. Där din kompis barn blir mördad av drönare om denne skulle leka på fel sida av gränsen.

Där ingen fri rörlighet råder. Där inflyttade invandrare från USA och Europa illegalt bosätter sig på din familjs mark där man bott i hundratals år.

Detta är vardag för folket i Gaza och Västbanken.

Om ni hade fötts i Palestina, hade ni accepterat er lott i livet, eller hade ni gjort uppror mot Israel?
Men folket vill ju uppenbarligen ha det så.
När grannländer med samma religion inte tar emot dem, så är det ju något grundläggande fel på dem!
Citera
2026-07-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det var PLO, inte palestinierna, som avsade sig väpnat motstånd. Det är inte alla palestinier som anser sig representeras av PLO.

Eftersom palestinierna som bor på Västbanken lyder under PA, lyder de under en myndighet som är bunden av Osloavtalens icke-våldsprincip.

PA skapades specifikt genom Osloavtalen. Det är en temporär administrativ och polisiär myndighet vars hela existens, mandat och befogenheter vilar på just de avtalen. Ett av de mest centrala villkoren i Osloavtalen (och i den brevväxling som föregick dem) var att ledarskapet tog avstånd från terrorism och våld, samt åtog sig att lösa framtida tvister med Israel genom fredliga förhandlingar. Detta inkluderar även ett formellt säkerhetssamarbete mellan PA och Israel på Västbanken.

Det är märkligt hur ni loserdårar ständigt försöker vrida och vända på allt för att ge araben rätt att mörda judar. Om icke-våldsprincipen i Osloavtalen inte längre respekteras av PA och dess invånare, ja då behöver Israel heller inte respektera PA utan kan ta full kontroll över hela Judéen och Samarien, inklusive område A och B.

Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

Intressant att du nämner Fauda, en israelisk serie.

Jag är fullt medveten om att ni rasistiska Palestinadårar inte erkänner Israel eller juden rätten till en åsikt, ett land eller en kultur. Men jag lever i den anständiga världen och förbehåller mig rätten att ta del av och njuta av den rika israeliska kulturen.
Citera
2026-07-17, 12:10
Medlem
Citat:
Utgår från att du är ironisk iom att Israel förmodligen är det största bidragstagarlandet i världen och slår Palestina med hästlängder på den fronten.

Otippat att en IDF-soldat skulle sitta och propagera för att stänga av vattenförsörjningen till 5 miljoner människor. Folkmordstendenser deluxe!

Vad en gaggig gubbe som hyllade morden och våldtäkterna 7 oktober tycker bryr jag mig inte om. Men jag fascineras över hur du kan ljuga och ha fel i 100 procent av den dynga du sprider på Flashback. Sen kan man även ifrågasätta varför ett folk som inte kan försörja sig själva med något, vare sig mat, vatten elektricitet eller annat ändå väljer att yngla av sig som råttor och förlita sig på att den fiende man med ditt stöd vill förinta skall försörja dom.
Senast redigerad av Petronius 2026-07-17 kl. 12:17.
Citera
2026-07-17, 12:11
Medlem
Citat:
Du hävdar det men trots det kan du bli palestinsk medborgare och få ett palestinskt pass osv.
Ja, sedan 1993.1995 då Israel bestämde så kan man det. det är ju israels suvärana territroium, även om det är Jordaniens gamla medborgare.

Citat:

Och ungefär lika många länder erkänner Palestina sombdet som i folkmun idag kallas för Israel.

Ja, men utan terrotroium (annat än det som israels i framtiden eventuellt ska tilldela dem, ser inge vidare ut efter gazadebaklet...), tillskillnad från länder som israel och sverige, som är suvärna stater och medlemländer i FN.

men abbas-palestienrna och världen är ju enade om... någon sorts väg fram nu igen...
men det är nog långt dit innan vi kan komma till vad man enades om (eller som du har sjuka fantasier kring) dvs

"After the PA reform program is faithfully carried out and Gaza
redevelopment has advanced, the conditions mayfinally be in place for a credible
pathway to Palestinian self-determination and statehood."

https://docs.un.org/en/S/RES/2803(2025))

Hur många generationer krävs det för att avradikalisera en befolkning med snitt iq runt 75 (eller ja 68-88) som knullar kusiner (ca 45% av befolkningen) och barn ,1/5 "palestinska mammor fick sin första bebis innan de fyllt 18... knappt hälften på en kusin då, som då fick en kusin-son/dotter....

räcker 100år, eller 1000år?
Citera
2026-07-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vad en gaggig gubbe som hyllade morden och våldtäkterna 7 oktober tycker bryr jag mig inte om. Men jag fascineras över hur du kan ljuga och ha fel i 100 procent av den dynga du sprider på Flashback.

Citat på när jag hyllat morden och våldtäkterna den 7e oktober? Nä, tänkte väl det, ditt lögnaktiga luder. Det är en anklagelse du kastar på i princip alla som inte stryker dig medhårs.

Detta skrev du:

"Se till att få ordentliga barriärer på plats och klipp sen kabeln till el, arbete och vatten."

(FB) Om ni bott i Palestina, hade ni gjort motstånd mot Israel?

Och sen lipar du lögn när jag påpekar att du sitter och propagerar för att strypa vattentillförseln till 5 miljoner människor. Du är en gråtmobbare av rang, precis som de andra i Israels folkmordsarmé.
Citera
2026-07-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ja, sedan 1993.1995 då Israel bestämde så kan man det. det är ju israels suvärana territroium, även om det är Jordaniens gamla medborgare.

Ja, men utan terrotroium (annat än det som israels i framtiden eventuellt ska tilldela dem, ser inge vidare ut efter gazadebaklet...), tillskillnad från länder som israel och sverige, som är suvärna stater och medlemländer i FN.

men abbas-palestienrna och världen är ju enade om... någon sorts väg fram nu igen...
men det är nog långt dit innan vi kan komma till vad man enades om (eller som du har sjuka fantasier kring) dvs

"After the PA reform program is faithfully carried out and Gaza
redevelopment has advanced, the conditions mayfinally be in place for a credible
pathway to Palestinian self-determination and statehood."

https://docs.un.org/en/S/RES/2803(2025))

Hur många generationer krävs det för att avradikalisera en befolkning med snitt iq runt 75 (eller ja 68-88) som knullar kusiner (ca 45% av befolkningen) och barn ,1/5 "palestinska mammor fick sin första bebis innan de fyllt 18... knappt hälften på en kusin då, som då fick en kusin-son/dotter....

räcker 100år, eller 1000år?

Beror på hur länge Nordvästpalestinierna fortsätter behandla de som undermänniskor.

Palestina har massa territorium men nordvästpalestinierna ockuperar större delen av det. Japp, svårt att vara helt självbestämmande när man är under ockupation.
Citera
2026-07-17, 12:24
Medlem
Citat:

Och sen lipar du lögn när jag påpekar att du sitter och propagerar för att strypa vattentillförseln till 5 miljoner människor.

Är dom inte grävkunniga dina babelstinierterrorister? De får klara sig på de brunnar de kan gräva, och som inte inkräktar på den israeliska rätten till akvifärerna. Och klarar de sig inte på eget vatten skall de inte bo där, då området uppenbarligen inte kan försörja 5 miljoner araber utan israelisk hjälp. Förslagsvis flyttar dom tillbaka till hemlandet Jordanien, till vilket Israel skänker stora mängder vatten enligt fredsavtalet 1994.
Citera
2026-07-17, 12:25
Medlem
anomaligns avatar
Känns väldigt knepigt att intuitivt sätta sig in i palestiniernas situation för mig som är född och uppvuxen i Sverige, pga så stora skillnader mellan Palestina, en region med omtvistad nationell identitet, och som varit under utländsk kontroll, ockupation och kolonisering mycket länge, och Sverige, vilket är en universellt erkänd suverän stat, som har haft en starkt formaliserad och hos befolkningen grundad nationell identitet i åtminstone några hundra år. Mitt perspektiv är starkt färgat av detta. Om jag försöker tänka mig själv in i en palestinsk kontext och föreställer mig att Sverige på liknande vis har invaderats, ockuperats och koloniserats av en starkare militär, och att kanske jag har förlorat familjemedlemmar till ockupationsmaktens militär, då är det lätt att på ren impuls tänka sig att jag skulle se som min plikt att driva ut eller döda varenda en av dem. Det är ju den rådande plikten för alla svenskar vid händelse av invasion av fientlig makt. Svensken ska aldrig kapitulera. Stridandet upphör inte förrän fienden är ute ur landet.

Nu är situationen mycket mer komplicerad än att det bara handlar om en ren invasion av en suverän stat, i och med Palestinas lösare nationella sammanhållning, i och med att landet/regionen redan var koloniserad av ett fientligt land när denna nya koloni etablerades, och framför allt av att det skedde för omkring sjuttio år sedan, vilket innebär att kolonisatörerna redan är geografiskt etablerade, osv osv. De har liksom inte alldeles nyss slagit sig ner på landet de stulit, utan det handlar numera om många generationer av dem.

Av den anledningen är min impulsiva, väldigt svenska idé om hur man ska hantera den invaderande fienden inte bara för trubbigt för att passa situationen, det är helt fel, kontraproduktivt och även orättvist mot de israeler som är födda i israel. För visst är de är födda på stulet land, men det är vi alla mer eller mindre, det handlar nog bara om hur många generationer bak man tittar.

Nej, jag tror att jag nog skulle vara trött på att kriga och kämpa, och bara vilja leva ett fredligt liv som alla andra. Jag skulle nog vilja att man hittade en rättvis lösning mellan araber och israeler, där de hade antingen två separata stater, eller kanske en gemensam stat för både judar och araber. Bortsett från alla invandrade israeler så är det basically samma folk egentligen, med praktiskt taget identiska sedvänjor, och med "nästan" samma religion (åtminstone från mitt väldigt svenska, sekulära sätt att se på saken).

Hindren mot dessa lösningar är fanatikerna, högerextremisterna, både de som styr Israel och Hamas. De vill köra på min impuls till lösning, att döda eller sparka ut "fienden".
Senast redigerad av anomalign 2026-07-17 kl. 12:28.
Citera
2026-07-17, 12:28
Medlem
Citat:
Beror på hur länge Nordvästpalestinierna fortsätter behandla de som undermänniskor.

nejdå. suvärnitetsprincipen ger israel rätt att hantera sina inre angelägnheter, så som terrorister i judea och på gazaremsan (du har ju precis sett det de senaste åren...)

Citat:
Palestina har massa territorium men nordvästpalestinierna ockuperar större delen av det. Japp, svårt att vara helt självbestämmande när man är under ockupation.

nja. de har väll ett visst självstyre enligt osloavtalet, som bygger på israelisk suvärnitet och vad den israeliska staten delegerar ut, samma sak gäller ju i israel som helhet, men att etniskt rensa ett område på ett folk, likt PA får göra i område A eller i Gaza, skulle ju inte gå att göra enligt israelisk lag, så då behövde israel ge PA den möjligheten, i det område som av israel som de säger att de får göra "kalifatgrejjor" på. medans man inte tillät det i jerusalem eller område C tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in