2026-07-15, 22:41
Medlem
Tänk er att födas och växa upp i världens största utomhusfängelse. Där gränserna systematiskt koncentreras till en allt mindre yta, så att man lever i ett koncentrationsläger.

Där barn blir skjutna i huvudet av prickskyttar. Där din kompis barn blir mördad av drönare om denne skulle leka på fel sida av gränsen.

Där ingen fri rörlighet råder. Där inflyttade invandrare från USA och Europa illegalt bosätter sig på din familjs mark där man bott i hundratals år.

Detta är vardag för folket i Gaza och Västbanken.

Om ni hade fötts i Palestina, hade ni accepterat er lott i livet, eller hade ni gjort uppror mot Israel?
Citera
2026-07-15, 23:13
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Om ni hade fötts i Palestina, hade ni accepterat er lott i livet, eller hade ni gjort uppror mot Israel?
Nej, jag hade flytt till Libanon eller Syrien och gjort karriär som getherde.
Citera
2026-07-15, 23:16
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Jag hade absolut inte accepterat min lott i livet, utan på alla sätt jag förmått försökt att ändra utvecklingen i Gaza. Givet hur lite fruktbart diverse terrorism och krigföring mot Israel har varit, så hade jag arbetat för att hitta en diplomatisk lösning på problemen och utveckla mitt folk i en positiv riktning.

I varje fall till dess att Hamas hade tagit död på mig för att jag inte vill fortsätta ett evighetskrig mot en motståndare man inte kan besegra.
Citera
2026-07-15, 23:39
Medlem
Sannolikt ja. Bara en fegis accepterar förtryck.
Citera
2026-07-15, 23:41
Medlem
Palestinierna har enligt Oslo-avtalen avsagt sig rätten till väpnat motstånd. Det TS frågar är således om en arabs signatur på ett avtal är värt något. Om Oslo-avtalen inte respekteras lär det bli svårt att få ett fullständigt fredsavtal på plats.

Sen vet alla vad som hände när Israel drog sig ur Gaza 2005, med våld vräkte alla bosättare och till och med grävde upp de judiska liken. Hamas tog snart över och började skjuta rakter mot Israel och sen invaderade dom hela landet och mördade och våldtog judar 7 oktober 2023.

Kanske bör araben inte fundera så mycket över väpnat motstånd som över vilket liv han vill skänka åt sina barn. Det finns en scen i tv-serien Fauda där chefen för den palestinska myndighetens säkerhetstjänst tar med sig sonen till Tel Aviv och sätter sig på ett café vid stranden. Han ber sonen se sig omkring, säger sedan: Allt detta har judarna byggt. Deras ekonomi är som den amerikanska, med start ups och allt. De kommer inte flytta någonstans. Vi måste lära oss leva tillsammans. Det är inte juden som lider om vi gör motstånd, det är vi själva. Vi måste samarbeta med juden.
Citera
2026-07-15, 23:54
Medlem
JustTrollings avatar
Nej, jag hade inte gjort motstånd mot Israel.

Jag hade accepterat en tvåstatslösning.

Nu har ni gjort motstånd i typ 70+ år? Och det funkar väl inte så där jättebra va?

Hade jag varit en palle så hade jag helt enkelt accepterat att det aldrig kommer att bli något fördrivande av alla judar från Israel och ett införlivande av hela Israel i Palestina. "From the river to the sea." Omvärlden kommer aldrig att gå med på det. Ni har också visat er vara totalt kassa i strid, så ni kommer aldrig lyckas, oavsett hur många nya martyrer ni föder fram.

Kanske dags att ge upp den här iden?
Citera
2026-07-15, 23:55
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Tänk er att födas och växa upp i världens största utomhusfängelse. Där gränserna systematiskt koncentreras till en allt mindre yta, så att man lever i ett koncentrationsläger.

Där barn blir skjutna i huvudet av prickskyttar. Där din kompis barn blir mördad av drönare om denne skulle leka på fel sida av gränsen.

Där ingen fri rörlighet råder. Där inflyttade invandrare från USA och Europa illegalt bosätter sig på din familjs mark där man bott i hundratals år.

Detta är vardag för folket i Gaza och Västbanken.

Det första du gör är att anta saker... Vilken "bra" ingång..
Tror inte att israelerna håller med om dessa beskrivningarna. Vem har tolkningsföreträde?

Nåväl, till frågan. Absolut så är det rätt att verka för sitt land, och att försöka få till bra levnadsvillkor.
Men hur man går tillväga är ju det som skiljer barbarer från folk.

Tycker man att terror är ett bra verktyg, så är man i mitt tycke lätt efterbliven. Vad förväntade sig 7 oktober-jönsarna i Palestina att svaret skulle bli från Israel?

Palestina hade nog kunnat få sig en bättre utgång om de hade godtagit en del av alla förslag de blivit erbjudna...
Citera
Igår, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Det första du gör är att anta saker... Vilken "bra" ingång..
Tror inte att israelerna håller med om dessa beskrivningarna. Vem har tolkningsföreträde?

Nåväl, till frågan. Absolut så är det rätt att verka för sitt land, och att försöka få till bra levnadsvillkor.
Men hur man går tillväga är ju det som skiljer barbarer från folk.

Tycker man att terror är ett bra verktyg, så är man i mitt tycke lätt efterbliven. Vad förväntade sig 7 oktober-jönsarna i Palestina att svaret skulle bli från Israel?

Palestina hade nog kunnat få sig en bättre utgång om de hade godtagit en del av alla förslag de blivit erbjudna...
Terror verkar vara ett framgångsrikt recept i Mellanöstern. Israel terroriserar ju Palestina varje dag genom att folkmörda osv. Då antar jag att Israel ser det som ett framgångsrikt recept för att bli kvitt sitt problem så att säga.
Citera
Igår, 00:03
Medlem
proconsuls avatar
Vad menar du med "gjort uppror"? Vifta med plakat? Skaffa prickskyttegevår? Vägra köpa israeliska produkter? Gå med i Hamas?
Citera
Igår, 00:08
Medlem
Citat:
Terror verkar vara ett framgångsrikt recept i Mellanöstern. Israel terroriserar ju Palestina varje dag genom att folkmörda osv. Då antar jag att Israel ser det som ett framgångsrikt recept för att bli kvitt sitt problem så att säga.
Hade Israel velat utföra något folkmord hade det inte funnits en enda levande Palestinier idag.
Utan deta är ett väl utfört krig av idf som dom vann överlägset. I princip alla terrordåd har uphört hamas har lämnat ifrån sig makten i gaza.
Alla har vunnit på deta även palestinier i längden
Citera
Igår, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad menar du med "gjort uppror"? Vifta med plakat? Skaffa prickskyttegevår? Vägra köpa israeliska produkter? Gå med i Hamas?
Ja det är väl vad tråden handlar om? Vad hade du gjort?
Citera
Igår, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Nej, jag hade inte gjort motstånd mot Israel.

Jag hade accepterat en tvåstatslösning.

Nu har ni gjort motstånd i typ 70+ år? Och det funkar väl inte så där jättebra va?

Hade jag varit en palle så hade jag helt enkelt accepterat att det aldrig kommer att bli något fördrivande av alla judar från Israel och ett införlivande av hela Israel i Palestina. "From the river to the sea." Omvärlden kommer aldrig att gå med på det. Ni har också visat er vara totalt kassa i strid, så ni kommer aldrig lyckas, oavsett hur många nya martyrer ni föder fram.

Kanske dags att ge upp den här iden?
Israel accepterar inte en tvåstatslösning. Så du hade blivit tvungen att göra något konkret för att få till dig en tvåstatslösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in