2026-07-17, 11:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det är ju en bra fråga!
Vem som röstar på en är väl alltid en ren spekulation och du får ju tänka på att många av de som de flörtar med nuförtiden pratar ju inte ens svenska eller är analfabeter, så hur röstar liksom de!

Exakt. Vänstern och deras målgrupper har ingen vidare connection.
Citera
2026-07-17, 11:58
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Ja, det där förklarar ju en del, i för sig.
Allvarliga störningar i hjärnorna.
Det har jag också, plus tinnitus men fan, jag varnar folk för för musik etc.

Men när v-folkets störningar går så långt att de sätter farliga före ofarliga, då är det dags att porta dom från politiken, tycker jag.

Det är surrealistiskt hur dom lyckats ge kriminella så mycket frihet och rättigheter och till råge på allt försöker dom hjärntvätta oss att det är rätt.

Ja, och inte sänker folk volymen och har öronproppar på konserten. Komiskt nog så är jag en av dom tills ganska nyligen då jag på riktigt blev orolig över att jag fått tinnitus efter en konsert. Detta trots att jag är långt över 25

Jag har faktiskt välkomnat en del av nuvarande regerings politik. Man har dragit i nödbromsen och både rättsmässigt och ställt högre krav på bidragstagare.

Nu är nästa steg att börja jobba med det förebyggande och säkerställa att folk får det stöd de får.

Ett exempel på ett problem vad gäller arbetsmarknaden är att personer som söker bidrag behöver stå till arbetsmarknadens förfogande. Vad det innebär varierar men det kan vara allt ifrån att söka jobb, gå på jobbtorg (får stöd i att söka jobb och söka studier), genomföra behandling, göra utredning av arbetsförmåga om man ska ha sjukersättning, ha kontakt med frivården och följa planering. Kruxet är att det saknas insatser för att få jobb. Det finns enstaka praktiker att få som få får tillgång till. Vi vet att arbete och utbildning och närma sig arbetsmarknaden är bland det viktigaste för att bli en god medborgare igen som bidrar till samhället. Detta gäller så klart kriminella också.

Tidigare fanns det en uppsjö av insatser som genererade riktiga jobb och dessa praktiker utfördes ofta i kommunens egna regi, således var det mycket billigare. Idag har vi Samhall som förvisso har en del bra grejer men har begränsat med platser. Nackdelen med Samhall är att du har på dig en Samhalltröja och alla som ser den tänker direkt att vilken jävla sopa som fått ett låtsasjobb. Samhall har ett samarbete med IKEA sedan 2008 som ofta genererar en riktig anställning för de som sköter sig och IKEA är en grym arbetsgivare där utbildning ej krävs och det finns möjligheter att klättra i företag och få ett schysst jobb om man vill och visar framfötterna. Idag har vi hög arbetslöshet och därför får Samhall färre platser. Hade ju varit orättvist om människor med fungerande liv som blivit varslade blir snuvade på att folk som har problem ska få förtur på stora delar av tjänsterna.

Med andra ord, jag är tacksam för att hårdare krav ställs men då måste vi också hitta insatser som gör att det blir lättare att ta sig vidare ut ur systemet. Jag är helt pro arbetslinjen men vi måste vara smarta för att lyckas med den. Nu har högern gjort sitt för nu och nu är det dags med lite vänsterpolitik för att få till stödet. Förhoppningsvis lyckas man med blocköverskridande överenskommer där man låter en del av politiken från högern ligga kvar för att de ska gå med på vänsterns.

Vi alla behövs, det är genom fler perspektiv som vi växer och alla har något att bidra med. Det är så vi tar oss framåt.

Nu håller vi tummarna för att vi kan få ett bra Sverige igen och jag tror att vi har ett guldläge just nu!
Citera
2026-07-17, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Jag har inte träffat en enda vänstermänniska som inte tycker att farliga människor ska låsas in.

Varför får rånare och misshandlare villkorligt då?
Eller nån månads ungdomsövervakning
efter att ha boxat ihjäl någon?
Citera
2026-07-17, 12:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
De rödgröna har röstat med regeringen i deras förslag mot kriminella, det kvittar hur många trådar du statar när du inte hänger med i politiken alls utan bara gnäller!

Jag är inte nöjd med rödgrön kriminalpolitik så länge den är för mesig, nej.
Vad kan hända när nån ond jävel får 15 bast för rån och misshandel?
Du och andra vänstervarelser blir ledsna.
Ojjjj va viktigt då !!!!
Citera
2026-07-17, 12:04
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Jag är inte nöjd med rödgrön kriminalpolitik så länge den är för mesig, nej.
Vad kan hända när nån ond jävel får 15 bast för rån och misshandel?
Du och andra vänstervarelser blir ledsna.
Ojjjj va viktigt då !!!!

Nej inte alls men 15 år för rån och misshandel har inte ens Tidö och Sd i sin straffskala försök och häng med lite i politiken istället för att gnälla här i tråd efter tråd!
Citera
2026-07-17, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Ja, och inte sänker folk volymen och har öronproppar på konserten. Komiskt nog så är jag en av dom tills ganska nyligen då jag på riktigt blev orolig över att jag fått tinnitus efter en konsert. Detta trots att jag är långt över 25

Jag har faktiskt välkomnat en del av nuvarande regerings politik. Man har dragit i nödbromsen och både rättsmässigt och ställt högre krav på bidragstagare.

Nu är nästa steg att börja jobba med det förebyggande och säkerställa att folk får det stöd de får.

Ett exempel på ett problem vad gäller arbetsmarknaden är att personer som söker bidrag behöver stå till arbetsmarknadens förfogande. Vad det innebär varierar men det kan vara allt ifrån att söka jobb, gå på jobbtorg (får stöd i att söka jobb och söka studier), genomföra behandling, göra utredning av arbetsförmåga om man ska ha sjukersättning, ha kontakt med frivården och följa planering. Kruxet är att det saknas insatser för att få jobb. Det finns enstaka praktiker att få som få får tillgång till. Vi vet att arbete och utbildning och närma sig arbetsmarknaden är bland det viktigaste för att bli en god medborgare igen som bidrar till samhället. Detta gäller så klart kriminella också.

Tidigare fanns det en uppsjö av insatser som genererade riktiga jobb och dessa praktiker utfördes ofta i kommunens egna regi, således var det mycket billigare. Idag har vi Samhall som förvisso har en del bra grejer men har begränsat med platser. Nackdelen med Samhall är att du har på dig en Samhalltröja och alla som ser den tänker direkt att vilken jävla sopa som fått ett låtsasjobb. Samhall har ett samarbete med IKEA sedan 2008 som ofta genererar en riktig anställning för de som sköter sig och IKEA är en grym arbetsgivare där utbildning ej krävs och det finns möjligheter att klättra i företag och få ett schysst jobb om man vill och visar framfötterna. Idag har vi hög arbetslöshet och därför får Samhall färre platser. Hade ju varit orättvist om människor med fungerande liv som blivit varslade blir snuvade på att folk som har problem ska få förtur på stora delar av tjänsterna.

Med andra ord, jag är tacksam för att hårdare krav ställs men då måste vi också hitta insatser som gör att det blir lättare att ta sig vidare ut ur systemet. Jag är helt pro arbetslinjen men vi måste vara smarta för att lyckas med den. Nu har högern gjort sitt för nu och nu är det dags med lite vänsterpolitik för att få till stödet. Förhoppningsvis lyckas man med blocköverskridande överenskommer där man låter en del av politiken från högern ligga kvar för att de ska gå med på vänsterns.

Vi alla behövs, det är genom fler perspektiv som vi växer och alla har något att bidra med. Det är så vi tar oss framåt.

Nu håller vi tummarna för att vi kan få ett bra Sverige igen och jag tror att vi har ett guldläge just nu!

Vänstern kan ha rätt i nånting, kanske, men deras kriminalpolitik gör samhället till en savann eller en hajbassäng.
Förebyggande, sure, men skiter man i avskräckning och långa fängelsestraff, då lever de kriminella rövare bäst fan de vill.
Citera
2026-07-17, 12:14
Medlem
howdie11s avatar
Är det redan olagligt är det väl konstigt att argumentera för att det ska vara olagligt? ”Brott är fel”, ja det är därför brott är brott.

Flest brottslingar bland politiker finns på högerkanten, varför det är så är en viktigare fråga med deras påstådda fokus på ”lag och ordning”.
Citera
2026-07-17, 12:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej inte alls men 15 år för rån och misshandel har inte ens Tidö och Sd i sin straffskala försök och häng med lite i politiken istället för att gnälla här i tråd efter tråd!

Inget fel på 15 år för rån och grov misshandel.
Bara ni vänsterkärringar som GNÄLLER vid bara tanken.
Men att ni blir ledsna för de våldsamma rånarnas skull är en irrelevant bagatell.
Huvudsaken att offret får upprättelse.
Citera
2026-07-17, 12:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Vänstern är mer dragen åt det rent vetenskapliga, dvs att förebyggande är mer effektivt i längden än repressalier när det gäller kriminalitet.

Högern kör tvärtom, skriker högt om repressalier eftersom det "känns bra och rättvist" för korkade väljare.

Japp det låter bra men det är helt efterblivet egentligen, vänstern går däremot efter forskning och den talar sitt tydliga språk, Sverige har haft rimliga påföljder
Citera
2026-07-17, 12:16
Avstängd
Vänstern vill förebygga istället för att hota och straffa. Genom att utjämna orättvisor försvinner incitamenten för många brott. Då har polisen resurser nog till att hantera de övriga.
Citera
2026-07-17, 12:22
Medlem
Citat:
Man hör, ser och läser dagligen att de rödgröna partierna uppmanar (beordrar) oss normala att
FÖRSTÅ, FÖRLÅTA, SKONA och DALTA MED livsfarliga brottslingar som njuter av att slå, hugga och skjuta ihjäl folk. Lägg till våldta och kidnappa också.

Men hur är det motsatta?
Har ni nånsin sett / hört en sosse, vänsterpartist, centerpartist eller miljöpartist predika åt packet att sluta begå brott ? Att det är fel att råna, misshandla och döda?
Att det INTE är häftigt att vara gangster ?
Att många människor blir lidande, offren själva plus anhöriga samt rädsla och oro i hela samhället ?

Kom gärna med exempel, för jag har då bara lagt märke till det förstnämnda.
Jodå, när det gäller brott mot statskassan så ylas det, även när det gäller laglig skatteplanering (förutom den maggan haggan och hennes man gjort) är åsikterna tydliga. Resterande brott orsakas ju som bekant av sosseekonomiska faktorer; mördare och våldtäktsmän är de riktiga offren, de som blev mördade eller våldtagna var på fel plats vid fel tillfälle.
Citera
2026-07-17, 12:28
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Varför får rånare och misshandlare villkorligt då?
Eller nån månads ungdomsövervakning
efter att ha boxat ihjäl någon?
Vad menar du? Tror du de vänstermänniskor jag träffar till vardags är de som bestämmer vilka straff vi har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in