Citat:
Ursprungligen postat av
Ond.hicka
Det är en rätt onormal situation som är svår för barn att växa ur. Dessutom har de ofta ner tillgång till pengar och droger än gemene man, och i kombination med dålig impulskontroll kan det ju gå illa. Sen är det väl svårt att inte ha en normal uppväxt med normala vänner och normala referenser, då är det svårt att ha kontakt med folk efteråt.
Håller med dig om att det är en onormal situation. Men vad gäller pengar så har ju föräldrarna ganska mycket att säga till om i egenskap av vårdnadshavare för barnet, så den biten köper jag inte riktigt. Det finns ju många rikemansungdomar i samhället som har tillgång till pengar, men de blir inte kriminella i samma grad som barnskådisarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
I ingressen dvs sammanfattningen av den här översiktartikeln om barnskådisars problem från 2011 nämns "
...actors may have a weaker self-concept". Första länken ger inte artikeln, men andra gör det (samma, och nedladdningsbar). Nån kanske orkar läsa.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21987069/
https://www.researchgate.net/publication/51706663_Myself_or_Someone_Like_Me_A_Review_of_the _Literature_on_the_Psychological_Well-being_of_Chi ld_Actors
Intressant! Det här fenomenet är alltså känt sedan länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
BiskopBrask
Hejsan mrs.greddelin
Som nämnts ovan får barnet ett överdriven uppmärksamhet och den sociala kontrollen som trycker ned oss andra som barn, finns inte här. Man får en lika överdriven uppfattning om sin egen betydelse i kombination med att omgivningen bekräftar det.
Förstås spelar också behovet av kickar en roll och behovet av att varva ned snabbt (droger) samt att när barnskådisen vuxit upp så ersätts den att ett nytt och yngre barn. Barnet är en förbrukningsvara. Då krävs det att det nu vuxna barnet måste återta sin känsla av betydelse och gör det genom väld (kriminalitet).
Jag funderar om det är samma sak med ensambarn som växer upp beskyddade av sina föräldrar och får en överdriven uppfattning om din egen betydelse. De kanske inte blir kriminella men de är knepiga att ha att göra med?
En fråga: Borde riksdagen förbjuda barnskådisar och barnstjärnor då de uppenbarligen kan bli farliga för omgivningen och de drivs in i misär? En nolltolerans mot barn som scen- och TV-apor och 18-årsgräns för barn på scen och film?
Borde filmbolagen får bekosta de skador en barnskådis åstadkommer som vuxen? Eller ska filmbolagen teckna en "barn.som-blir-gangster-försäkring", och blir barnet en gangster ska försäkringsbolaget ersätta brottsoffret? Eftersom det tydligen är så vanligt som du skriver.
Jag är beredd att dela din uppfattning, överdriven och onormal uppmärksamhet kan vara oerhört skadligt för barn, och jag gillar även din liknelse med ensambarn (min erfarenhet är att de har en väldigt skev bild av sin egen betydelse).
Haha, det vore ju något "barn-som-blir-gangster-försäkring". Tror inte Trygg-Hansa mfl. är så glada i det