2026-07-16, 22:48
Medlem
avcs avatar
Jag har en tilläggsfunktion "Betala senare" på min bank. Den är kopplad direkt till bankkortet, så man kan betala online. Funktionen är avgiftsfri, förutsatt att man betalar på löningsdagen.

Då jag gillar pengar och framför allt ränta, är det smidigt att utnyttja "betala senare" genom att sälja tunga/stora grejer på Tradera till hög fraktkostnad. Köparen överför frakten i form av saldo till Traderakontot, jag betalar med Betala senare, och tar därefter ut försäljningspris inklusive fraktkostnad via Swish direkt till bankkontot.
På så sätt blir Tradera bankomat för "betala senare".

Det här funkar ju men är små belopp (ett par hundra i månaden), vilket gör det extremt ineffektivt för ränta. Min idé är att istället ständigt ligga på max (15 000 kr), vilket i praktiken konverterar "betala senare" från ett kreditutrymme till en bankdeposition som konstant tickar ränta på sparkontot. Betala 15 000 på löningsdagen, och maxa igen. Konstant skuldsättning under kontroll.

Men hur gör man för att få ut så stora summor? Köpa i butik och ångra blir väl svårt då beloppet går tillbaka till samma konto? Det går inte att använda "betala senare" till Swish eller kontantuttag.
Senast redigerad av avc 2026-07-16 kl. 23:17.
Citera
2026-07-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag har en tilläggsfunktion "Betala senare" på min bank. Den är kopplad direkt till bankkortet, så man kan betala online. Funktionen är avgiftsfri, förutsatt att man betalar på löningsdagen.

Då jag gillar pengar och framför allt ränta, är det smidigt att utnyttja "betala senare" genom att sälja tunga/stora grejer på Tradera till hög fraktkostnad. Köparen betalar frakten i form av saldo till Traderakontot, vilket kan tas ut via Swish. Jag betalar frakten med Betala senare, och tar därefter ut även fraktkostnaden via Swish direkt till bankkontot.

Det här funkar ju men är små belopp (ett par hundra i månaden), vilket gör det extremt ineffektivt för ränta. Min idé är att istället ständigt ligga på max (15 000 kr), vilket i praktiken konverterar "betala senare" från ett kreditutrymme till en bankdeposition som konstant tickar ränta på sparkontot. Betala 15 000 på löningsdagen, och maxa igen. Konstant skuldsättning under kontroll.

Men hur gör man för att få ut så stora summor? Köpa i butik och ångra blir väl svårt då beloppet går tillbaka till samma konto? Det går inte att använda "betala senare" till Swish eller kontantuttag.
Hur mycket skulle du kunna tjäna på det? har du räknat? Tänker mig 30-35 sek per månad. En krona per dag, samma som en pantburk ger.
Citera
2026-07-16, 23:20
Medlem
Citat:

Då jag gillar pengar och framför allt ränta, är det smidigt att utnyttja "betala senare" genom att sälja tunga/stora grejer på Tradera till hög fraktkostnad. Köparen överför frakten i form av saldo till Traderakontot, jag betalar med Betala senare, och tar därefter ut försäljningspris inklusive fraktkostnad via Swish direkt till bankkontot.

Det går inte, pengar i retur sätts in på samma betalmedel de kom ifrån.
Citera
2026-07-16, 23:20
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Hur mycket skulle du kunna tjäna på det? har du räknat? Tänker mig 30-35 sek per månad. En krona per dag, samma som en pantburk ger.
Typ? Men gratis pengar ändå. Försöker även alltid ha ca 30 på spar, just för swish som betala senare inte kan användas till. Där skulle man kunna mickla och ha ännu fler betala senare. Betala in på löningsdagen och låna igen. Tänk att ha några hundra tusen i lån hos olika banker på 30-dagars ränta, sätta in, ta ut igen haha
Citera
2026-07-16, 23:23
Medlem
Citat:
Typ? Men gratis pengar ändå. Försöker även alltid ha ca 30 på spar, just för swish som betala senare inte kan användas till. Där skulle man kunna mickla och ha ännu fler betala senare. Betala in på löningsdagen och låna igen. Tänk att ha några hundra tusen i lån hos olika banker på 30-dagars ränta, sätta in, ta ut igen haha
Det känns som att du verkligen kommer att lyckas.
Citera
2026-07-17, 07:53
Medlem
Bandriljaers avatar
Citat:
Typ? Men gratis pengar ändå.

Det är inte gratis att lägga så mycket tid på dessa småpengar.
Citera
2026-07-17, 09:24
Medlem
anarquistens avatar
Varför skaffar du inte bara ett norwegiankort med cashback?
Citera
2026-07-17, 11:05
Medlem
Citat:
Om ts dessutom satsar på PET-flaskor så kommer han att krossa den plan han skissat på. Tänk två kronor varje dag istället för 30, nu pratar vi cashflow delux 😃. Under förutsättning att ts inte handlar flaskan själv, utifrån ts märkliga resonemang vet man i och för sig inte
Citera
2026-07-17, 11:33
Medlem
godboys avatar
Synnerligen märkligt sätt att lägga upp sin ekonomi på. Jag säger bara "orka". Precis som någon annan sa, samla pant istället, nu är knappast det något man blir rik på, men titt som tätt ser man ju några pantburkar ligga lite var som helst.

För TS så verkar det väl snarare smartare att skaffa ett kreditkort som har 30-60 dagar innan ränta börjar ticka. Sen finns ju kort med cashback vilket också kan vara något.
Citera
2026-07-17, 14:52
Medlem
Citat:

Mycket jobb för småpengar, men har du oändligt med tid eller bara är uttråkad så kör på.
Citera
2026-07-18, 06:45
Medlem
avcs avatar
Citat:
Det känns som att du verkligen kommer att lyckas.
Eller hur? Men hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Bandriljaer
Det är inte gratis att lägga så mycket tid på dessa småpengar.
Tidssvinn i livet är oundvikligt, jag har inte bråttom. Gratis pengar utan motprestation är alltid nice, hur liten summan än är.
Citera
2026-07-18, 06:51
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Synnerligen märkligt sätt att lägga upp sin ekonomi på. Jag säger bara "orka". Precis som någon annan sa, samla pant istället, nu är knappast det något man blir rik på, men titt som tätt ser man ju några pantburkar ligga lite var som helst.

För TS så verkar det väl snarare smartare att skaffa ett kreditkort som har 30-60 dagar innan ränta börjar ticka. Sen finns ju kort med cashback vilket också kan vara något.
Intressant hur ni argumenterar för att plocka flaskor motsvarande 35 spänn eller vad någon sa, vilket garanterat är 2-4 timmars arbete. Här omsätter man pengar på något, färdigt. Vill man plocka flaskor kan man lägga 2-4 timmar på det + 5 minuter på detta per månad och dubbla vinsten, och dessutom spendera 50% av tiden på att slippa bli utstirrad.

Däremot cashback får mig att känna mig riktigt korkad. 0.2% men hade glömt att det var per månad, vs 1.8% ränta före skatt på spar. Så ska gå tillbaka till cashback istället, blir ju även ränta på ränta på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in