2026-07-15, 21:49
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Angående uppgiften att de hört att en taxiförare redan larmat så berättar Jan Andersson samma sak i sitt förhör. Är Jan Andersson också en mytoman?

Okej, det ger självklart stöd åt att de hörde det.

Sedan kan LL naturligtvis ha fel om hur länge han var utanför bilen innan polisen kom.

Det borde innebära att cirka 23:23:25 blir tidigaste möjliga larmtid.
Citera
2026-07-15, 23:53
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag får nog kolla upp Borgnäs igen.
Ja, gällande GS så tycker jag mest synd om honom, då jag ändå tycker att han verkar ha varit en hedervärd polis och som kanske också hade sundare värderingar än flera av kamraterna på VD2?
Kan det sistnämnda också ha något att göra med att han sedan också anslöt till privatspanarna?
Där sedd som en hjälte och påhejad, men utan den närmaste eftertanke på vad alla uppgifter faktiskt ger?
Jag spekulerar.

Göstas son Henry är också kvar där i polisspåret. Fastlåst tyvärr.

Denna presentation, presenterades på Palmemordskonferensen 2024 då både Henry Söderström och Lars Bornäs var på plats. (Även vittnet Leif Ljungqvist var där och ropade ut mordtiden 23:18)
https://drive.google.com/file/d/1bRMEi8SWMD6zVm7Ep0QK77br__86JFlu/view?usp=drive_link

Presentationen var animerad och kanske skulle behöva lite ord, men det väsentliga finns med.
Och främst kanske att börja med tidpunkten 0 istället för det officiella klockslaget 23:21:20 +/- 10 sekunder.

Begreppet "officiellt", verkar otroligt negativt för vissa....

GS hade 100 procent genuina intentioner, men han var nog helt enkelt inte särskilt vass. Enligt hörsägen hade han också knepiga men bestämda uppfattningar om exempelvis kvinnliga poliser. Idén om den genuina och erfarna gatupolisen som sätts i frysbox av cheferna för att han vågar säga sanningen är också retoriskt kraftfull och lockande, framförallt för den mer konspiratoriska.

Det finns en hel del GS inom svenska myndigheter på gott och ont, mestadels gott.
Citera
2026-07-16, 08:04
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Bra. Din lista visar ju på ett rent intuitivt plan att polisen var på plats snabbt, vilket per definition betyder att också larmet gick ut snabbt.

Jag vill bara inflika att Yvonne Nieminen har rekonstruerat sin promenad tillsammans med Lars Borgnäs i samband med intervjun i Kanalen. Där framgår att Nieminen inte anser att de gjorde några stopp.

Borgnäs konstaterar också i samma program att Nieminens uppgifter och rekonstruktion styrker den officiella larmtiden.

Att en konspirationsteoretiker (som ändå har viss tyngd) som Borgnäs anser att något styrker den officiella versionen säger en del.

Man får söka tillflykt till små små teoretiska möjligheter för att ens börja öppna upp för möjligheten att larmet fördröjts nämnvärt. Allt sunt förnuft talar för att larmet sändes ungefär enligt de officiella tiderna.

Att mordet är utfört via en konspiration, är för mig klarlagt. Om alla ni woke-inspirerade sätter er in i definitionen av konspiration så fattar ni kanske. "Konspirationsteoretiker" är ett ord uppfunnit av det socialliberala slaskkollektivet., World Wide.

Det konspirerars dagligen, i familjer, på arbetsplatser, vänkonstellationer, näringslivet, politiken och stater emellan etc.

Ert dravel om, att om man motsätter sig en random ensam GM så är man en konspirationsteoretiker och ska därmed avföras som en idiot är inget annat en löjeväckande.

Mordet har sin lösning i "mötesscenariot" alternativt det statiskt bevisade faktum att familj eller närstående utför mordet.

Att motiv inte löser mord är ett mantra i denna tråd, motiv löser offantligt många mord, det förstår ett barn och är väldokumenterat. I domstol behövs inga motiv för fällande dom.

Att sekundmäta och i oändlighet tröska släppt material är skrattretande. För det är just det, släppt material. Och det är ingenting av värde, vad gäller lösningen.

Det förstår också de flesta barn, inte alla uppenbarligen.
Citera
2026-07-16, 08:16
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Att mordet är utfört via en konspiration, är för mig klarlagt. Om alla ni woke-inspirerade sätter er in i definitionen av konspiration så fattar ni kanske. "Konspirationsteoretiker" är ett ord uppfunnit av det socialliberala slaskkollektivet., World Wide.

Det konspirerars dagligen, i familjer, på arbetsplatser, vänkonstellationer, näringslivet, politiken och stater emellan etc.

Ert dravel om, att om man motsätter sig en random ensam GM så är man en konspirationsteoretiker och ska därmed avföras som en idiot är inget annat en löjeväckande.

Mordet har sin lösning i "mötesscenariot" alternativt det statiskt bevisade faktum att familj eller närstående utför mordet.

Att motiv inte löser mord är ett mantra i denna tråd, motiv löser offantligt många mord, det förstår ett barn och är väldokumenterat. I domstol behövs inga motiv för fällande dom.

Att sekundmäta och i oändlighet tröska släppt material är skrattretande. För det är just det, släppt material. Och det är ingenting av värde, vad gäller lösningen.

Det förstår också de flesta barn, inte alla uppenbarligen.

Det handlar inte om att avföra någon som en idiot. Det handlar om tyngden i att en känd konspirationsteoretiker medger att något styrker den officiella versionen.

Det ger det mer tyngd än om någon icke-konspirationsteoretiker hade sagt det.

Omvänt gäller också. Om någon som inte är känd för konspirationsteorier medger att något inte kan förklaras med den officiella versionen har det mer tyngd än om Lars Krantz hade sagt det.

Borgnäs rekonstruerade förloppet med Nieminen och uppmätte delsträckorna i sekunder från mötet på David Bagares gata och ner mot mordplatsen. Det är uppenbart att han räknat på det här. Och han medgav alltså att Nieminens uppgifter och promenadtider styrker den officiella larmtiden.
Citera
2026-07-16, 11:58
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere

Ett banalt gängmord i förorten kan ha 2-3 utförare, 1 koordinator som ansvarar för vapen och tryckarlägenhet, en Signal-chatt med 5-10 medlemmar och 2 uppdragsgivare/finansiärer (stundtals i utlandet). Där är man på 10-15 personer med förgreningar i länder som Spanien, Mexiko och Iran. Ingen refererar till dessa mord som sammansvurna konspirationer med internationella kopplingar.

Ribban för flera inblandade i MOP måste sänkas, det är i grund och botten ett olöst spaningsmord i innerstaden med oklar bakgrund. Många kombinationer är tänkbara. Liknelsen till gängvärlden kanske inte är så dum som den verkar då utförarna står inför ett likartat problem, det vill säga att komma offret nära på en lämplig plats i en stadsmiljö, skjuta och undkomma. Mötesscenariot motsvarar att "goa" någon och är en vanlig teknik för att locka ut det ljusskygga hatobjektet.

Vill man göra en ytterligare parallell blir inte sällan utförargruppen blåsta på exempelvis betalningen och därefter kastade under bussen. Inom MOP skulle det kunna stämma in på Steggruppen som användaren OPK123 skrivit om.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ny-mordmysteriet-i-steg
Senast redigerad av H24 2026-07-16 kl. 12:02.
Citera
2026-07-16, 15:13
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Problemet löses enkelt genom att larm och IM inte sändes samtidigt. Som du själv var inne på.

Enda problemet med det blir att det inte går ihop med Helins egen version. Men han verkar helt enkelt inte vara helt sanningsenlig på flera punkter. Möjligen av triviala skäl som att vilja framställa sig själv i bättre dager. Ett mänskligt beteende.

Får jag fråga varför du inte tror att larmet kan ha sänts inom 23:23-minuten Fröken Ur-tid? Jag kan inte se att du redovisat några skäl till det.

Angående larmtiden så behöver man ju först och främst ta hänsyn till Leif Ljungkvists larmsamtal, vilket nämnts tidigare. Han lägger på luren 23.23.35. Innan dess har ingen polisbil anlänt till platsen, det tror jag de flesta kan vara överens om. Hade polisen anlänt så tror jag inte att Leif hade hängt kvar i luren.

Enligt Kjell Ö, befälhavaren för piketbuss 3230 så tog det ca 30 sekunder från att de hörde Helins områdesanrop till att de nådde mordplatsen. Om larmet gick ut 23.23.10 skulle det innebära att 3230 dök upp fem sekunder efter att Leif lagt på luren. Den uppfattningen har inte Leif. Jag tror å andra sidan inte att det tog minuter tills polisen dök upp heller, från att Leif avslutade sitt samtal, för då blir det svårt för Yvonne Nieminen att möta piketpoliserna vid botten av trappan och samtidigt hinna fram till mordplatsen och se Palme ligga på marken.

Så säg att 3230 anländer 23.24.00, då har anropet gått ut vid 23.23.30. Alltså inom minuten 23.23, dock bör man inse att om anropet gick ut 23.23.30, då har Ulf Helin med största sannolikhet inte gjort något direkt områdesanrop efter samtalet med Järfälla taxi, som han själv påstår. Det har skett en viss fördröjning. Däremot vill jag mena att den fördröjningen inte har varit i någon väsentlig mening och kan knappast ha haft något syfte att medvetet fördröja mördarjakten. Helin säger ju själv att han kontaktar Koci via snabbtelefonen, förvisso efter områdesanropet men det kan ju tänkas att den verkliga ordningen var omvänd.

Gösta Söderström har också nämnts här, men man ska komma ihåg att han åker inte till mordplatsen för att han hör områdesanropet. Han får sin uppmärksamhet påkallad av en taxichaufför som hört Anders Delsborns anrop till taxiväxeln. Söderström börjar därför åka mot mordplatsen före områdesanropet har gått ut. Strax innan Söderström svänger in på Sveavägen, från Kungsgatan, hör Söderström Helins anrop. Det är därför Söderström anländer före 3230 till mordplatsen.

Men för mig är det alltså ett bekymmer att Helins områdesanrop och IM inte går ut samtidigt. Det är svårförklarat för Helin har ju stått fast vid sin version genom alla år och jag kan inte riktigt se någon rimlig förklaring. Inte utan att göra avkall på Helins version med andra ord.
Citera
2026-07-16, 17:48
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Angående larmtiden så behöver man ju först och främst ta hänsyn till Leif Ljungkvists larmsamtal, vilket nämnts tidigare. Han lägger på luren 23.23.35. Innan dess har ingen polisbil anlänt till platsen, det tror jag de flesta kan vara överens om. Hade polisen anlänt så tror jag inte att Leif hade hängt kvar i luren.

Enligt Kjell Ö, befälhavaren för piketbuss 3230 så tog det ca 30 sekunder från att de hörde Helins områdesanrop till att de nådde mordplatsen. Om larmet gick ut 23.23.10 skulle det innebära att 3230 dök upp fem sekunder efter att Leif lagt på luren. Den uppfattningen har inte Leif. Jag tror å andra sidan inte att det tog minuter tills polisen dök upp heller, från att Leif avslutade sitt samtal, för då blir det svårt för Yvonne Nieminen att möta piketpoliserna vid botten av trappan och samtidigt hinna fram till mordplatsen och se Palme ligga på marken.

Så säg att 3230 anländer 23.24.00, då har anropet gått ut vid 23.23.30. Alltså inom minuten 23.23, dock bör man inse att om anropet gick ut 23.23.30, då har Ulf Helin med största sannolikhet inte gjort något direkt områdesanrop efter samtalet med Järfälla taxi, som han själv påstår. Det har skett en viss fördröjning. Däremot vill jag mena att den fördröjningen inte har varit i någon väsentlig mening och kan knappast ha haft något syfte att medvetet fördröja mördarjakten. Helin säger ju själv att han kontaktar Koci via snabbtelefonen, förvisso efter områdesanropet men det kan ju tänkas att den verkliga ordningen var omvänd.

Gösta Söderström har också nämnts här, men man ska komma ihåg att han åker inte till mordplatsen för att han hör områdesanropet. Han får sin uppmärksamhet påkallad av en taxichaufför som hört Anders Delsborns anrop till taxiväxeln. Söderström börjar därför åka mot mordplatsen före områdesanropet har gått ut. Strax innan Söderström svänger in på Sveavägen, från Kungsgatan, hör Söderström Helins anrop. Det är därför Söderström anländer före 3230 till mordplatsen.

Men för mig är det alltså ett bekymmer att Helins områdesanrop och IM inte går ut samtidigt. Det är svårförklarat för Helin har ju stått fast vid sin version genom alla år och jag kan inte riktigt se någon rimlig förklaring. Inte utan att göra avkall på Helins version med andra ord.

Tack för svar. Du verkar alltså inte se några direkta hinder för ett larm inom 23:23-minuten trots allt. Att den skulle vara exakt 23:23:10 kanske är osannolikt, men det finns ju fortfarande 50 sekunder att ta av för att kunna landa inom 23:23-minuten på larmtiden.

23:23 loggas ju i datorn redan på mordkvällen. Jag har fortfarande inte sett några motbevis för varför det inte skulle kunna stämma. Grundantagandet borde väl vara att en larmtid som loggas med minutprecision av ett proffs i omedelbar anslutning till mordet är korrekt. Sedan får man i så fall redovisa skäl till att den inte kan stämma. Jag har inte sett några sådana.

Dessutom bekräftade vakthavande kommissarie Hans Koci redan på mordkvällen att larmtiden var 23:23 när han tillfrågades. Förloppet med Nieminen och Jeppsson tyder också på en larmtid däromkring. Och så vidare.

Kanske är det som du säger att den minimala fördröjningen av områdesanropet beror på att Helin kontaktade Koci via snabbtelefonen innan han sände områdesanropet.
Senast redigerad av Knattarna 2026-07-16 kl. 17:50.
Citera
2026-07-16, 18:44
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Ett banalt gängmord i förorten kan ha 2-3 utförare, 1 koordinator som ansvarar för vapen och tryckarlägenhet, en Signal-chatt med 5-10 medlemmar och 2 uppdragsgivare/finansiärer (stundtals i utlandet). Där är man på 10-15 personer med förgreningar i länder som Spanien, Mexiko och Iran. Ingen refererar till dessa mord som sammansvurna konspirationer med internationella kopplingar.

Ribban för flera inblandade i MOP måste sänkas, det är i grund och botten ett olöst spaningsmord i innerstaden med oklar bakgrund. Många kombinationer är tänkbara. Liknelsen till gängvärlden kanske inte är så dum som den verkar då utförarna står inför ett likartat problem, det vill säga att komma offret nära på en lämplig plats i en stadsmiljö, skjuta och undkomma. Mötesscenariot motsvarar att "goa" någon och är en vanlig teknik för att locka ut det ljusskygga hatobjektet.

Vill man göra en ytterligare parallell blir inte sällan utförargruppen blåsta på exempelvis betalningen och därefter kastade under bussen. Inom MOP skulle det kunna stämma in på Steggruppen som användaren OPK123 skrivit om.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ny-mordmysteriet-i-steg

Precis så, jag har själv i tidigare använt goa, som referens till mötesscenariot. Och blev omedelbart idiot förklarad.
Citera
2026-07-17, 07:36
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock

Att 3230 ankommer 23.24.00 är taget ur luften. De kan lika gärna ha ankommit t ex 23.24.40. Det ger en större fördröjning från Helins sida. Tillräckligt stor för att han undet denna tidsrymd har tid att kontakta 1230 för att skicka dem bort från mordplatsen. (Att Helin hade kontakt med 1230 framgår av IM-listan.)
Citera
2026-07-17, 08:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Tillräckligt stor för att han undet denna tidsrymd har tid att kontakta 1230 för att skicka dem bort från mordplatsen.

Så varför åkte de ändå dit i så fall? Och stannade kvar? 1230 kan inte bara strunta i en order från SBC. Att Helin loggar att de åker på fylleriärende tyder dessutom på att 1230 bekräftat ordern.

Det finns ingen i 1230 som nämner något om att de blev bortkommenderade från mordplatsen, och i så fall måste ha struntat i ordern trots att de bekräftat den. Helin förnekar också att det skett. Det är helt enkelt inte trovärdigt att det gått till på det sättet.

En långt elegantare lösning är att Helin beordrade 1230 på fylleriärende 23:22 verklig tid, men blev avbruten av Palmeärendet innan han hann skapa ett IM om saken. Sedan påbörjar han ett IM 23:24 vilket innebär att 23:24 loggas automatiskt av datorn. Vilket han aldrig ändrar.

Loggen visar att Helin inte avslutade fylleri-IM:et själv. Det betyder i praktiken att han inte godkände det. Helin har alltså varken godkänt eller senare gått i god för tiden 23:24. Allt tyder på att den felaktiga tiden är en artefakt som uppstod när ett trivialt fylleriärende fick stå åt sidan för Palmeärendet.

Citat:
Det ger en större fördröjning från Helins sida.

Det verkar vara viktigt för vissa att till varje pris önska sig ”en större fördröjning från Helins sida”. När flera alternativ finns väljer man alltid det som ger ”en större fördröjning”. Man värker fram det. Trots att det absolut inte behövs för att förklara förloppet. Och trots att det går emot den loggade larmtiden, förloppet med Jeppsson och Nieminen med mera.
Senast redigerad av Knattarna 2026-07-17 kl. 09:10.
Citera
2026-07-17, 08:36
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Att 3230 ankommer 23.24.00 är taget ur luften. De kan lika gärna ha ankommit t ex 23.24.40. Det ger en större fördröjning från Helins sida. Tillräckligt stor för att han undet denna tidsrymd har tid att kontakta 1230 för att skicka dem bort från mordplatsen. (Att Helin hade kontakt med 1230 framgår av IM-listan.)

Och om du menar den fullständiga foliehattsvarianten att Helin beordrar 1230 ”bort” från mordplatsen strax innan han sänder områdesanropet blir det också rena pajasförloppet.

1. Varför väntar han till 23:24 med att ”skicka bort” 1230 så att de bara får några sekunder eller tiotal sekunder på sig att distansera sig från mordplatsen innan han skickar områdesanropet? Varför inte göra det direkt efter samtalet från Järfälla?

2. Varför bara ”skicka bort” 1230? Varför inte också piket 3230 som var ännu närmare? Men den piketen var alltså inte viktig att få bort från mordplatsens närhet.

3. Varför skickar han dem till Centralstationen som bara ligger 700 meter bort från mordplatsen? Det finns alltså ingen annan plats i hela Stockholm som ligger längre bort från mordplatsen än 700 meter?

4. Varför är mästerkonspiratören Helin så idiotisk att han blåögt loggar den verkliga tiden för sin avledningsmanöver? Varför inte låtsas som om han skickade iväg 1230 kl. 23:22 eller tidigare? Det hade han kunnat göra med ett enkelt knapptryck.

Det här är rena Papphammarsketchen.
Senast redigerad av Knattarna 2026-07-17 kl. 08:48.
Citera
2026-07-17, 10:09
Medlem
Citat:
Och om du menar den fullständiga foliehattsvarianten att Helin beordrar 1230 ”bort” från mordplatsen strax innan han sänder områdesanropet blir det också rena pajasförloppet.

1. Varför väntar han till 23:24 med att ”skicka bort” 1230 så att de bara får några sekunder eller tiotal sekunder på sig att distansera sig från mordplatsen innan han skickar områdesanropet? Varför inte göra det direkt efter samtalet från Järfälla?

2. Varför bara ”skicka bort” 1230? Varför inte också piket 3230 som var ännu närmare? Men den piketen var alltså inte viktig att få bort från mordplatsens närhet.

3. Varför skickar han dem till Centralstationen som bara ligger 700 meter bort från mordplatsen? Det finns alltså ingen annan plats i hela Stockholm som ligger längre bort från mordplatsen än 700 meter?

4. Varför är mästerkonspiratören Helin så idiotisk att han blåögt loggar den verkliga tiden för sin avledningsmanöver? Varför inte låtsas som om han skickade iväg 1230 kl. 23:22 eller tidigare? Det hade han kunnat göra med ett enkelt knapptryck.

Det här är rena Papphammarsketchen.

Jag vill hävda att Helin knappast kan ha haft den tillräckliga kunskapen om det "operativa läget" för att "mikrostyra" händelseomständigheterna på och omkring mordplatsen eller dess närhet. Dvs Tunnelgatan väster om Sveavägen och området ovanför Brunkebergstrappan.

Det enda konspirativt förnuftiga vore att beordra dit en "konspirationslojal" enhet för att bli först på plats, exv piketgrupp 3230.

Jag är intresserad av din syn/åsikt om detta "upplägg".
Senast redigerad av Utredaren 2026-07-17 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in