Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Problemet löses enkelt genom att larm och IM inte sändes samtidigt. Som du själv var inne på.
Enda problemet med det blir att det inte går ihop med Helins egen version. Men han verkar helt enkelt inte vara helt sanningsenlig på flera punkter. Möjligen av triviala skäl som att vilja framställa sig själv i bättre dager. Ett mänskligt beteende.
Får jag fråga varför du inte tror att larmet kan ha sänts inom 23:23-minuten Fröken Ur-tid? Jag kan inte se att du redovisat några skäl till det.
Angående larmtiden så behöver man ju först och främst ta hänsyn till Leif Ljungkvists larmsamtal, vilket nämnts tidigare. Han lägger på luren 23.23.35. Innan dess har ingen polisbil anlänt till platsen, det tror jag de flesta kan vara överens om. Hade polisen anlänt så tror jag inte att Leif hade hängt kvar i luren.
Enligt Kjell Ö, befälhavaren för piketbuss 3230 så tog det ca 30 sekunder från att de hörde Helins områdesanrop till att de nådde mordplatsen. Om larmet gick ut 23.23.10 skulle det innebära att 3230 dök upp fem sekunder efter att Leif lagt på luren. Den uppfattningen har inte Leif. Jag tror å andra sidan inte att det tog minuter tills polisen dök upp heller, från att Leif avslutade sitt samtal, för då blir det svårt för Yvonne Nieminen att möta piketpoliserna vid botten av trappan och samtidigt hinna fram till mordplatsen och se Palme ligga på marken.
Så säg att 3230 anländer 23.24.00, då har anropet gått ut vid 23.23.30. Alltså inom minuten 23.23, dock bör man inse att om anropet gick ut 23.23.30, då har Ulf Helin med största sannolikhet inte gjort något direkt områdesanrop efter samtalet med Järfälla taxi, som han själv påstår. Det har skett en viss fördröjning. Däremot vill jag mena att den fördröjningen inte har varit i någon väsentlig mening och kan knappast ha haft något syfte att medvetet fördröja mördarjakten. Helin säger ju själv att han kontaktar Koci via snabbtelefonen, förvisso efter områdesanropet men det kan ju tänkas att den verkliga ordningen var omvänd.
Gösta Söderström har också nämnts här, men man ska komma ihåg att han åker inte till mordplatsen för att han hör områdesanropet. Han får sin uppmärksamhet påkallad av en taxichaufför som hört Anders Delsborns anrop till taxiväxeln. Söderström börjar därför åka mot mordplatsen före områdesanropet har gått ut. Strax innan Söderström svänger in på Sveavägen, från Kungsgatan, hör Söderström Helins anrop. Det är därför Söderström anländer före 3230 till mordplatsen.
Men för mig är det alltså ett bekymmer att Helins områdesanrop och IM inte går ut samtidigt. Det är svårförklarat för Helin har ju stått fast vid sin version genom alla år och jag kan inte riktigt se någon rimlig förklaring. Inte utan att göra avkall på Helins version med andra ord.