2026-07-17, 07:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Vänstern motverkar kriminalitet, medan högern orsakar den.

Bidragstak, försämrad a-kassa och sjukpenning, ökad fattigdom och misär är typisk högerpolitik som driver hederliga människor in i kriminalitet från början. Sen tror högern att de bara kan lagstifta bort problemen de själva orsakat. Vänstern vet att problem måste lösas. Det är en stor skillnad.

Exempel: Stölder av barnmat ökar – butikschefen Jakob: ”Skär i hjärtat” >>
Vad, det var som mest skjutningar i slutet när de styrde förra gången och ökade hela tiden under deras styre. Verkligheten du vet. Inte din fantasivärld. Nu minskar det, då måste det var det som dagens regering infört som det beror på. Tvärt emot vad du bara har hittat på, då det inte stämmer med verkligheten. Då måste du vara felinformerad eller ljuger.
Citera
2026-07-17, 07:36
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Där har vi en annan poäng. Vänsterfolket säger aldrig att max två barn per familj hade varit mer än nog.

Det är hög tid för en ny "Kris i befolkningsfrågan".
Citera
2026-07-17, 07:37
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Fast varför har vänstern då trots mängder av år vid makten konsekvent misslyckats med just detta, blundat för all form av verklighet och sett till att fylla på med klanbaserad brottslighet? Genom noll krav för bidrag, uppehållstillstånd, språk etc gör man ökande kaos möjligt. Därför räcker det inte med en fritidsgård utan högern måste skruva upp åtgärderna kraftigt.

Samt, angående stulen barnmat. Det stjäls jävligt mycket barnkläder på H&M också. Snart på Marketplace nära dig från ett konto med svenskt namn men misstänkt mycket språkliga missar och en arabdoftande epostadress.

Vi har haft politisk högermajoritet de senaste 20 åren och jag vill nog påstå att läget var bättre innan dess.
Citera
2026-07-17, 07:38
Medlem
kyrkstockens avatar
Ni tar upp en intressant fråga.

Om människan är ett oskrivet blad sedan födseln och allt är miljöns fel (observera att detta går rakt emot allt vi vet inom vetenskapen om kriminalitet), varför skulle det inte gälla Breivik?

Varför skulle han inte också vara offer för det onda kapitalistiska samhället han tvingats växa upp i?

Ni missar helt poängen.
Det handlar inte om solidaritet, empati och omsorg om de svaga.

Sven Wolter, Gretra thunberg, gudrun schyman och marcostar vill bara rasera ett samhälle de inte känner sig som en del av och inte förstår.

Alla andra skall straffas för att de är olyckliga.

Titta på miljörörelsen i Tyskland. Det handlade aldrig om miljön utan att straffa andra. Nu eldar tyskarna med kol istället och miljörörelsen jublar.
För det handlade aldrig om miljön.
Citera
2026-07-17, 07:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det är hög tid för en ny "Kris i befolkningsfrågan".

Ja, det där att dom jiddrar om att det behövs nya knegare och därför ska MENA fortsätta att flöda in.
Lol, samtidigt som Sverige funkade som bäst när här bodde 8 mille.
Citera
2026-07-17, 07:44
Avstängd
Citat:
Vi har haft politisk högermajoritet de senaste 20 åren och jag vill nog påstå att läget var bättre innan dess.

Du, det räcker att vänsterpatrasket är med ens lite grann så hundradubblas islam och kriminalitet.
Svara på frågan, har vänsterpartierna nånsin uppmanat till att inte begå brott, försökt avskräcka ?
Har dom det ?
Citera
2026-07-17, 07:57
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Alltid med hur synd det är om tonåringen.
Kan vi tala om tonåringens offer, som omväxling ???

Anhöriga behöver naturligtvis också stöd. Vi behöver behandla både roten till problemet och symtomen av problemet. Anhöriga (familj, vänner, kompisar, andra viktiga vuxna) är enormt viktiga i detta sammanhang och de lider av vad deras barns handlingar. Att ge stöd till anhöriga innefattar också att man kan få stöd i form av hur man kan hjälpa sin tonåring, frivilliga placeringar om man vill det eller att helt enkelt bara få skydd.

Vad gäller de barn som utför morden så måste vi komma in tidigare och vi måste skilja på de vuxna som rekryterar barn. Kan vi fånga upp barnen och lagföra de som rekryterar har vi kommit en bit på vägen.

Alla som jobbar inom exempelvis skola vet att barn måste fångas upp tidigt, och då är det ofta en lärare som ser det först. Har du pratat med en lärare idag så kommer denne säga att det hade varit lättare att fånga upp de som behöver stöd om man inte hade klasser på 30+ barn.

Personer som du blir ofta förbannade och förbluffade över hur dåligt stöd det är när deras anhörig faller in i missbruk, fysiskt och psykiskt dåligt mående, bostadslöshet, arbetslöshet. Eller för den delen de själva hamnar i någon skit för att frugan lämnade eller föräldrarna blev dementa och man står där maktlös. Vi har under så många år dragit ner på skola, vård och omsorg. Då blir det såhär.

Jag är så otroligt trött på personer som är helt oinsatta i hur det är att jobba med dessa personer säger att det försiggår ett massa lullul och att vi är naiva. Gör ett studiebesök på någon av verksamheterna så lär du inom max en vecka fatta hur stört läget är.
Citera
2026-07-17, 07:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ni tar upp en intressant fråga.

Om människan är ett oskrivet blad sedan födseln och allt är miljöns fel (observera att detta går rakt emot allt vi vet inom vetenskapen om kriminalitet), varför skulle det inte gälla Breivik?

Varför skulle han inte också vara offer för det onda kapitalistiska samhället han tvingats växa upp i?

Ni missar helt poängen.
Det handlar inte om solidaritet, empati och omsorg om de svaga.

Sven Wolter, Gretra thunberg, gudrun schyman och marcostar vill bara rasera ett samhälle de inte känner sig som en del av och inte förstår.

Alla andra skall straffas för att de är olyckliga.

Titta på miljörörelsen i Tyskland. Det handlade aldrig om miljön utan att straffa andra. Nu eldar tyskarna med kol istället och miljörörelsen jublar.
För det handlade aldrig om miljön.

Jag mår också illa,men som man kan se på mina trådar så predikar jag EMOT våld och brottslighet.
Vafan är vänsterns problem, liksom ?
Citera
2026-07-17, 08:00
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Du, det räcker att vänsterpatrasket är med ens lite grann så hundradubblas islam och kriminalitet. Svara på frågan, har vänsterpartierna nånsin uppmanat till att inte begå brott, försökt avskräcka ? Har dom det ?

Det har jag svarat på. Ja, vänsterpartierna är de enda som satsar på brottsförebyggande arbete. Högern skapar problemen och tror sen att de kan förbjuda dem - vänstern löser dem.
Citera
2026-07-17, 08:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Anhöriga behöver naturligtvis också stöd. Vi behöver behandla både roten till problemet och symtomen av problemet. Anhöriga (familj, vänner, kompisar, andra viktiga vuxna) är enormt viktiga i detta sammanhang och de lider av vad deras barns handlingar. Att ge stöd till anhöriga innefattar också att man kan få stöd i form av hur man kan hjälpa sin tonåring, frivilliga placeringar om man vill det eller att helt enkelt bara få skydd.

Vad gäller de barn som utför morden så måste vi komma in tidigare och vi måste skilja på de vuxna som rekryterar barn. Kan vi fånga upp barnen och lagföra de som rekryterar har vi kommit en bit på vägen.

Alla som jobbar inom exempelvis skola vet att barn måste fångas upp tidigt, och då är det ofta en lärare som ser det först. Har du pratat med en lärare idag så kommer denne säga att det hade varit lättare att fånga upp de som behöver stöd om man inte hade klasser på 30+ barn.

Personer som du blir ofta förbannade och förbluffade över hur dåligt stöd det är när deras anhörig faller in i missbruk, fysiskt och psykiskt dåligt mående, bostadslöshet, arbetslöshet. Eller för den delen de själva hamnar i någon skit för att frugan lämnade eller föräldrarna blev dementa och man står där maktlös. Vi har under så många år dragit ner på skola, vård och omsorg. Då blir det såhär.

Jag är så otroligt trött på personer som är helt oinsatta i hur det är att jobba med dessa personer säger att det försiggår ett massa lullul och att vi är naiva. Gör ett studiebesök på någon av verksamheterna så lär du inom max en vecka fatta hur stört läget är.

Långsamt och ineffektivt och därför krävs nåt effektivt som avskräcker
både de icke-myndiga och de myndiga kriminella.
Sossiga, kvinnliga och mjäkiga metoder funkar uppenbarligen inte.
Hade de funkat hade Sverige varit lugnt som landsbygden på 70-talet, men det är det inte.
Citera
2026-07-17, 08:22
Avstängd
Citat:
Det har jag svarat på. Ja, vänsterpartierna är de enda som satsar på brottsförebyggande arbete. Högern skapar problemen och tror sen att de kan förbjuda dem - vänstern löser dem.

Så det är högerns fel att vissa väljer att vara våldsamma och brutala ?

Jag var på semester i Gambia för längesen och där var folket fattigt på riktigt,
men dom var inte våldsamma och jag vart inte rånad där.
I sosse-Sverige och sosse-Finland har jag blivit robbad och jag kan inte skylla på högern ,
utan jag kan bara skylla på skitstövlarna som valde att grovt misshandla mig och råna mig.

Det var inte Jimmie, Uffe, Rickard eller Gunnar som rånade mig, utan tonåriga förortskrigare som tycker det är ballt, roligt och tillfredsställande att brutalt och sadistiskt skada folk för livet och ta folks pengar och egendom.
Citera
2026-07-17, 08:24
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Långsamt och ineffektivt och därför krävs nåt effektivt som avskräcker
både de icke-myndiga och de myndiga kriminella.
Sossiga, kvinnliga och mjäkiga metoder funkar uppenbarligen inte.
Hade de funkat hade Sverige varit lugnt som landsbygden på 70-talet, men det är det inte.

Vi behöver olika nivåer av insatser. Fängelse avskräcker vissa men långt ifrån alla. Att brösta en femma är för vissa coolt, tills man sitter där. Grejen med de mjäkiga metoderna är att vi inte nyttjar de metoder som forskningen påvisat effekt. Hur menar jag då? Vi fullföljer inte alla punkter i metoden för att det inte finns resurser. Det är som att bli förbluffad över att man inte blir frisk om man inte följer behandlingsplanen.

Hade vi haft resurserna så hade vi haft andra resultat. Nedskärningarna inom välfärden har pågått i cirka 30 år och marknadsexperimentet ungefär samtidigt. Du har helt rätt med att det tar tid och det är den tiden vi behöver ge. Jag kan ha fel men forskningens stöd har jag i ryggen. Vidare, jag välkomnar de ökade kraven till viss del. Jag ser redan nu att det inom socialtjänsten lutar åt att vi kommer att få mer utrymme till att träffa klienter och mindre administration. Tror att vi är något på spåren. Skifte av regering leder förhoppningsvis att vi får mer resurser och kan genomföra uppdraget på det sättet evidensen säger till oss att göra.

Notera att insatserna behöver ske samordnat (där det krävs) på olika nivåer således från stat, region, kommun och civilsamhälle. Först då kan vi lyckas och få ett blomstrande land igen. PS. En del av insatserna ska självfallet komma från rättsväsendet och kriminalvården, dock behöver det justeras lite från nuvarande. Å andra sidan kanske det är bra att man har som nuvarande och skruvar på det sen när vi fått ordning på välfärden. Det verkar dock inte denna regering vara speciellt intresserad av.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-07-17 kl. 08:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in