2026-07-17, 15:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Ja wow kriminella drägg blir plötsligt offer som ska ha upprättelse när de råkar illa pågrund av sin livsstil fin logik ni högermongon har..Du är inget offer du råkade illa ut för du inte följde lagens ramar du får skylla dig själv ditt fucktard

Jag har inte begått våldsdåd mot nån. Därmed förtjänar inte jag våld.
Du däremot förtjänar inte att rösta eftersom du vill att rånare ska härja fritt i samhället.
Citera
2026-07-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Jag har inte mycket till övers för hans offer, men visst, mördar man mer än 70 pers så lever och dör man på kåken. Så är det.

Fint, men vad vill Acta Publicas folk ha för straff för alla dessa?

Både vänstern och högern är överens om att det är bra att all form av organiserad kriminalitet får högre straff än ensamma gärningsmän. Jag tror inte att vänstern kommer att sänka straff, men inte höja dem så mycket mer och fortsätt stoppa mängdrabatten, och möjligen återinföra ungdomsrabbat på straff. Straff löser nämligen inte problem med nyrekrytering av ungdomsbrottslingar, utan är kontraproduktivt - de blir farliga när de kommer ut ur ungdomsvårdsanstalt. Även polisen säger att rättsväsandet kan inte lösa det problemet, utan det måste skola, socialtjänst, idrottsföreningar och samhället i övrigt, lösa. Jag hoppas att vänstern satsar mer på brottsprevention än nuvarande regering har gjort.
Citera
2026-07-17, 15:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Både vänstern och högern är överens om att det är bra att all form av organiserad kriminalitet får högre straff än ensamma gärningsmän. Jag tror inte att vänstern kommer att sänka straff, men inte höja dem så mycket mer och fortsätt stoppa mängdrabatten, och möjligen återinföra ungdomsrabbat på straff. Straff löser nämligen inte problem med nyrekrytering av ungdomsbrottslingar, utan är kontraproduktivt - de blir farliga när de kommer ut ur ungdomsvårdsanstalt. Även polisen säger att rättsväsandet kan inte lösa det problemet, utan det måste skola, socialtjänst, idrottsföreningar och samhället i övrigt, lösa. Jag hoppas att vänstern satsar mer på brottsprevention än nuvarande regering har gjort.

Fattar du inte att ungdomarna VET att det daltas med dom?
Fattar du inte att de UTNYTTJAR denna kvinnliga,mesiga, sossiga och vänstriga politik ?
Daltandet är en av huvudanledningarna varför ungdomar VÅGAR krimma.
Citera
2026-07-17, 15:33
Medlem
folkgemenskaps avatar
Socialdemokraterna har under de senaste åren skiftat sin retorik kraftigt mot en mer repressiv linje. De har vid flera tillfällen adresserat kriminella direkt och fördömt livsstilen:

Magdalena Andersson (S): Under sin tid som statsminister och senare som oppositionsledare har hon upprepade gånger fördömt gängen i sina jultal och tal i Almedalen. Hon har bland annat betonat att "kriminella ska låsas in" och adresserat att gängkulturen förstör unga människors liv. Hon har också lyft fram offren och det lidande som drabbat oskyldiga anhöriga i gängskjutningar.

Mikael Damberg (S): Som inrikes- och justitieminister adresserade han ofta gängkriminella direkt i media och i riksdagsdebatter. Han har uttryckt att "det finns inget häftigt med att sitta på anstalt eller sluta sina dagar i en liksäck" och poängterat hur hela lokalsamhällen terroriseras och drabbas av rädsla på grund av gängens hänsynslöshet.

Nooshi Dadgostar (V): Har i flera debatter markerat att Vänsterpartiet inte accepterar brottslighet och att de som begår grova brott ska sitta i fängelse. Hon har i intervjuer lyft fram att kriminaliteten drabbar arbetarklassområden hårdast, det är vanliga människor i förorterna som blir offer, känner rädsla och får sina liv förstörda, vilket hon beskrivit som djupt orättvist och oacceptabelt.

Att dessa budskap ofta drunknar eller uppfattas som "daltande" beror på att de rödgröna partierna nästan alltid kopplar sitt fördömande till krav på förebyggande åtgärder (resurser till skola, socialtjänst och avhopparverksamhet). När de betonar varför någon blir kriminell, uppfattas det av kritiker som att de ursäktar eller förlåter brottet, men det handlar om att stoppa nyrekryteringen.

Att investera ekonomiskt i skola, socialtjänst och fritidsverksamhet är inte att tycka synd om brottslingar, det är brottsbekämpning. Den som på allvar vill ha ett tryggt samhälle kan inte nöja sig med att straffa de som redan har förstört sina och andras liv; man måste se till att de aldrig blir kriminella från första början.
Senast redigerad av folkgemenskap 2026-07-17 kl. 15:38.
Citera
2026-07-17, 15:34
Avstängd
Citat:
Jag har inte begått våldsdåd mot nån. Därmed förtjänar inte jag våld.
Du däremot förtjänar inte att rösta eftersom du vill att rånare ska härja fritt i samhället.

Nej men det finns fler sätt att vara kriminell nej jag anser inte att rånare ska gå fria i samhället de ska få ett rimligt straff sett till att de bara är andra kriminella drägg de ger sig på dm
Citera
2026-07-17, 15:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nej men det finns fler sätt att vara kriminell nej jag anser inte att rånare ska gå fria i samhället de ska få ett rimligt straff sett till att de bara är andra kriminella drägg de ger sig på dm

15 år vore rimligt. Sen om du grinar så är det ditt problem, inte oss normalas problem.
Citera
2026-07-17, 15:55
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Fattar du inte att ungdomarna VET att det daltas med dom?
Fattar du inte att de UTNYTTJAR denna kvinnliga,mesiga, sossiga och vänstriga politik ?
Daltandet är en av huvudanledningarna varför ungdomar VÅGAR krimma.
Är du medveten om att högern styrt detta land under ett antal år nu?

Varför har de inte gjort tillräckligt?
Citera
2026-07-17, 15:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Är du medveten om att högern styrt detta land under ett antal år nu?

Varför har de inte gjort tillräckligt?

För att så länge sossevänstern är med det minsta lilla i politiken så går allt åt fanders.
Citera
2026-07-17, 16:05
Medlem
Traditionellt var arbetarrörelsen rätt hård mot kriminalitet. Sen kom 60- och 70-talen och man skulle släppa "fångarna loss" för det var tydligen jättehemskt med fängelse. Vad brottsoffren ansåg om detta var i princip ointressant - man valde att bortse från det perspektivet. Sen har det mer eller mindre slentrianmässigt fortsatt på den linjen. Från vänstern förklarar man det mesta av brottsligheten med socioekonomiska faktorer. Den ursprungliga arbetarrörelsen var dock inte främmande för delvis biologiska förklaringar och aktuell forskning pekar på att till exempel antisocial personlighetsstörning och narcissistisk personlighetsstörning är starkt genetiskt betingade, det vill säga är du barn till en narcissist är det betydligt högre risk än för normalpopulationen att också du blir narcissist, oavsett uppväxtförhållanden och sociala faktorer i övrigt. (Dessa störningar är starkt överrepresenterade hos kriminella.)

Det vore bra om i alla fall sossarna tog till sig den här forskningen och inte stirrade sig blinda på icke-biologiska förklaringsmodeller. Vänsterpartiet får väl anses alltför ideologiskt styrda i frågan.
Citera
2026-07-17, 16:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej Sverige har ingenting med finländska lagar att göra båda länderna är suveräna stater! Vad fan gnäller du för då om inte din advokat överklagade domen, jäkla klappträ!

Jag är missnöjd med dessa två länders slapphänta lagar.
Nästan ett år och du frågar fortfarande?
Retarded. Totalt efterbliven är du.

Men vadå, menar du att jag hade fått rättvisa om det hänt i Sverige?
Hur hade det gått till i Sverige då? Berätta, du som vet ALLT .
Citera
2026-07-17, 16:13
Medlem
Argumentet är väll om alla har lika mycket finns inte behov av att bli kriminell.
Men människans natur fungerar ju tyvärr inte så.
Citera
2026-07-17, 16:16
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Vänstern har övergett arbetarna och vurmar för samhällets bottenskrap numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in