Igår, 22:17
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Troligen. Gubben var 57 när de två födde sin son. Det tär nog på en gamling.
Lägg ner politikgrubblerierna alla.

Vem skrev egentligen?
av Annika19 augusti, 2023
Text: KRISTINA Foto: KRISTINA, PRIVAT

Ulf slutade 2002 efter två år som anställd och började som chaufför och allt i allo på Schweiz ambassad i Stockholm i stället.
– Där fick jag tvätta bilarna varje dag, och varje fredag skulle de vara nytankade. Ambassadören och hans frus bilar hade jag hand om, och så körde jag dem och deras gäster. Och allt som ingen annan klarade av fick jag göra, skrattar Ulf.

Vid den här tiden träffade Ulf sin nuvarande fru ”chefen” och de fick ett gemensamt barn 2003.

Haha! Jag gillar hur du tänker, men det är nog Kristina Öijeb*rg som skrivit artikeln,

https://www.hammaronytt.se/author/annika/
https://www.hammaronytt.se/author/kristina/
Citera
Idag, 04:17
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallstaket
Ni måste ändå förstå att de som ska LEDA försvaret inte är denna här...[url="https://www.dn.se/direkt/2026-07-15/forsvarsmaktens-generaldirektor-lamnar/[/URL]
KANSKE förstog hon det själv.... OMG vilket idiotland vi lever i.... hahaha kolla rikspolischefen... ojojoj. feministiskt försvar och feminism är vår undergång...
Du förstår inte vad Försvarsmaktens GD har för arbetsuppgifter. Det är att vara byråkrat som har hand om dagliga rutiner inom en myndighet, vara chef över civila. Att vara GD för Polisen är ett helt annat uppdrag. Du har aldrig sett Försvarsmaktens GD i offentliga framträdanden.
Citera
Idag, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Många kärringar är jävligt kåta på att klättra i olika organisationer, och de är bra på att ljuga sig fram. Sen när de väl sitter som höga chefer och generaldirektörer etc är det inte lika roligt längre. De upptäcker att de har stora kunskaps och erfarenhetsmässiga luckor och klarar jobbet mindre bra eller inte alls. Då hoppar de av efter en kortare tid men kan då tillgodoräkna sig rikliga subsidier i form av avgångsvederlag, pension och annat.
Eller också hamnar de på Elefantkyrkogården och kan fortsätt med sitt parasiterande jobb på mycket lösa boliner och med sin gamla lön i behåll.

Nu var ju Christina Malm generaldirektör för Plikt- och prövningsverket i 10 år innan, om du inte vet det så undrar jag ju att du är från Sverige?
Citera
Idag, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Har men inte generaler på såna poster?

Du måste väl ha gått i friskola?
Citera
Idag, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Nu var ju Christina Malm generaldirektör för Plikt- och prövningsverket i 10 år innan, om du inte vet det så undrar jag ju att du är från Sverige?

Jag är från Sverige, i högsta grad, men Christina Malm hade jag ingen koll på. Jag kan ju inte hålla reda på alla pappersvändare i den ofantliga sektorn.
Mitt inlägg var också menat som mera generellt riktat mot hur det går till vid tjänstetillsättningar, och det kan även gälla "män" i en liknande situation.
Citera
Idag, 07:23
Medlem
oligarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag reagerade också på "med omedelbar verkan".
Skulle det hända någon personlig tragik eller kris, så brukar de flesta ta tjänstledigt. Vad jag förstår har hon inte haft sitt jobb så länge, ca 6 månader och här kanske vi pratar om någon form av provperiod som inte gick vidare till förlängning (?)

Mest troligt nåt privat inom familjen, håller med, snabba ryck blev det, avgick på dagen.

Om nåt om jobbet som inte tålde dagens ljus så hade det uppdagas i media.
Citera
Idag, 08:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
GD är underställd ÖB.

GD är en civil position och ägnar sig åt bl a budgetfrågor
GD är riksdagens vakthund så att budgeten hålls, problemet är bara att militära projekt ofta försenas och drar ut på tiden vilket gör att den typen av civilt budgetarbete blir ineffektivt.
Citera
Idag, 10:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
GD är underställd ÖB.

GD är en civil position och ägnar sig åt bl a budgetfrågor
Borde ju ha titeln administrativ chef, CFO eller något liknande i så fall. Titeln GD är vilseledande för det faktiska uppdraget.
Citera
Idag, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Hon har fått tjänster av nåde Löfven och UK. Hon är ekonom vilket nog är ganska bra i dessa organisationer. Och bara för att hon är General Direktör för Försvarsmakten så är hon inte högsta hönset. ÖB står över vilket jag tror är ganska ovanligt.
FM är lite speciellt eftersom man har två chefer, GD och ÖB.

GDns roll är rent administrativt och har mycket lite att säga till om rent organisatoriskt och genomförandemässigt.

ÖB har naturligtvis ett administrativt ansvar och budgetansvar men inte ensam. Till detta stöttar GDn i mycket.

Men ÖBs fräsmta roll är att få en effektiv FM som löser sin uppgift.

Antagligen ör det sjukdom eller något liknande som drabbat närstående.

Hon har inte utmärkt sig på något negativt sätt utan är en duglig administratör och byråkrat, till skillnad från vad olika Flashbacksincels skriver.
Citera
Idag, 11:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag reagerade också på "med omedelbar verkan".
Skulle det hända någon personlig tragik eller kris, så brukar de flesta ta tjänstledigt. Vad jag förstår har hon inte haft sitt jobb så länge, ca 6 månader och här kanske vi pratar om någon form av provperiod som inte gick vidare till förlängning (?)
Något har hänt som rör jobbet annars slutar man inte så indiskret och abrupt. Hon måste länge haft befattningar med säkerhetsklass 1 och har ett förflutet inom FOA och FRA, vilket kittlar nyfikenheten.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus Idag kl. 11:28.
Citera
Idag, 12:53
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Inte ett jävla dugg.

Berätta mer.
Citera
Idag, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Något har hänt som rör jobbet annars slutar man inte så indiskret och abrupt. Hon måste länge haft befattningar med säkerhetsklass 1 och har ett förflutet inom FOA och FRA, vilket kittlar nyfikenheten.

Ja, eller hur? Ska bli intressant att se om något mer kommer ut. Det borde det väl till viss mån göra, trots sekretess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in