2026-07-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Uhm... vad ska jag länka och citera.

är det den här texten du har svårt att först?

“At midnight on 14/15 May 1948 the Mandate for Palestine will terminate and the British Government will cease to exercise any authority in Palestine.”

Britterna drar sig ur Palestina och kommer inte ha nån makt där. Försvann Indien när de gjorde motsvarande där?
Citera
2026-07-16, 22:29
Medlem
ReiseReises avatar
Nej, personligen hade jag försökt att flytta till Jordanien och gett upp min Palestinska nationalitet. Kanske till och med flyttat till Israel då de redan har en 20% arabisk minoritet Israeliska medborgare, samt det faktum att judar håller på att självdö pga lågt barnafödande.
Palestiniers bästa val är att helt enkelt acceptera att Israel är här för att stanna, därför bör man acceptera tvåstatslösningen och försöka göra det bästa av Gaza och Västbanken, och försöka bygga en så bra palestinsk stat som möjligt, och försöka samlevnad med Israel. Alla länder har fått offra rejäla territorium från förlorat krig, och miljontals folk som en gång har bott på en landyta har fördrivits, ändå har dessa länder lyckats finna gemensam sak och leva vidare. EU är ett praktexempel på detta. Som Finland till Ryssland. Som Tyskland till Polen. Som Ungern till Rumänien.
Palestinierna är inte det enda folket som utsatts för denna prövning.
Senast redigerad av ReiseReise 2026-07-16 kl. 22:32.
Citera
2026-07-16, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
sigh.... så efterbliven. jag ska göra det enkelt för dig.
ICJ kan besvara hypotetiska frågeställningar. tex,

Herteic knullar 10 getter, 5 av getterna tillhörde en dansk diplomat, och lägringen skedde i danmark, på konsulatets mark. vilka konsekvenser kommer detta ha och hur ska FNs medlemsländer förhålla sig till det utifrån internationell rätt.

om ICJ tar upp frågan, är det då sant att du knullat 10 getter? och om så vore fallet, varför inte prova det i domstol?

Den rättsliga grunden är ju den jag beskrev, Israel kontrolerar hela området, en del av den har de upplåtit till babelstinerna (regleras i osloavtalen), något som är i enlighet med artikel 80.

Du vet att allt som inte är förbjudet är tillåtet väll?

Ser du något som pekar på att israel gör något förbjudet, i jerusalem, på västbanken eller i gaza, för allt du behöver då är en lag, eller ett domslut som stödjer dina efterblivna och inavlade resonemang.

Eftersom det som vanligt blir ett förbannat hopkok av dina inlägg kryddat med förolämpningar, så ska jag göra det jävligt enkelt för dig. När ICJ får en juridisk fråga så bedömer domstolen vilka rättsregler som är tillämpliga, eller hur? I frågorna om Västbanken och Jerusalem har ICJ inte utgått från att Palestina mandatet fortfarande är den gällande rättsliga grunden, utan från modern internationell rätt, eller hur?

Kärnfrågan är fortfarande artikel 80. Du hävdar att artikel 80 innebär att Palestina mandatet fortfarande gäller som bindande rätt idag. Då behöver du visa en rättskälla som stöder just den tolkningen. Att bara citera artikel 80 är efterblivet, speciellt från någon som påstår sig ha en magisterexamen i int rätt. Geez!

Att “allt som inte är förbjudet är tillåtet” gäller inte som en allmän princip som gör att äldre rättsordningar automatiskt fortsätter gälla! Stater (även Israel) är bundna av internationell rätt, inklusive regler om ockupation, självbestämmande och FN-stadgan.

Min fråga kvarstår!! Vilket internationellt rättsligt avgörande fastslår att artikel 80 innebär att Palestina mandatet fortfarande är bindande rätt idag? Klarar clownen av detta, eller kommer ett nytt tilltrasslat inlägg där du för 1000 gånger drar upp att ICJ s rådgivande yttranden är inte domar och är inte bindande ?
Citera
2026-07-16, 22:31
Medlem
DonaldBidens avatar
Hade blivit kapo och sedan hänsynslös miljardär, precis som Soros.
Citera
2026-07-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
So?
Palestinier kan bo i Israel, bli medborgare och rösta.
Judar får inte ens besöka grannländerna.

Civilisation mot vildar.
Det är inte sant. Det finns 5.9 miljoner palestinier som inte får flytta till Israel. Man vill heller inte ha folket som bor i Gaza och Västbanken. Det är därför man dödar dom.
Citera
2026-07-16, 22:46
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det är inte sant. Det finns 5.9 miljoner palestinier som inte får flytta till Israel. Man vill heller inte ha folket som bor i Gaza och Västbanken. Det är därför man dödar dom.
Det vill inte resten av araberna heller, palestinier är som zigenare. Det var därför inte Egypten eller Jordanien släppte in packet.
Är detta nyheter för dig?

Men finns finns det judar i något annat land i regionen?
Finns det judiska partier i deras parlament, som i Israel?
Nej, alla andra länder lyder under sharia och är inte demokratier.
Inga judar, ingen Pride, ingen demokrati, bara sharia.
Citera
2026-07-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Nej, personligen hade jag försökt att flytta till Jordanien och gett upp min Palestinska nationalitet. Kanske till och med flyttat till Israel då de redan har en 20% arabisk minoritet Israeliska medborgare, samt det faktum att judar håller på att självdö pga lågt barnafödande.
Palestiniers bästa val är att helt enkelt acceptera att Israel är här för att stanna, därför bör man acceptera tvåstatslösningen och försöka göra det bästa av Gaza och Västbanken, och försöka bygga en så bra palestinsk stat som möjligt, och försöka samlevnad med Israel. Alla länder har fått offra rejäla territorium från förlorat krig, och miljontals folk som en gång har bott på en landyta har fördrivits, ändå har dessa länder lyckats finna gemensam sak och leva vidare. EU är ett praktexempel på detta. Som Finland till Ryssland. Som Tyskland till Polen. Som Ungern till Rumänien.
Palestinierna är inte det enda folket som utsatts för denna prövning.
Vadå acceptera tvåstatslösningen? Israel vill inte ha en tvåstatslösning, dom vill ha allt för sig själva utan palestinier. Urinvånarna ska inte bo där. Dom ska flytta till Europa. Europeiska judar ska invandra till Israel.
Citera
2026-07-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det vill inte resten av araberna heller, palestinier är som zigenare. Det var därför inte Egypten eller Jordanien släppte in packet.
Är detta nyheter för dig?

Men finns finns det judar i något annat land i regionen?
Finns det judiska partier i deras parlament, som i Israel?
Nej, alla andra länder lyder under sharia och är inte demokratier.
Inga judar, ingen Pride, ingen demokrati, bara sharia.
Oh herregud, vi har fått en libtard på tråden.

Ditt Pride-argument diskuteras här:
(FB) ”Israel enda landet i Mellanöstern där HBTQ är accepterat”

Det är väl rimligt att palestinier ska få bo i sitt hemland där dom bott i hundratals år. Varför ska en amerikansk invandrad jude ha mer rätt till ens mark som din familj i ditt hypotetiska palestinska liv har brukat i hundratals år?
Citera
2026-07-16, 22:56
Medlem
Citat:
Att ett tidigare avtal har haft effekt, betyder ju inte att det avbrutna avtalet nödvändigtvis har inverkan på vilka förpliktelser man har idag.

Gäller i så fall åt båda hållen. Antar att du inte tänkte på det. Med tanke på hur mycket tid du lägger på att trasha Israel och judar är det anmärkningsvärt hur lite kunskaper du sitter på.
Citera
2026-07-16, 22:57
Medlem
Den konflikten kommer aldrig ta slut.
Ingen av dem kan nånsin släppa taget.
Jag dragit därifrån så fort jag kunde och skapat mig ett liv.
Citera
2026-07-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Gäller i så fall åt båda hållen. Antar att du inte tänkte på det. Med tanke på hur mycket tid du lägger på att trasha Israel och judar är det anmärkningsvärt hur lite kunskaper du sitter på.
Man behöver inte kunskap för att se att Israels medvetna och uppsåtliga barnamord är fel. Man behöver medmänsklighet för det. Jag har förstått att du endast har medmänsklighet för Israel. Du skiter i Europa och Sverige och barnen i Palestina. Du vill bara se dom dö.

Om du hade bott i Palestina. Hade du bara accepterat att dö som collateral damage av en IDF-bomb?
Citera
2026-07-16, 23:00
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Oh herregud, vi har fått en libtard på tråden.

Ditt Pride-argument diskuteras här:
(FB) ”Israel enda landet i Mellanöstern där HBTQ är accepterat”

Det är väl rimligt att palestinier ska få bo i sitt hemland där dom bott i hundratals år. Varför ska en amerikansk invandrad jude ha mer rätt till ens mark som din familj i ditt hypotetiska palestinska liv har brukat i hundratals år?
De får ju bo där. Där de inte bott i 'hundratals år'. Palestinier får bo i Israel. Palestinier bor i Israel. Judar får inte bo i arabländerna.
De måste bara acceptera civilisation. Svårt för araber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in