2026-07-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Dom förlorar på kreditförluster och på lån som är non-performing.
Hur kan man förlora på ett lån med en säkerhet som vida överskrider lånet?

Det är den typen av lån jag pratar om.
Citera
2026-07-16, 22:24
Medlem
Citat:
I växeln??

Man fyller väl i en ansökan och skickar in.

Och det är en central enhet som avgör. Och dom titttar på fakta.

Det är ingen slump att det finns enormt många trådar om detta ämnet pensionärer med obelånade tillgångar och ändå normala inkomster som söker lån som en 40 åring skulle få igenom med sämre förutsättningar.
Citera
2026-07-16, 22:24
Medlem
Citat:
Hjälper inte om du har en en obelånad bostad men inga inkomster.
Det är med inkomsterna du skall betala räntan.
Man kan lika gärna betala räntorna med lån.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-16 kl. 22:27.
Citera
2026-07-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är ingen slump att det finns enormt många trådar om detta ämnet pensionärer med obelånade tillgångar och ändå normala inkomster som söker lån som en 40 åring skulle få igenom med sämre förutsättningar.
Just därför ska man inte slutamortera och tro man är fri. Jävla sossetänk att man inte ska ha lån.
Citera
2026-07-16, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Just därför ska man inte slutamortera och tro man är fri.

Håller med dig, jag jobbar inte på bank. Men samtliga storbanker kan ju inte anställa dumskallar som nekar folk över 60 bolån det måste ju finnas nån anledning.
Säkerhet finns det ofta gott om men även med samma inkomst som en yngre blir det avslag av vag jag sett och hört., även om pensionen är garanterad 15 år
Citera
2026-07-16, 22:39
Medlem
Citat:
Håller med dig, jag jobbar inte på bank. Men samtliga storbanker kan ju inte anställa dumskallar som nekar folk över 60 bolån det måste ju finnas nån anledning.
Säkerhet finns det ofta gott om men även med samma inkomst som en yngre blir det avslag av vag jag sett och hört., även om pensionen är garanterad 15 år
Tror det handlar om att inkomsten ska kunna räcka. Där någonstans slutar deras tankeförmåga. Att belåna en bostad och betala räntorna med lånet borde vara en bra affär för banken.

Det vore intressant att få vet hur de tänker? Kanske att det är bökigt att få ut något från det belånade? Tänker ändå att det bör finnas rutiner för sånt. Och eventuella räntor lär de i slutändan få.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-16 kl. 22:46.
Citera
2026-07-16, 22:50
Medlem
Citat:
Tror det handlar om att inkomsten ska kunna räcka. Där någonstans slutar deras tankeförmåga. Att belåna en bostad och betala räntorna med lånet borde vara en bra affär för banken.

Det vore intressant att få vet hur de tänker? Kanske att det är bökigt att få ut något från det belånade? Tänker ändå att de bör finnas rutiner för sånt. Och eventuella räntor lär de i slutändan få.

När jag pluggade 0 kr inkomst tog lån via mina föräldrar, (som inte skulle ha råd med kistnader för villan kostnader för mim lägenhet ränta amortering mat omkostnader för dem o mig enligt dagens regler) nu var det 25 år sen, de struntade i mina föräldrars lön så länge de hade pantbrev på villan.
Det här ändrades typ 10 år sen typ.
Citera
2026-07-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Så är det. Min svärmor råkade ut för precis samma sak när svärfar dog.

Hon skulle sälja huset och flytta till en lägenhet. Trots att huset var värt 6-7 miljoner kunde hon inte få ett lån för att köpa en lgh för 1,5 miljon. Så min fru fick gå in och ta lånet och sen lösa ut det med pengarna efter husförsäljningen var klar.
ni verkar inte insatta alls hört talas om överbryggningslån? Verkar som ni hade extremt dålig bankkontakt
Citera
2026-07-16, 23:19
Medlem
Citat:
Man kan lika gärna betala räntorna med lån.
Hur går det till när du konsumerat upp lånet.
Citera
2026-07-16, 23:22
Medlem
Citat:
Tror det handlar om att inkomsten ska kunna räcka. Där någonstans slutar deras tankeförmåga.
Väljarnas tankeförmåga?

Väljarna har valt en Riksdag som sett till att reglera detta.

Det är väl inte så att du tror att väljarna inte sett till att detta är reglerat?
Citera
2026-07-16, 23:30
Medlem
Citat:
Nog måste du väl ändå hålla med om att något har gått väldigt väldigt fel för dig när du tror att en växeltelefonist avgör bostadslånen.

Och startas det trådar baserat på så felaktiga grunder är det inte konstig att vi ser sådan. Men det har inget med verkligheten att göra.
Citera
2026-07-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
nja gäller att vänta några månader
varför? Man svarar på heder o samvete. Ingen kan kolla upp hur mkt hon har på banken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in