Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
I vanlig ordning blandar du korten till en enda röra. Skillnaden mellan ett domslut och ett rådgivande yttrande är korrekt. Ett domslut mellan parter är bindande för de parterna enligt artikel 59 i ICJ stadgan, medan ett rådgivande yttrande inte har samma bindande verkan. Men “inte bindande” betyder ju inte “irrelevant” eller “fritt tyckande”. Det är fortfarande ICJ s juridiska tolkning av internationell rätt, vilket var det vi diskuterade. Men som vanligt glider du alltid in på bindande beslut och menar att allt annat är irrelevant.
sigh.... så efterbliven. jag ska göra det enkelt för dig.
ICJ kan besvara hypotetiska frågeställningar. tex,
Herteic knullar 10 getter, 5 av getterna tillhörde en dansk diplomat, och lägringen skedde i danmark, på konsulatets mark. vilka konsekvenser kommer detta ha och hur ska FNs medlemsländer förhålla sig till det utifrån internationell rätt.
om ICJ tar upp frågan, är det då sant att du knullat 10 getter? och om så vore fallet, varför inte prova det i domstol?
Citat:
Sen återkommer du hela tiden till att artikel 80 gör Palestina mandatet fortsatt gällande, vilket är själva kärnpunkten, men du har fortfarande inte visat något avgörande från ICJ eller annan internationell domstol där artikel 80 tolkas så. Att mandatet nämns historiskt i rådgivande yttranden är inte samma sak som att domstolen anser att det fortfarande är den rättsliga grunden för dagens situation.
Den rättsliga grunden är ju den jag beskrev, Israel kontrolerar hela området, en del av den har de upplåtit till babelstinerna (regleras i osloavtalen), något som är i enlighet med artikel 80.
Citat:
Min fråga kvarstår! Kan du visa ett internationellt rättsligt avgörande där artikel 80 används för att fastställa att Palestina mandatet fortfarande gäller som bindande rätt idag?
Du vet att allt som inte är förbjudet är tillåtet väll?
Ser du något som pekar på att israel gör något förbjudet, i jerusalem, på västbanken eller i gaza, för allt du behöver då är en lag, eller ett domslut som stödjer dina efterblivna och inavlade resonemang.