2026-07-16, 20:26
Medlem
Nixters avatar
Ännu en ”konspiration” verkar vara på väg att bli verklighet.

Nu införs kilometerskatt för elbilar i Storbritannien. Det som länge avfärdats som spekulation eller alarmism börjar plötsligt bli konkret politik.

Många har varnat för att när drivmedelsskatterna minskar i takt med att fler kör elbil, kommer staten förr eller senare att vilja hitta nya sätt att ta betalt för varje körd kilometer.

Och ärligt talat – tror någon på allvar att detta stannar i Storbritannien? Det känns snarare som ett första steg som mycket väl kan sprida sig vidare i Europa och Sverige om rödgröna vinner.

Fråga: Vad var det vi sade? Har vi varit naiva nu igen?

Källa: https://feber.se/bil/nu-ska-elbilarna-borja-beskattas/494069/
Citera
2026-07-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

Nu införs kilometerskatt för elbilar i Storbritannien. Det som länge avfärdats som spekulation eller alarmism börjar plötsligt bli konkret politik.

Många har varnat för att när drivmedelsskatterna minskar i takt med att fler kör elbil, kommer staten förr eller senare att vilja hitta nya sätt att ta betalt för varje körd kilometer.

Och ärligt talat – tror någon på allvar att detta stannar i Storbritannien? Det känns snarare som ett första steg som mycket väl kan sprida sig vidare i Europa och Sverige om rödgröna vinner.

Finns väl så vitt jag vet inget förslag om det i Sverige, men något måste ske förr eller senare när allt fler bilar blir elbilar. Det funkar inte med 360 kr skatt per år eller vad det nu är.

Någon som vet hur det ser ut i Norge som troligen har mest elbilar per capita i världen? Tar de in någon extra skatt för elbilar eller ser det ut ungefär som i Sverige? Norge har ju sina olja som dom säkert klarar sig rätt bra på.
Citera
2026-07-16, 20:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Trots att Storbritannien lämnande EU håller de på att utvecklas till ett av de mest totalitära länderna i Europa. Har man även infört dessa "säkerhetssystem" i bilarna som tjuter och blinkar när man kör för fort?
Citera
2026-07-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Finns väl så vitt jag vet inget förslag om det i Sverige, men något måste ske förr eller senare när allt fler bilar blir elbilar. Det funkar inte med 360 kr skatt per år eller vad det nu är.

Någon som vet hur det ser ut i Norge som troligen har mest elbilar per capita i världen? Tar de in någon extra skatt för elbilar eller ser det ut ungefär som i Sverige? Norge har ju sina olja som dom säkert klarar sig rätt bra på.
M har öppnat upp för avgiftsbelagda vägar istället.
Citera
2026-07-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Trots att Storbritannien lämnande EU håller de på att utvecklas till ett av de mest totalitära länderna i Europa. Har man även infört dessa "säkerhetssystem" i bilarna som tjuter och blinkar när man kör för fort?

Det är ju inte alltid upp till landet själv att besluta om dessa system ska finnas i bilarna, OM inte bilarna tillverkas i Storbritannien då.

Ta t.ex. Volvo som säljer bra i Sverige, de får så klart följa EU's lagar och måste ha dessa varningssystem, men de säljer också bilar i USA, men är ju inte jättestora där och där klagas det på i forum från Volvo EX30 ägare om detta plingande och varnande och folk förklarar att bilen primärt säljs i Europa och att Volvo inte tycker det är värt att förändra bilen bara för att de säljer några exemplar i USA, så även fast de inte har samma lagar så får de EU lagarna på köpet vid köp av Volvo i alla fall.
Citera
2026-07-16, 20:47
Medlem
Politiker vill bara ha våra pengar och övervaka oss (för bår säkerhet förstås) i rädsla att fåren gör uppror mot dem.
Citera
2026-07-16, 20:48
Medlem
Nixters avatar
Citat:

Tidögänget har inget sådant förslag. De rödgröna vet att detta inte faller i god jord så detta väljer man att införa efter att man blivit valda.

Notera att summorna man går ut med är små, initialt för att sen likt biltullarna öka successivt.

Vedervärdig utveckling för den fria rörligheten och demokratin.
Senast redigerad av Nixter 2026-07-16 kl. 20:51.
Citera
2026-07-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Varför det? Målet är ju att du ska sluta röra dig runt i världen så mycket och då är naturligtvis taxi något som ska motverkas. Samma sak med Fodoora. Varför måste du beställa mat från andra sidan stan? Varför inte nöja dig med kvarterskrogen? Paket och post är annorlunda då logistik måste fungera. Det är inte Amazon som är problemet här utan feta Svenssons som okynnesåker till Åre och Thailand och Kreta med några månaders mellanrum för att ”njuta”.

Alla får hjälpa till på något sätt för att minska allt resursslöseri och utsläpp. Vissa åker buss istället för bil, andra åker tåg, vissa går till den lokala butiken och handlar dyrt istället för att åka till Ica Maxi och handla billigare.

Själv vill jag har fri rörlighet, men jag bidrar med att köra elbil. Det sliter visserligen på vägarna det också, men jag släpper i all fall inte ut något när jag kör. Elen är ren i Sverige så det är smart ur klimatsynpunkt.

Men sen använder jag bilen i jobbet också så utan den hade jag inte kunnat utföra mitt jobb, så jag har egentligen inget val förutom att byta jobb, men byter jag jobb blir det bara någon annan som ersätter mig, så det hjälper inte heller.
Citera
2026-07-16, 20:53
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Alla får hjälpa till på något sätt för att minska allt resursslöseri och utsläpp. Vissa åker buss istället för bil, andra åker tåg, vissa går till den lokala butiken och handlar dyrt istälelt för att åka till Ica Maxi och handla billigare.

Själv vill jag har fri rörlighet, men jag bidrar med att köra elbil. Det sliter visserligen på vägarna det också, men jag släpper i all fall inte ut något när jag kör. Elen är ren i Sverige så det är smart ur klimatsynpunkt.

Men sen använder jag bilen i jobbet också så utan den hade jag inte kunnat utföra mitt jobb, så jag har egentligen inget val förutom att byta jobb, men byter jag jobb blir det bara någon annan som ersätter mig, så det hjälper inte heller.

Vilket trams. Hjälpa till med vad exakt ?
Elbilen är varken bättre eller mer "miljövänlig" än något annat.

Du min käre medborgare har gått på de lögner som sprids av SVT, SR och Dagens Nyheter och försöker nu lösa ett problem som inte existerar.

Har inga problem med att du sitter på ett batteripack som gör dig steril, men påstå inte att du är bättre än mig som kör på bensin.
Senast redigerad av Nixter 2026-07-16 kl. 20:55.
Citera
2026-07-16, 20:55
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Det där han man förstått redan innan regeringar tog upp frågan på bordet

Pengar måste in till staten
Citera
2026-07-16, 20:57
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Alla får hjälpa till på något sätt för att minska allt resursslöseri och utsläpp. Vissa åker buss istället för bil, andra åker tåg, vissa går till den lokala butiken och handlar dyrt istället för att åka till Ica Maxi och handla billigare.

Dumheter. Du bidrar inte med någonting eftersom din elbil är mycket smutsigare att både framställa och demontera än en fossilbil. Dessutom är livslängden på en elbil avsevärt kortare än motsvarande fossilbil. Hade du verkligen velat bidra hade du slutat flänga runt och istället satsat på att etablera dig i ditt närområde. Vad du gör nu är att godhetssignalera.

För övrigt är inte buss eller tåg heller utsläppsneutrala. Den miljövänligaste resan är den som aldrig görs.
Citera
2026-07-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Dumheter. Du bidrar inte med någonting eftersom din elbil är mycket smutsigare att både framställa och demontera än en fossilbil. Dessutom är livslängden på en elbil avsevärt kortare än motsvarande fossilbil. Hade du verkligen velat bidra hade du slutat flänga runt och istället satsat på att etablera dig i ditt närområde. Vad du gör nu är att godhetssignalera.

För övrigt är inte buss eller tåg heller utsläppsneutrala. Den miljövänligaste resan är den som aldrig görs.

Så vi ska gå tillbaka till 1800-talet?

Poängen med kilometerskatt på elbilar är att de ska vara med att betala sin del av vägslitage, nybyggen, allmän trafiksäkerhet.
Sen kan staten inte gå med på tappade intäkter:

Enligt intresseorganisationer som Skattebetalarnas förening och M Sverige råder det en stor obalans mellan vad bilen drar in och vad den kostar staten:

Inbetalda skatter: Totalt betalar svenska fordonsägare in runt 65–100 miljarder kronor per år i bilrelaterade skatter.

Statens utgifter: Staten lägger endast runt 33 miljarder kronor per år på vägtrafik, underhåll och reseavdrag.

Resultat: Överskottet på 30–60 miljarder kronor fungerar som en ren vinst/budgetregulator för statskassan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in