2026-07-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Många sosseröstare o vänster samt mpröstare blir utan jobb, helt fantastiskt.
Nej många inavlade sixfingers SD:are på Landsbygden kommer bli av med jobb
Citera
2026-07-16, 12:56
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Och jag svarade dig om Sverige. Eftersom förslaget är en kopia på det amerikanska så får man anta att de tänker skära i motsvarande svenska kontrollorgan. Hur är det med slutledningsförmågan?

Precis som DOGE inte gick ut i förhand och sa att de tänkte klippa alla dessa kontrollorgan så kommer SD såklart inte göra det heller. Istället säljer man in det på precis samma sätt: genom enstaka exempel på faktiskt slöseri. Väl inne så skär man i det man egentligen vill göra sig av med.

Vi såg precis allt detta utspela sig i USA så om man inte lider av frekventa strokeanfall så kan man räkna ut att målet är det samma här.

Vart läser du att det ska vara en kopia av det amerikanska DOGE?

Som sagt, nu bara repeterar du dina påstående utan någon som helst källa. Vilket får mig att tolka dig att du inte har källor på dina påståenden.
Citera
2026-07-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mytenlegende
Vart läser du att det ska vara en kopia av det amerikanska DOGE?

Som sagt, nu bara repeterar du dina påstående utan någon som helst källa. Vilket får mig att tolka dig att du inte har källor på dina påståenden.

Jag drar den extremt uppenbara slutsatsen baserat på att USA gjorde det nyss och att de trumpkuksugande stjärtgossarna i SD lägger fram samma förslag med samma motivation men kallar det för "effektiviseringsminister" istället för "effektiviseringsdepartement".
Citera
2026-07-16, 13:21
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Jag drar den extremt uppenbara slutsatsen baserat på att USA gjorde det nyss och att de trumpkuksugande stjärtgossarna i SD lägger fram samma förslag med samma motivation men kallar det för "effektiviseringsminister" istället för "effektiviseringsdepartement".

Men ingenstans har du någon källa att det var "samma förslag". Och ingenstans visar du underlag för dina påståenden.

Vi tar det igen, låt oss göra det simpelt genom att ta det steg för steg.

Du påstår att SD kommer med hjälp detta påverka "kontrollorganen". Vilka kontrollorgan menar du då? Och hur kommer det påverkas? Har du det här skriftligt någonstans eller är källan "Trust me bro"?
Citera
2026-07-16, 14:14
Medlem
Citat:
Men ingenstans har du någon källa att det var "samma förslag". Och ingenstans visar du underlag för dina påståenden.

Vi tar det igen, låt oss göra det simpelt genom att ta det steg för steg.

Du påstår att SD kommer med hjälp detta påverka "kontrollorganen". Vilka kontrollorgan menar du då? Och hur kommer det påverkas? Har du det här skriftligt någonstans eller är källan "Trust me bro"?

Precis. Man får använda sin slutledningsförmåga. USA skapar ett effektiviseringsdepartement som river sönder mängder av kontrollorgan till storföretagens gagn. USA-älskande, trumpkära SD vill nåt år senare införa en "effektiviseringsminister" och använder sig av samma problemformulering och motivering som jänkarna gjorde. Man får ha rejält med flensost mellan tinningarna för att missa den extremt uppenbara kopplingen.

Källan är inte "trust me bro". Källan är "är du totalt jävla blind, dement och fullständigt efterbliven?"
Citera
2026-07-16, 14:39
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Precis. Man får använda sin slutledningsförmåga. USA skapar ett effektiviseringsdepartement som river sönder mängder av kontrollorgan till storföretagens gagn. USA-älskande, trumpkära SD vill nåt år senare införa en "effektiviseringsminister" och använder sig av samma problemformulering och motivering som jänkarna gjorde. Man får ha rejält med flensost mellan tinningarna för att missa den extremt uppenbara kopplingen.

Källan är inte "trust me bro". Källan är "är du totalt jävla blind, dement och fullständigt efterbliven?"

Nej, hela din källa är "trust me bro" för du kommer ju inte med något mer än påståenden för "du tittar på USA" när vi pratar Sverige.

Vad för kontrollorgan är det man vill riva sönder I SVERIGE?

Vilka arbetsvillkor var det man ville förändra på I SVERIGE?

Vilka företag I SVERIGE är det som tjänar på det och tar över?

Vad för "säkerhet" är du pratar om I SVERIGE?

Citat:
Ursprungligen postat av Svensklistan
Om det ska fungera måste det drivas av folket, vanliga hederliga cigg-rökande, kaffedrickande knegare. Myndigheten måste vara skyddad från typer som Elon Musk o Jan Emanuel

Instämmer, det som är själva poängen med en sån myndighet. Den ska granska politiker och affärsmän som har med den politiska världen inom kommuner samt myndigheter för korruption, dåliga upphandlingar, svågerpolitik, med mera/svarta hål i budgeten.
Senast redigerad av Mytenlegende 2026-07-16 kl. 15:02.
Citera
2026-07-16, 15:21
Medlem
Citat:
Nej, hela din källa är "trust me bro" för du kommer ju inte med något mer än påståenden för "du tittar på USA" när vi pratar Sverige.

Vad för kontrollorgan är det man vill riva sönder I SVERIGE?

Vilka arbetsvillkor var det man ville förändra på I SVERIGE?

Vilka företag I SVERIGE är det som tjänar på det och tar över?

Vad för "säkerhet" är du pratar om I SVERIGE?

Nej min källa är att det är så uppenbart det kan bli.

Vet inte vilka organ som storföretagen är mest sugna på att riva ner men man kan ju ana att de ger sig på några av dessa: arbetsmiljöverket, arbetsdomstolen, försäkringskassan, medlingsinstitutet, DO, skatteverket, Naturvårdsverket, kemikalieinspektionen, skogsstyreösen, jordbruksverket, livsmedelsverket, diverse länsstyrelser, konsumentverket, socialstyrelsen, IVO, läkemedelsverket.

Dvs myndigheter som skapar diverse hinder för företagen i form av regler och kontroller och som garanterar arbetare och konsumenters rättigheter och vad som får- eller inte får byggas/säljas/släppas ut av industrierna.

De företagen som tjänar på det är alla de som behöver förhålla sig till diverse regler, dvs i princip alla företag.

Det är inte svårt att förstå om man inte gör sig medvetet dum.
Citera
2026-07-16, 17:17
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Nej min källa är att det är så uppenbart det kan bli.

Vet inte vilka organ som storföretagen är mest sugna på att riva ner men man kan ju ana att de ger sig på några av dessa: arbetsmiljöverket, arbetsdomstolen, försäkringskassan, medlingsinstitutet, DO, skatteverket, Naturvårdsverket, kemikalieinspektionen, skogsstyreösen, jordbruksverket, livsmedelsverket, diverse länsstyrelser, konsumentverket, socialstyrelsen, IVO, läkemedelsverket.

Dvs myndigheter som skapar diverse hinder för företagen i form av regler och kontroller och som garanterar arbetare och konsumenters rättigheter och vad som får- eller inte får byggas/säljas/släppas ut av industrierna.

De företagen som tjänar på det är alla de som behöver förhålla sig till diverse regler, dvs i princip alla företag.

Det är inte svårt att förstå om man inte gör sig medvetet dum.

Jag vet inte riktigt varför du ska förolämpa och grejer.

För åter igen, vart är din källa? Du pekar bara på USA för något vi pratar om i Sverige.

Vilka storföretag är sugna på att riva ner vadå? Vilka är dessa företag som tjänar på det att vad för regler och kontroller försvinner i och med detta?

För du har åter igen inte gett ett exempel. Du bara säger en sak att det kommer hända men du kan inte peka på ett exempel på en regel eller kontroll som "dom" försöker "riva ner". Inte ett enda exempel har du gett mig.
Senast redigerad av Mytenlegende 2026-07-16 kl. 17:19.
Citera
2026-07-16, 17:27
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt varför du ska förolämpa och grejer.

För Åter igen, vart är din källa? Du pekar bara på USA för något vi pratar om i Sverige.

Vilka storföretag är sugna på att riva ner vadå? Vilka är dessa företag som tjänar på det att vad för regler och kontroller försvinner i och med detta?

För du har åter igen inte gett ett exempel. Du bara säger att det kommer hända men du kan inte peka på ett exempel på en regel eller kontroll som dom försöker "riva ner".

Ja, jag pekar dit förslaget helt uppenbarligen kommer ifrån och där det redan har införts. Det stämmer. Är det nån princip du har att man aldrig ska titta på vad nån annan gör och vad konsekvenserna av det blev innan man försöker sig på samma sak själv?

Jag har gett dig mängder av info och förklarat hur jag tänkt. Du har ner än nog på fötterna för att dra dina egna slutsatser. Fattar du inte att företag tjänar på avreglering och försämrade rättigheter för arbetare så kommer du inte bli klokare av att jag skriver nån lista över olika företag och vilka regler de behöver förhålla sig till idag.
Citera
2026-07-17, 08:27
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligula2026
Nej många inavlade sixfingers SD:are på Landsbygden kommer bli av med jobb
De jobbar nog i den privata sektorn, däremot bidragssektorn, offentliga sektorn, där är de rödgröna i majoritet, då prestation ej efterfrågas..
Citera
2026-07-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
De jobbar nog i den privata sektorn, däremot bidragssektorn, offentliga sektorn, där är de rödgröna i majoritet, då prestation ej efterfrågas..
Inte SD:are på landsbygden
Citera
2026-07-17, 09:36
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Ja, jag pekar dit förslaget helt uppenbarligen kommer ifrån och där det redan har införts. Det stämmer. Är det nån princip du har att man aldrig ska titta på vad nån annan gör och vad konsekvenserna av det blev innan man försöker sig på samma sak själv?

Jag har gett dig mängder av info och förklarat hur jag tänkt. Du har ner än nog på fötterna för att dra dina egna slutsatser. Fattar du inte att företag tjänar på avreglering och försämrade rättigheter för arbetare så kommer du inte bli klokare av att jag skriver nån lista över olika företag och vilka regler de behöver förhålla sig till idag.

Du har inte gett mig något annat än påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in