2026-07-16, 15:01
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Cyklister ska inte cykla på trottoarer, de ska cykla på vägen. Endast små barn får lov att cykla på trottoarer.
Hunden ska vara på din insida. Inte ut i trafiken.

Alla cyklar på trottoarerna här, ingen cyklar på vägen (tror aldrig jag sett någon cykla på vägarna i min hemstad)..
Citera
2026-07-16, 15:29
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Alla cyklar på trottoarerna här, ingen cyklar på vägen (tror aldrig jag sett någon cykla på vägarna i min hemstad)..

Förvånar mig inte.
Citera
2026-07-16, 15:32
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exploreuranus
De flesta människor som rör sig ute på gator och torg har tappat det totalt. Går runt med ansiktet begravt i mobilen och hörlurar på.

Att fler människor inte blir påkörda är för mig helt otroligt!

SÄkert ett stort mörkertal, långt ifrån alla behöver läkarhjälp, kanske klarar sig med skrubbsår och blåmärken, och de som ändå gör det hamnar väl i samma kategori som de som halkar på trottoarerna så man vet inte hur statistiken ser ut.
Citera
2026-07-16, 16:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Mammor med barnvagn comes to mind. Föräldrar överlag. Men det är ju välkänt att dom inte förstår att man inte är lika intresserad av deras skrevtroll som dom är.

De kör ju ut barnvagnen på ett övergångsställe innan de ser om bilen saktar in. För annars blir det bara bebisen som dör och det är tydligen inte så allvarligt.

Det sagt träffar aldrig lösa hundar. Och cyklister kör rätt OK här. Värre med elspark som får åka på cykelbana vilket kan vara rent livsfarligt. Tar för givet att alla ser dem och blåser bara förbi. Fast det är jättesmalt.
Citera
2026-07-16, 16:56
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De kör ju ut barnvagnen på ett övergångsställe innan de ser om bilen saktar in. För annars blir det bara bebisen som dör och det är tydligen inte så allvarligt.

Det sagt träffar aldrig lösa hundar. Och cyklister kör rätt OK här. Värre med elspark som får åka på cykelbana vilket kan vara rent livsfarligt. Tar för givet att alla ser dem och blåser bara förbi. Fast det är jättesmalt.
Ja, kids på elsparkar är fan ingen höjdare heller. Med kids på någon form av fordon är fan ingen höjdare heller. När det kommer till cyklister så är det egentligen var spandexmännen som jag har problem med och dom är i en minoritet. Lösa hundar stör mig som sagt inte, inte alls - givet att ägaren har pli på dom. Men det gäller även hundar i koppel. Däremot så alla som inte plockar upp efter sina hundar borde tvingas att ha hundbajs under skorna varje dag i ett år.
Citera
2026-07-16, 17:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja, kids på elsparkar är fan ingen höjdare heller. Med kids på någon form av fordon är fan ingen höjdare heller. När det kommer till cyklister så är det egentligen var spandexmännen som jag har problem med och dom är i en minoritet. Lösa hundar stör mig som sagt inte, inte alls - givet att ägaren har pli på dom. Men det gäller även hundar i koppel. Däremot så alla som inte plockar upp efter sina hundar borde tvingas att ha hundbajs under skorna varje dag i ett år.

Ibland är det bara missförstånd. Vi råkade köra över en medelålders snubbe som hade cykelbana enbart markerad med skylt från hans håll, över parkeringen där vi körde. Det dömdes ändå som bilen vållade för vi skulle vetat att det var cykelbana utan linjer eller skyltar.

Brukar plocka upp efter hunden om hon bajsar på en gräsplan. Men inte att jag hoppar in i ett buskage, jag tänker att kommer jag inte in där kommer ingen annan gå där heller. Kanske går in en dvärg, men då får det vara så.
Citera
2026-07-16, 17:45
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ibland är det bara missförstånd. Vi råkade köra över en medelålders snubbe som hade cykelbana enbart markerad med skylt från hans håll, över parkeringen där vi körde. Det dömdes ändå som bilen vållade för vi skulle vetat att det var cykelbana utan linjer eller skyltar.
Man kommer inte undan den mänskliga faktorn.

Citat:
Brukar plocka upp efter hunden om hon bajsar på en gräsplan. Men inte att jag hoppar in i ett buskage, jag tänker att kommer jag inte in där kommer ingen annan gå där heller. Kanske går in en dvärg, men då får det vara så.
Är ju en helt annan sak än om det är mitt på trottoaren.
Citera
2026-07-16, 18:12
Medlem
krass2014s avatar
Citat:

Är det bara i buskar så är du förlåten och tillhör de bra hundägarna.
Citera
2026-07-16, 18:13
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ja, kids på elsparkar är fan ingen höjdare heller. Med kids på någon form av fordon är fan ingen höjdare heller. När det kommer till cyklister så är det egentligen var spandexmännen som jag har problem med och dom är i en minoritet.

Spandexarna kör väl på banan ändå? De kör som galningar, men på banan?!
Citera
2026-07-16, 18:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Är det bara i buskar så är du förlåten och tillhör de bra hundägarna.

Jag hoppas det. Och på asfalt gör hon inte alls.
Citera
2026-07-16, 22:54
Medlem
Cyklister har ju för låg IQ för att ha råd med bil så vi får ha överseende med dem.
Citera
2026-07-16, 23:11
Medlem
Jag kör bil själv. Men det finns inget latare folk än bilförare. På mina gamla ställen, då jag fortfarande bodde i lägenheter. Folk yngre än en själv. Körde bilar hela tiden till sina portar, ingångar. Trots att det var förbjudet, skulle vara bilfritt. Och innergården blev som någon jävla motorväg. En del kunde stå med bilarna hela nätterna. Inget tanke på att det är förbjudet, och blockerar för tex brandbil eller ambulans.

Sedan tror väldigt många bilförare att dom har rätt köra överallt. Den här känslan av "rätten till" bara för att man kör bil. En del kör som idioter med. Så det finns gott om dårar i alla kategorier.

Och dessa förbannade elsparkcyklar som föräldrarna låter barn åka med hur som helst utan uppsikt ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in