2026-07-16, 11:48
Medlem
kyrkstockens avatar
Alla blir mindre hänsynslösa och självcentrerade av vårt kontaktlösa liv på skärmarna.

Även ts när han sitter i sin bil.
Citera
2026-07-16, 11:57
Medlem
Kleiners avatar
Det är varken hunden eller cykeln som är problemet. Det är den ansvarslösa människan som är problemet.

Eller så är Stockholm bara inte lika cykel vänlig som Köpenhamn?
Senast redigerad av Kleiner 2026-07-16 kl. 12:00.
Citera
2026-07-16, 12:08
Medlem
krass2014s avatar
[quote=Kleiner|95446360]
Det är varken hunden eller cykeln som är problemet. Det är den ansvarslösa människan som är problemet.

Såklart, tråden handlar om människor som är hundägare och cyklister.
Citera
2026-07-16, 12:14
Medlem
Kleiners avatar
Jag säger bara, så man inte få för sig. Och om det handlar om människor, varför inblanda du cyklar och hundar?

Citat:
Ursprungligen postat av krass2014

Såklart, tråden handlar om människor som är hundägare och cyklister.
Citera
2026-07-16, 12:17
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Men vad tror du om frågan då, blir dessa personer ansvarstagande och respektfulla personer på jobbet när de parkerat cykeln och slängt in hunden på hunddagiset? Byter de mindset på en gång i den transformationen??

Cyklister kan byta skepnad och ta mer hänsyn i andra situationet men tror det är svårare för hundägare. De senare är mer känslomässigt involverade i sin lilla älskling som självklart inte gör något fel. Kritik där tas hårt. Min uppfattning är också att om en hund är dåligt fostrad eller inte har en hänsynsfull ägare, säger det mer om den personens karaktär än om en cyklists.

// CC
Citera
2026-07-16, 12:17
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Jag säger bara, så man inte få för sig. Och om det handlar om människor, varför inblanda du cyklar och hundar?

För att människor som ingår i dessa grupper utmärker sig lite mer i samhället än många andra. Och det yttrar sig när de sitter på en cykel resp är ute med hunden.
Men som jag också frågar i tråden, är dessa personer andra människor i andra sammanhang? Det vore intressant att veta. Men ingen har svarat på det än.
Citera
2026-07-16, 12:22
Medlem
Kleiners avatar
Citat:
För att människor som ingår i dessa grupper utmärker sig lite mer i samhället än många andra. Och det yttrar sig när de sitter på en cykel resp är ute med hunden.
Men som jag också frågar i tråden, är dessa personer andra människor i andra sammanhang? Det vore intressant att veta. Men ingen har svarat på det än.

Av erfarenhet vet jag att dessa personer är hänsynslösa egoister även i alla andra sammanhang.

Och det bästa sättet att få reda på om någon är en hänsynslös egoist är, vid att säga till. Om personen ta ansvar och ber om ursäkt, då är det en reko person.

Man ska vara försiktig med att döma människor för snabbt. Storstaden är hektiskt och stressande.
Senast redigerad av Kleiner 2026-07-16 kl. 12:49.
Citera
2026-07-16, 14:24
Medlem
Kebabkas avatar
Speaking of både hundar, cyklister (OCH elspark-folket) så har jag haft problem med att röra mig runt i stan med min jycke eftersom cyklister kan komma i världens fart utan att plinga, samt att ungdomar kollar ner i mobilen när de åker runt på cyklar och elsparkcyklar utan att ha koll på sin omgivning.
Ibland har det varit på håret att de kört in i hunden (en större sort) trots kort koppel och jag hade bara önskat att de plingade så man inte blev helt förskräckt.
Om inte för min och hundens säkerhet så åtminstone för sin egen (det är vad jag försökt förklara för ungdomarna)
Citera
2026-07-16, 14:38
Medlem
De flesta människor som rör sig ute på gator och torg har tappat det totalt. Går runt med ansiktet begravt i mobilen och hörlurar på.

Att fler människor inte blir påkörda är för mig helt otroligt!
Citera
2026-07-16, 14:38
Medlem
Jag har fått lära mig att man går på vänster sida och cyklar på höger.
Hunden har man på sin vänstra sida och den går bredvid, inte framför eller huller om buller som alldeles för många hundägare verkar ha missat helt.

Idag har ingen någon koll på hur man går eller cyklar. Man måste gå sicksack och hela tiden vara uppmärksam. Cyklister cyklar fort utan minsta tanke på att kanske sakta ner vid skymda kurvor exempelvis. Gärna är det lådcyklar innehållandes hjälmlösa barn.

Jag kan bli helt matt efter en dag i vanlig gångtrafik.
Citera
2026-07-16, 14:51
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Jag har fått lära mig att man går på vänster sida och cyklar på höger.
Hunden har man på sin vänstra sida och den går bredvid, inte framför eller huller om buller som alldeles för många hundägare verkar ha missat helt.

Det kände jag inte till.. om cyklister och gångtrafikanter delar på en trottoar (där det inte finns cykelbana) så ska jag alltså gå.. på vänstra sidan och hunden närmast vägen (!?)
Helt nytt för mig
Citera
2026-07-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Det kände jag inte till.. om cyklister och gångtrafikanter delar på en trottoar (där det inte finns cykelbana) så ska jag alltså gå.. på vänstra sidan och hunden närmast vägen (!?)
Helt nytt för mig

Cyklister ska inte cykla på trottoarer, de ska cykla på vägen. Endast små barn får lov att cykla på trottoarer.
Hunden ska vara på din insida. Inte ut i trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in