2026-07-16, 14:28
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ottomanerna var det styrande pseudo-kalifatet inom islam efter Ummayaderna. När det ottomanska riket föll samman startades Muslimska Brödraskapet för att starta ett nytt kalifat med centrum i Egypten.

Nej, efter Ummayaderna komma abbasiderna sen seljukerna sen mongolerna sen ottomanerna.

Men oavsett så är ottomanska riket inte Koranen eller Islam. Det är ett imperie som styrdes av makhungriga kungar/sultanen som inte följde Koranen förbud mot döda. Inte ens mot sin egen familj som dom dödade för makt. Du kan inte ta upp dom i en diskussion om vad Koranen och islam säger.
Citera
2026-07-16, 14:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Nej, efter Ummayaderna komma abbasiderna sen seljukerna sen mongolerna sen ottomanerna.

Men oavsett så är ottomanska riket inte Koranen eller Islam. Det är ett imperie som styrdes av makhungriga kungar/sultanen som inte följde Koranen förbud mot döda. Inte ens mot sin egen familj som dom dödade för makt. Du kan inte ta upp dom i en diskussion om vad Koranen och islam säger.

"OK". Vad är straffet för apostasi inom islam?
Citera
2026-07-16, 14:57
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
"OK". Vad är straffet för apostasi inom islam?

Koranen säger Whoever so wishes, let him believe, and whoever so wishes, let him disbelieve.” (Koranen 18:29)

Här har du svaret mer utförligt av en mufti
https://www.muis.gov.sg/resources/khutbah-and-religious-advice/irsyad/freedom-of-religion-and-apostasy-in-islam/
Citera
2026-07-16, 15:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Koranen säger Whoever so wishes, let him believe, and whoever so wishes, let him disbelieve.” (Koranen 18:29)

Här har du svaret mer utförligt av en mufti
https://www.muis.gov.sg/resources/khutbah-and-religious-advice/irsyad/freedom-of-religion-and-apostasy-in-islam/

Jag frågade vad straffet var för apostasi inom islam, inte vad Koranen säger.

https://islamqa.info/en/answers/14231/punishment-for-apostasy-in-islam

Straffet är döden. Du riskerar att bli dödad om du lämnar islam även i Sverige. Så mycket för valfrihet.
Citera
2026-07-16, 15:32
Medlem
Citat:
Nej du, den där kunde man gå på innan information fanns tillgänglig för alla.
Kristendomen spreds genom Kolonialisering och massmord på urinvånare.

Islam har aldrig krigat i Sydostasien och stora delar av Afrika,. Malasiya, Indonesien, Afrika, Azerbajdzjan, Kazakhstan alla dessa blev muslimer genom fredlig handel.

Indianer dog inte av massmord, utan av sjukdomar pga deras bristande immunförsvar. Har du någonsin läst en historiebok?

Men bra att du tar upp vad som hände i Nordamerika, för vita européer står inför samma existentiella hot från islamisk migration som indianerna gjorde för 500 år sedan. Hade de stått upp mot europeisk migration så kanske de skulle ha ett eget land idag.

Kristendomen spreds i den nya världen och Afrika framför allt genom migration och missionsarbete, inte för att urbefolkningen blev tvångskonverterade eller massmördade. Detta skiljer sig från islamiska terroriststater, som Abbasidkalifatet, Umayyadkalifatet, Rashidunkalifatet, Timuriderna, Delhisultanatet, Mughalriket, Osmanska riket, Gyllene horden, m.m. Sultanatet i Malacka var heller inte särskilt toleranta, då dom hade sharialagar, religionsförtryck och omfattande slavhandel av icke-muslimer.

Islam spred sig ju till Oceanien på samma sätt som den sprids till Sverige idag, under sken av "fredlig" migration. Men när de väl får tillräckligt med politisk makt så PANG, tar de över staten och inför sharia lag.
Senast redigerad av NgnJohn 2026-07-16 kl. 15:35.
Citera
2026-07-16, 16:13
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Jag frågade vad straffet var för apostasi inom islam, inte vad Koranen säger.

https://islamqa.info/en/answers/14231/punishment-for-apostasy-in-islam

Straffet är döden. Du riskerar att bli dödad om du lämnar islam även i Sverige. Så mycket för valfrihet.

Men islam är Koranen. Du länkar till en sida som är från islamqa en känd extremist sida. Jag länkade till en officiell mufti sida.

Så det finns olika tolkningar av människor och då får man gå tillbaka till original källan som är Koranen.
Den säger :
Whoever so wishes, let him believe, and whoever so wishes, let him disbelieve.” (Koranen 18:29)
Citera
2026-07-16, 16:14
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NgnJohn
Indianer dog inte av massmord, utan av sjukdomar pga deras bristande immunförsvar. Har du någonsin läst en historiebok?

Men bra att du tar upp vad som hände i Nordamerika, för vita européer står inför samma existentiella hot från islamisk migration som indianerna gjorde för 500 år sedan. Hade de stått upp mot europeisk migration så kanske de skulle ha ett eget land idag.

Kristendomen spreds i den nya världen och Afrika framför allt genom migration och missionsarbete, inte för att urbefolkningen blev tvångskonverterade eller massmördade. Detta skiljer sig från islamiska terroriststater, som Abbasidkalifatet, Umayyadkalifatet, Rashidunkalifatet, Timuriderna, Delhisultanatet, Mughalriket, Osmanska riket, Gyllene horden, m.m. Sultanatet i Malacka var heller inte särskilt toleranta, då dom hade sharialagar, religionsförtryck och omfattande slavhandel av icke-muslimer.

Islam spred sig ju till Oceanien på samma sätt som den sprids till Sverige idag, under sken av "fredlig" migration. Men när de väl får tillräckligt med politisk makt så PANG, tar de över staten och inför sharia lag.

Jaha så du menar européer riskerar dö ut pågrund av sjukdomar?

Du fattar väl uppenbara motsägelserna i ditt inlägg?
Citera
2026-07-16, 16:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men islam är Koranen. Du länkar till en sida som är från islamqa en känd extremist sida. Jag länkade till en officiell mufti sida.

Så det finns olika tolkningar av människor och då får man gå tillbaka till original källan som är Koranen.
Den säger :
Whoever so wishes, let him believe, and whoever so wishes, let him disbelieve.” (Koranen 18:29)

Vad är straffet för apostasi i arabvärlden?

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Apostasy_laws_world_map.svg

Tycker du kartan är svår att tolka?
Citera
2026-07-16, 17:02
Medlem
Citat:
Har aldrig sagt eller kommit fram till att islam är det högsta goda. Det jag har kommit fram till att ni hasbara troll utmålar Islam och muslimer som en fara. Vilket absolut inte stämmer. Islam och Koranen är inte våldsam eller hatisk som ni försöker få oss tro.

Vad är "hasbara" och varför påstår du att jag "är det"?

Om nu den pedofile krigsherrens lära och dess koran inte är "våldsam eller hatisk", hur kommer det sig då att så mycket våld begås i dess namn? "Råkar" det vara så att de som tillber läran är mycket mer benägna att begå våldsdåd än andra? Kan dom tänkas hämta "inspiration" i koranen vilken som bekant bl.a. stipulerar avrättning, korsfästning eller stympning för "brottet" att inte leva efter sharia-lagar, eller överhuvudtaget motsätta sig den pedofile krigsherrens blodtörstiga lära?

"De som kämpar mot Gud och Hans Sändebud och vars strävan det är att störa ordningen på jorden och sprida sedefördärv skall utan förskoning dödas eller korsfästas eller få hand och fot på motsatta sidor avhuggna eller förvisas från [sitt] land. Denna förnedring skall de utstå i detta liv och i det kommande livet skall de få utstå ett outsägligt lidande"
(Koranen, vers 05:33)
(FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi
Citera
2026-07-16, 17:07
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
"bad sharia"??? Nu är du där igen och påstår att jag hävdat att "det är en plikt för muslimer att döda". Jag förstår förvisso att verkligheten är "besvärlig" för dig då den inte stämmer överens med dina fantasier och "tolkningar", men skaver det ändå inte lite att ständigt ljuga för att (för dig själv) berättiga detsamma?

Som tidigare sagt har jag inte påstått att "koranen säger muslimer ska döda icke muslimer utan anledning", det är ditt påhitt i dina desperata försök att "försvara" den pedofile krigsherrens lära.

Jag hävdar att länkade verser ger uttryck för blodtörst vis-a-vis "otrogna". (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi

DU, å andra sidan, PÅSTÅR att de länkade verserna handlar om någon sorts "försvar", men du kan inte presentera några som helst bevis för dina påståenden...

Citat:
Och vad menar du med att Koranen ger uttryck för blodtörst vis-a-vis otrogna. Vad försöker du säga med det om inte att Koranen uppmanar muslimer att döda otrogna?

Förklara nu vad du menar.

Jag "försöker säga" att koranen inte bara uppmanar, utan beordrar, "de rättrogna" att "utan förskoning" döda, korsfästa, stympa eller förvisa "de som kämpar mot gud och hens sändebud". Detta innebär dock (tack och lov) inte att ALLA som bekänner sig till den pedofile krigherrens lära ägnar sig åt detsamma.

"De som kämpar mot Gud och Hans Sändebud och vars strävan det är att störa ordningen på jorden och sprida sedefördärv skall utan förskoning dödas eller korsfästas eller få hand och fot på motsatta sidor avhuggna eller förvisas från [sitt] land. Denna förnedring skall de utstå i detta liv och i det kommande livet skall de få utstå ett outsägligt lidande"
(Koranen, vers 05:33)
Citera
2026-07-16, 17:15
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Vad är straffet för apostasi i arabvärlden?

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Apostasy_laws_world_map.svg

Tycker du kartan är svår att tolka?

Det där är vad människor gör och säger. Jag bryr mig i denna tråd endast bad islam, och Koranen säger.

Vill du diskutera hur muslimer idag lever och vilka lagar dom har kan vi ta det i en annan tråd
Citera
2026-07-16, 17:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det där är vad människor gör och säger. Jag bryr mig i denna tråd endast bad islam, och Koranen säger.

Vill du diskutera hur muslimer idag lever och vilka lagar dom har kan vi ta det i en annan tråd

Ifrågasätter du att apostater riskerar att bli mördade i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in