2026-07-16, 12:46
Medlem
Varför gör en läkare en orosanmälan när han vet att jag redan har kontakt med socialtjänsten? Vad är syftet med det? Blev misstänksam. Jag har inga barn så det är inte därför. Kan det få några konsekvenser för mig att ha en orosanmälan?

Vet inte om detta är rätt kategori för detta inlägget men kunde inte komma på nån bättre.
Citera
2026-07-16, 12:58
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Varför gör en läkare en orosanmälan när han vet att jag redan har kontakt med socialtjänsten? Vad är syftet med det? Blev misstänksam. Jag har inga barn så det är inte därför. Kan det få några konsekvenser för mig att ha en orosanmälan?

Vet inte om detta är rätt kategori för detta inlägget men kunde inte komma på nån bättre.
En orosanmälan för DIG och som grundar sig i att du eventuellt inte kan se till ditt eget bästa.
Citera
2026-07-16, 13:37
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

För att läkaren är orolig och han inte vet vad du och socialtjänsten har pratat om.
Konsekvenser för dig?
Ja, varför gjorde han en orosanmälan? Vad var det han var orolig för?
Citera
2026-07-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
En orosanmälan för DIG och som grundar sig i att du eventuellt inte kan se till ditt eget bästa.
Ja, men som sagt har jag redan regelbunden kontakt med socialtjänsten så ser inte poängen med att anmäla till dom.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
För att läkaren är orolig och han inte vet vad du och socialtjänsten har pratat om.
Konsekvenser för dig?
Ja, varför gjorde han en orosanmälan? Vad var det han var orolig för?
Då kunde han kallat till sip-möte istället om han vill veta vad vi pratat om. Han har anmält för att jag fått återfall efter avgiftning som eskalerat.
Citera
2026-07-16, 15:02
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ja, men som sagt har jag redan regelbunden kontakt med socialtjänsten så ser inte poängen med att anmäla till dom.

Då kunde han kallat till sip-möte istället om han vill veta vad vi pratat om. Han har anmält för att jag fått återfall efter avgiftning som eskalerat.
Han gör enbart sitt arbete och det är soc sak att utreda om du bör skickas på behandling genom ett LVM.
Citera
2026-07-16, 15:22
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

han sparar väl tid.
Egentligen är det ju frågor som rör din direkta hälsa där han kan vara en resurs.
Vad beträffar konsekvenserna utanför din direkta hälsa är det väl andra instanser som skall ta hand om dem.
Han ansåg att det fanns en möjlig risk för dylika konsekvenser och anmälde denna oro.
Det var väl bra gjort.
Som min terapeut sa till mig när jag höll på att knarka och supa ihjäl mig:
"Att du blir kränkt och orolig för vad myndigheternas beslut innebär för dig behöver du inte bekymra dig om. Böj på nacken, ta konsekvenserna och gör som du blir tesagd istället så skall du se att det ordnar sig. Din egen kraft för ju dig bara först till lite röka, sen till puben och därefter fördärvet. Inse din oförmåga att rehabilitera dig med dina egna planer, du har försökt i tio år och det blir bara värre för varje år.
Ägna din energi åt att bli fri från ditt beroende istället för att klandra eller ge råd åt de som försöker hjälpa dig.
Fri från ditt beroende blir du när du blir fri från dina demoner t ex själviskhet, högmod, brist på ödmjukhet, ilska, kontrrollbehov, vilja att styra andra m.m.
Jobba med detta istället"

jodå, sedan gick jag till CA
Citera
2026-07-16, 15:47
Medlem
busy-signals avatar
Spela inte dum TS. Du vet antagligen exakt vad läkaren har anmält, och då kan du säkert räkna ut varför också.

Sen kan jag hålla med dig att det suger att alla myndigheter är kompis mad varandra, och att dom sällan är på våran sida.

Om du inte hade barn och tråden ligger i drogrehabilitering, så kan man ju gissa att det var ett knark- eller alkoholskvaller?

Gissningsvis nån liten detalj som läkaren verkligen ville att soc skulle känna till. Som han misstänkte att du försökte mörka?

Ok, men berätta nu, vad hade läkaren anmält?
Citera
2026-07-16, 16:18
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Han har anmält för att jag fått återfall efter avgiftning som eskalerat.

Fått? Du tog ett återfall.
Citera
2026-07-16, 16:35
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Om du har kontakt med socialtjänsten har de väl berättat för dig vad anmälan handlade om. Har ni inte haft det mötet ännu kan du ringa och fråga.

Att det redan finns en etablerad kontakt med socialtjänsten betyder ju inte att nya orosanmälningar görs. Varje gång det finns en befogad oro från någons sida ska en anmälan göras. Även om det gäller samma person, om det upprepas eller om det är nya saker som händer.

Anmälan handlar säkert om en oro att du ska skada dig själv eller någon annan eller att du vägrar ta emot den hjälp i vården du behöver och risk för din hälsa och ditt liv.
Citera
2026-07-16, 19:46
Medlem
Citat:
Han gör enbart sitt arbete och det är soc sak att utreda om du bör skickas på behandling genom ett LVM.

Denna teori låter mycket trolig.
Citera
2026-07-17, 11:00
Medlem
Citat:
Lvm kan jag inte tänka mig att jag kvalificerar för. Då ska det väl ha gått riktigt långt?

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
han sparar väl tid.
Egentligen är det ju frågor som rör din direkta hälsa där han kan vara en resurs.
Vad beträffar konsekvenserna utanför din direkta hälsa är det väl andra instanser som skall ta hand om dem.
Han ansåg att det fanns en möjlig risk för dylika konsekvenser och anmälde denna oro.
Det var väl bra gjort.
Som min terapeut sa till mig när jag höll på att knarka och supa ihjäl mig:
"Att du blir kränkt och orolig för vad myndigheternas beslut innebär för dig behöver du inte bekymra dig om. Böj på nacken, ta konsekvenserna och gör som du blir tesagd istället så skall du se att det ordnar sig. Din egen kraft för ju dig bara först till lite röka, sen till puben och därefter fördärvet. Inse din oförmåga att rehabilitera dig med dina egna planer, du har försökt i tio år och det blir bara värre för varje år.
Ägna din energi åt att bli fri från ditt beroende istället för att klandra eller ge råd åt de som försöker hjälpa dig.
Fri från ditt beroende blir du när du blir fri från dina demoner t ex själviskhet, högmod, brist på ödmjukhet, ilska, kontrrollbehov, vilja att styra andra m.m.
Jobba med detta istället"

jodå, sedan gick jag till CA
Nej jag tycker inte det var bra gjort. Sip-möte hade varit bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Spela inte dum TS. Du vet antagligen exakt vad läkaren har anmält, och då kan du säkert räkna ut varför också.

Sen kan jag hålla med dig att det suger att alla myndigheter är kompis mad varandra, och att dom sällan är på våran sida.

Om du inte hade barn och tråden ligger i drogrehabilitering, så kan man ju gissa att det var ett knark- eller alkoholskvaller?

Gissningsvis nån liten detalj som läkaren verkligen ville att soc skulle känna till. Som han misstänkte att du försökte mörka?

Ok, men berätta nu, vad hade läkaren anmält?
Ja det gäller återfall av knark och alkohol men det vet soc redan om. Kanske inte alla detaljer men dom vet om att jag fått återfall. Därför tycker jag det var onödigt att göra orosanmälan.

Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Fått? Du tog ett återfall.
Ja ja. Jag tog återfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Om du har kontakt med socialtjänsten har de väl berättat för dig vad anmälan handlade om. Har ni inte haft det mötet ännu kan du ringa och fråga.

Att det redan finns en etablerad kontakt med socialtjänsten betyder ju inte att nya orosanmälningar görs. Varje gång det finns en befogad oro från någons sida ska en anmälan göras. Även om det gäller samma person, om det upprepas eller om det är nya saker som händer.

Anmälan handlar säkert om en oro att du ska skada dig själv eller någon annan eller att du vägrar ta emot den hjälp i vården du behöver och risk för din hälsa och ditt liv.
Har inte haft nåt möte om det än. Ja dom är väl oroliga att jag ska skada mig själv med droger och att jag blandar för mycket. Om det är så farligt att blanda olika droger som dom säger så borde jag varit död nu. Tror dom överdriver lite. Eller tål jag mer än genomsnittet.
Citera
2026-07-17, 15:43
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ja det gäller återfall av knark och alkohol men det vet soc redan om. Kanske inte alla detaljer men dom vet om att jag fått återfall. Därför tycker jag det var onödigt att göra orosanmälan.

Ok, tackar. Fattar att det känns surt.

Men från soc's perspektiv så är det ingen större fara. För återfall hör till, och eftersom du inte har barn så kommer dom att lämna dig ifred rätt snabbt.

Det enda du behöver göra är att vara trevlig och samarbetsvillig, och pissa/blåsa rent tills dom är nöjda.

Allra bäst är väl att hålla sig helt nykter. Men om du kan kontrollera ditt drickande, så går det kanske an att dricka ett par öl på kvällen utan att du behöver blåsa rött för det.
(OBS - om alkohol är din missbruksdrog är det ingen bra ide med nån öl till kvällen, men det fattar du väl förhoppningsvis.)

Sen när dom har släppt dig ur sina klor, så kan knarka i lugn och ro igen, under förutsättning att du sköter det snyggt 👍
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-17 kl. 15:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in