2026-07-16, 13:56
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nej, inte vad vi vet…

Däremot har en hög andel av de som misslyckats med självmord beskrivit hur de ångrat sin handling.

Självmord har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Man måste acceptera att det är en del av livet.
Citera
2026-07-16, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Självmord har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Man måste acceptera att det är en del av livet.

Det är ett märkligt argument, pedofil, mord och våldtäkter har också alltid funnits.
Tycker du vi skall acceptera att pedofili är en del av livet?

Jag är inte ens motståndare av alla typer av självmord, men det rationella är att försöka hjälpa de som går i sådana tankar inte acceptera att ”skit händer”
Citera
2026-07-16, 14:20
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Det är ett märkligt argument, pedofil, mord och våldtäkter har också alltid funnits.
Tycker du vi skall acceptera att pedofili är en del av livet?

Jag är inte ens motståndare av alla typer av självmord, men det rationella är att försöka hjälpa de som går i sådana tankar inte acceptera att ”skit händer”

Men vad ska du göra då konkret för att stoppa alla självmord, låt höra?
Citera
2026-07-16, 14:54
Medlem
Citat:
Men vad ska du göra då konkret för att stoppa alla självmord, låt höra?

Tramsig fråga, jag har givetvis ingen sådan lösning precis som jag inte har någon lösning på att eliminera alla sexuella övergrepp på barn.

Jag accepterar inte något av det som en del av livet.

I praktiken om jag skulle stöta på någon som mår så dåligt att jag har anledning till att tro att personen skulle ta livet av sig så skulle jag undersöka vad jag kan göra för att hjälpa till.

Som chef har jag haft personer med livskriser i mina team, jag har alltid försökt se till att de fått den hjälp de behöver. Även om jag inte tror det skulle gå så illa som självmord så finns det alltid saker man kan göra som medmänniska.
Citera
2026-07-16, 15:03
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Tramsig fråga, jag har givetvis ingen sådan lösning precis som jag inte har någon lösning på att eliminera alla sexuella övergrepp på barn.

Jag accepterar inte något av det som en del av livet.

I praktiken om jag skulle stöta på någon som mår så dåligt att jag har anledning till att tro att personen skulle ta livet av sig så skulle jag undersöka vad jag kan göra för att hjälpa till.

Som chef har jag haft personer med livskriser i mina team, jag har alltid försökt se till att de fått den hjälp de behöver. Även om jag inte tror det skulle gå så illa som självmord så finns det alltid saker man kan göra som medmänniska.

Stabila konkreta lösningar som vanligt Malmö 😉
Citera
2026-07-16, 15:40
Medlem
Citat:
Stabila konkreta lösningar som vanligt Malmö 😉

Så om man inte kan stoppa alla självmord så skall man inte försöka hjälpa de man kan utan bara acceptera att det sker?

Kan man inte bota alla cancerpatienter så skall man låta alla dö? Kan man inte fånga alla pedofiler så skall man låta alla få gå fria?

Du har säker en logik men den är svår att se.
Citera
2026-07-16, 23:06
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Det är en hög andel av de som försökt och misslyckats som ångrar att de försökte.
Många som försöker lider vid försöket av olika psykiska tillstånd som depressioner ångest osv.

Så det finns mycket som tyder på att självmord är irrationellt

Alla vill leva om de mår tillräckligt bra. Och egentligen vill de ju bara sluta må dåligt och inte dö.
Men det betyder inte att självmord är irrationellt.
För du måste också ta hänsyn till de aktuella omständigheterna i personens liv.
Tycker du självmord är irrationellt för någon som lider av allvarlig kronisk smärta?
Om denne personen vet att han inte kommer att bli frisk så måste han överväga ett liv i kronisk smärta eller att ta sitt liv.
Att tänka på nåt annat vis vore ologiskt.
Citera
2026-07-17, 08:21
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Så om man inte kan stoppa alla självmord så skall man inte försöka hjälpa de man kan utan bara acceptera att det sker?

Kan man inte bota alla cancerpatienter så skall man låta alla dö? Kan man inte fånga alla pedofiler så skall man låta alla få gå fria?

Du har säker en logik men den är svår att se.

Människan är ju det enda djuret som är tillräckligt intelligent för att kunna räkna ut att man kan använda döden som problemlösare. Veterinären och läkaren löser problem genom att använda döden som problemlösare när det inte går att bota eller dämpa patientens problem. Oerhört effektivt och rationellt deluxe.
Citera
2026-07-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Alla vill leva om de mår tillräckligt bra. Och egentligen vill de ju bara sluta må dåligt och inte dö.
Men det betyder inte att självmord är irrationellt.
För du måste också ta hänsyn till de aktuella omständigheterna i personens liv.
Tycker du självmord är irrationellt för någon som lider av allvarlig kronisk smärta?
Om denne personen vet att han inte kommer att bli frisk så måste han överväga ett liv i kronisk smärta eller att ta sitt liv.
Att tänka på nåt annat vis vore ologiskt.

Jag säger inte att alla självmord är irrationella eller omotiverade.
För svårt sjuka i livets slut så är jag för dödshjälp tex.

Men för friska människor är det oftast irrationellt och ofta kopplat till mentala tillstånd som kan gå att bota.

Ta unga som begår självmordsförsök för att de är mobbade eller har ångest, vi som levt ett tag vet att för de flesta består livet av toppar och dalar, dessa unga skulle behöva hjälp att ta sig ur sina personliga hål. Samma sak för de som utsatts för övergrepp, lösningen är att hindra övergrepp och hjälpa dem som utsatts inte acceptera deras självmord som en naturlig del av livet.
Citera
2026-07-17, 09:13
Medlem
Citat:
Människan är ju det enda djuret som är tillräckligt intelligent för att kunna räkna ut att man kan använda döden som problemlösare. Veterinären och läkaren löser problem genom att använda döden som problemlösare när det inte går att bota eller dämpa patientens problem. Oerhört effektivt och rationellt deluxe.

Jag har redan upprepade gånger sagt att för dödssjuka kan självmord eller dödshjälp vara motiverar.
För unga och fysiskt friska är det något annat.

Mänskligheten har löst mycket genom att döda andra människor, resursbrist, sexuell frustration, avundsjuka, svartsjuka osv.

Är man sexuellt frustrerad så är det enligt dig OK att gå ut och våldta en ung tjej för så har man alltid gjort och vi mänskor är ju så rationella?
Citera
2026-07-17, 09:37
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Jag säger inte att alla självmord är irrationella eller omotiverade.
För svårt sjuka i livets slut så är jag för dödshjälp tex.

Men för friska människor är det oftast irrationellt och ofta kopplat till mentala tillstånd som kan gå att bota.

Ta unga som begår självmordsförsök för att de är mobbade eller har ångest, vi som levt ett tag vet att för de flesta består livet av toppar och dalar, dessa unga skulle behöva hjälp att ta sig ur sina personliga hål. Samma sak för de som utsatts för övergrepp, lösningen är att hindra övergrepp och hjälpa dem som utsatts inte acceptera deras självmord som en naturlig del av livet.

Det finns mentala problem som inte lär vara övergående också. Ta en man till exempel som är gräsligt ful som troligen aldrig kommer att få till det med någon kvinna.
Han kanske inte tycker att livet är värt att leva om han aldrig kommer att träffa någon.
Det är ju inte upp till dig eller någon annan att avgöra att hans liv är värt att leva ändå, det avgör han nog bäst själv om han tycker det eller inte.
Citera
2026-07-17, 09:52
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Jag har redan upprepade gånger sagt att för dödssjuka kan självmord eller dödshjälp vara motiverar.
För unga och fysiskt friska är det något annat.

Mänskligheten har löst mycket genom att döda andra människor, resursbrist, sexuell frustration, avundsjuka, svartsjuka osv.

Är man sexuellt frustrerad så är det enligt dig OK att gå ut och våldta en ung tjej för så har man alltid gjort och vi mänskor är ju så rationella?

Haha vilket dravel. Om en vuxen person vill ta livet av sig så ska han få göra det utan att andra lägger sig i. Ska du stoppa självmord så måste du lämna en garanti för att du kan lösa problemet bättre än döden kan. Kan du det?

Du slingrar dig som en politiker och du kör klyschor som en politiker. Hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in