Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Finns rätt mycket genetiska sjukdomar. Vi har två i min släkt som är dominanta, får du genen får du sjukdomen. Har en av två. Dessa sjukdomar är dock inget man dör av eller så. Men är de uttalade kan de göra livet jobbigt. Det finns alltså inget man kan göra om man fått genen.
Har även en kompis som tror att man kan äta sig till allting. Visst att maten är viktig, men just nu försöker han äta sig till att ta bort ett troligt magmunsbråck. Lycka till med det. Eller något.
Man ska minnas att folk förr alltid hade massa småsjukdomar men de hade så jobbigt liv att andra saker övervägde.
Ok, men ärligt talat, känner du många som blir friska av pillren från doktorn?
Jag tycker nämligen att de allra flesta som börjar med "mediciner"
inte verkar må bättre efter nåt år?!
Det enda som långtidsmedicinering verkar leda till, med stor säkerhet, är att man förr eller senare kommer att få ytterligare tabletter av doktorn. Antingen för att behandla biverkningar, eller för att de första pillrena inte hjälper som man hade hoppats på.
Personligen har jag iallafall bara blivit sjukare, ju fler tabletter och preparat jag har ätit. Och jag har blivit väldigt mycket friskare sedan jag slutade helt. Nu har jag visserligen aldrig ätit mediciner för några akut livshotande tillstånd, så det skall väl sägas i sammanhanget.
Däremot så var jag en av alla som gick på alla myter om både antidepressiva och ADHD-medicin, och tyvärr så körde jag min hälsa grovt i botten när jag åt dem.
För att jag lyssnade på läkaren och försökte leva som vanligt. När jag i själva verket hade blivit sjuk pga stress, överansträngning, alkohol och skräpmat. Vilket jag såklart var medveten om, innerst inne. Men blundade för, in i det sista.
Idag så tar jag inga piller förutom D/K-vitamin, och jag ser istället mat och sömn som mina mediciner. Äter däremot, sedan flera år tillbaka, en extremt ren diet (med regelbunden fasta) istället. Och för mig så har resultaten varit påtagligt mycket bättre på egen hand, än med vårdens hjälp.
Så - därför tänker jag fortsätta och ansvara för min egenvård, och bara koppla in vården i nödfall.