2026-07-16, 10:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Famous last words. Det låter dock trubbigt att försöka få till en "rutinkontroll" som inte bygger på några frågor, misstankar eller indikationer. Vad skall de göra, kolla blodtryck, det kan du ju kolla själv. Vissa screeningprogram finns, men senare.
De kollar blodsocker, blodvärden, flera olika sorters kolesterol och lite sånt. Levervärden också, men det sa jag ifrån efter fjolårets skriverier om körkort osv.

Kollar mig långt ifrån varje år, var väl 40, 50, 60 och nu senast då jag av någon anledning blev kallad för att bajsa i ett provrör.
Citera
2026-07-16, 11:01
Medlem
Samma här, inga mediciner.

Går aldrig på rutinkontroller. Har sett hos vänner att provtagningar skapar en osäkerhetskänsla som stressar.

Med undantag för barnafödande, en elak brännskada och en svårare infektion för länge sedan, har jag inte gjort vare sig sjukhus eller vårdcentrals besök.

Jag är naturligtvis tacksam för den vård som finns att få om man känner att man behöver den.

Men att dras in i sjukdomsbranchen är inget för normala människor, nej.
Citera
2026-07-16, 11:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är underbart att vara frisk. Jag var aldrig sjuk en enda gång mellan 25 och 64, inte ens en förkylning senaste 15 åren. Sedan fick jag hjärtsvikt av okänd anledning och med noll symptom, och äter nu en massa piller efter en lång runda på sjukhus och sjukvården fungerar utmärkt. Hoppas alla får samma sjukresa som jag och TS.

Svensk sjukvård kostar väl bara ca 10% av BNP och eftersom gamlingar 80 och över kräver en oherrans massa vård så gissar jag att de flesta mellan 25-65 är otroligt friska.
Citera
2026-07-16, 11:46
Medlem
Smekarn87s avatar
Det är lite ovanligt. Själv har jag behövt åka in för ett och annat stygn.
Citera
2026-07-16, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Jag är 40 år och har aldrig besökt sjukhus eller vårdcentral, aldrig tagit några mediciner eller liknande. Jag blir på sin höjd lite förkyld ibland. Lever inte ett speciellt hälsosamt liv heller.

Är detta ovanligt? Tycker vänner och bekanta ständigt behöver sjukvård. Borde jag gå in på en rutinkontroll eller liknande?

Det är alltid bra att göra ett hälsotest i förbyggande. har själv tänk på att göra ett hälsotest. Nu vet jag inte reglerna på flashback, men det finns tester som...

Testet omfattar 48 markörer och analyserar bland annat blodstatus, blodsocker, blodfetter, lever- och njurfunktion, sköldkörtel, vitaminer, mineraler, järnstatus, testosteron och hs-CRP.

Hälsokontrollen kan ge information om avvikande blodvärden och riskfaktorer som kan behöva följas upp. Den passar både dig som vill följa din hälsa över tid och dig som upplever symtom som trötthet, låg energi, försämrad ork, minskad motivation, koncentrationssvårigheter eller sämre återhämtning.
Citera
2026-07-16, 12:30
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Jag är 40 år och har aldrig besökt sjukhus eller vårdcentral, aldrig tagit några mediciner eller liknande. Jag blir på sin höjd lite förkyld ibland. Lever inte ett speciellt hälsosamt liv heller.

Är detta ovanligt? Tycker vänner och bekanta ständigt behöver sjukvård. Borde jag gå in på en rutinkontroll eller liknande?
Du har aldrig sökt vård. Om du har behövt vård vet du inte. Ja, en hälsokontroll är aldrig fel. Till exempel är farligt högt blodtryck i det närmaste symtomfritt.
Citera
2026-07-16, 12:35
Medlem
attack-titans avatar
Citat:

Inser du hur lycklig du är??
Citera
2026-07-16, 12:40
Medlem
zombie-nations avatar
Tror ändå det är rätt vanligt. Vet rätt många som är runt 60 och aldrig direkt behövt vårdas. Förutom då att vi i den generationen fick penicillin rätt ofta som barn. Är man lite yngre kan man ha sluppit det.

Men tror det är ännu vanligare att man har just en slags sjukdom som ändå håller sig på plats och som man inte behöver bekymra sig över mycket. Kan vara en väldigt mild sjukdom eller något som kräver behandling.

En sak som alla verkar ha som oftast kan behandlas hemma är allergi. Alla verkar vara allergiska. Känner mig som ett ufo som inte har allergier.
Citera
2026-07-16, 13:00
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Finner det ytterst osannolikt, om du inte levt i total isolering. Typ madrasserad cell.

Nästan omöjligt att leva i 40 år utan att bryta ett ben, sy ihop ett sår, eller behöva antibiotika. Räcker med ett fästingbett för att få borrelia.

Några exempel:

Bäbisar och små barn blir alltid mer eller mindre allvarligt sjuka.
Barnens mammor är alltid mer eller mindre överbeskyddande, om mammorna är mentalt friska.
Vilket leder till att så gott som alla har besökt sjukhus som småbarn.

När jag gick i plugget så hade var och varannan unge brutit något ben, innan de ens fyllt 15.
Svårt att undvika om man lever ett aktivt liv som barn, som inte heller inser faror och risker.

Hur som helst, även om det du påstår är sant, så är det efter 40 som det riktiga raset kommer.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-16 kl. 13:02.
Citera
2026-07-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Grattis. Nej, gå inte på nån kontroll så länge du mår bra.

Och skulle någonting börja krångla, så kan du i 95% av fallen åtgärda det själv. Genom att läsa på och leva lite nyttigare.

Mediciner och liknande, från doktorn, ger alltid biverkningar och botar i princip aldrig. Så det är oftast mycket bättre att åtgärda eventuella hälsoproblem via egenvård och livsstilsförbättringar.

Men om du behöver akutvård så är vården rätt bra. Typ om du byter benet eller behöver stygn.

Precis! Och cancer åtgädar/botar man själv.

Man ska aldrig hitta sjukdomar tidigt.

Kör du samma race med tandläkaren?

Lycka till!
Citera
2026-07-16, 13:12
Medlem
Enbart läkemedelsindustrin bidrar med över 11% till svenska BNP, att jämföra med vårdkostnader på 7.6%.

Mellanskillnaden är alltså en synnerligen god inkomst för Svensk ekonomi, dessutom garanterad så länge efterfrågan underhålles med med regelbundna kallelser till rutinkontroll, sjukdomsannonser osv.

Vill man vara en duktig samhällsmedborgare bör man köpa så mycket medicin det bara går.
Citera
2026-07-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De kollar blodsocker, blodvärden, flera olika sorters kolesterol och lite sånt. Levervärden också, men det sa jag ifrån efter fjolårets skriverier om körkort osv.

Kollar mig långt ifrån varje år, var väl 40, 50, 60 och nu senast då jag av någon anledning blev kallad för att bajsa i ett provrör.
Ja det där om körkort är grejen.
Jag är 40+ och tänkte att en första hälsokoll kunde vara på sin plats.
Jag dricker lite mycket och man läste ju t ex. om hur läkare i smyg kan skicka iväg peth-resultat till transportstyrelsen.

Jag vet att Transportstyrelsen blev ordentligt uppläxade och att de fått backa en del, exempelvis gjorde de uttalade i stil med att ett missbruk inte ska vara ett hinder för körkort.
Sen om det följs i praktiken är jag osäker på. 🤷

Men jag kanske ska prova lyckan om andra pusselbitar i livet faller på plats. Jag får se, håller dörren öppen iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in