2026-07-16, 12:50
Medlem
bomhulls avatar
Gå till ett handikappsanpassat bad. Issue solved.
Hade stört mig mer på all elscooters/cyklar som blockerar alla gångvägar om jag satt i rullstol
Citera
2026-07-16, 13:12
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, det är ingen mänsklig rättighet att bada.
Även om det är det, så är det inte en mänsklig rättighet att kunna bada överallt ute i naturen.

"Att bada är inte en självklarhet för funktionshindrade"

Borde vara:

"Att bada var man vill ute i naturen är inte en självklarhet för funktionshindrade"
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-16 kl. 13:15.
Citera
2026-07-16, 13:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tanten får helt enkelt använda resten av sommaren till att gräva en pool hemma och givetvis då installera en lift i denna så ungen får bada.
Att kräva att alla andra ska lösa hennes problem är bara fel.

Fördelen är att hon själv också kommer gå ner i vikt av grävandet.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2026-07-16 kl. 13:18.
Citera
2026-07-16, 13:18
Medlem
Vi har 100,000 tals pensionärer som inte ens får/kan gå ut, men Ronja ska minsann ha rätt till att bada...

Vi skulle väl inte ställa grupp mot grupp?
Citera
2026-07-16, 13:18
Medlem
Kebabkas avatar
Jag ser hellre att vi lägger skattemedel på hjälpmedel för funktionshindrade så olika aktiviteter blir mer tillgängliga än att vi öser bidrag över folk som inte ens ska befinna sig i landet. Brottslingar som borde kastas i havet och inte leva på de hotell vi kallar fängelser i detta skitland.

Ingen anser att varje badplats i landet ska ha en anpassad ramp till funktionshindrade (det är inte möjligt eller rimligt på något sätt) men vi vill väl (?) leva i ett samhälle där folk kan få ha det lite bra?
Vissa ställen i landet behöver va tillgängliga för rörelsehindrat folk
Citera
2026-07-16, 13:25
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/att-bada-ar-inte-en-sjalvklarhet-for-funktionshindrade-ronja?fbclid=IwdGRjcATFeyJleHRuA2FlbQIxMQBzcn RjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR5dmmJqgFANOjaCh2VB y5gi9SwH6V5UOK1RXeSSLJOPoyH-0XsrKsiPTLtahw_aem_wKP _5p3fnJogJ3QILKsNEQ

Gravt handikappade Ronja kan tyvärr inte bada ute eftersom det saknas lyft och anpassade omklädningsrum för henne. Är det något kommunen borde åtgärda? Har Ronja rätt att bada överallt?

Kan du inte städa upp den där länken
Citera
2026-07-16, 13:29
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Sist jag kollade så hade US-video handikappanpassade bås, dessutom har de personal på plats som kan hjälpa till vid behov. Kan tycka att det självklart att badplatser också ska vara handikapsanpassade men man får väl ha överseende med att lagen är relativt ny. Bra oavsett att kommunen undersöker problemet, att bara blunda och skita i saken gör ju inget bättre för framtiden.

Swing and a miss på det skämtet.
Citera
2026-07-16, 13:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Vi har 100,000 tals pensionärer som inte ens får/kan gå ut, men Ronja ska minsann ha rätt till att bada...

Vi skulle väl inte ställa grupp mot grupp?

Fast om du tänker till lite. Finns det en tillgänglig badplats per större kommun skulle äldre också kunna åka dit. Ofta är det ett par där den ene tar hand om den andre, eller ett vuxet barn tar hand om den gamle. Behövs inte jättemycket hjälpmedel men något så att den som hjälper orkar. Det finns massor av äldre som skulle vilja ut och bada men som inte kan.

Man gnällde ju även att man måste bygga högre hus med hiss för så många rullstolsburna finns det inte, tills man kom på att vi har en stor äldre befolkning.

Du behöver ju inte ens ha ett riktigt omklädningsrum. Det kan vara något man sätter upp säsongsvis där man har en slags presenning runt en lite större yta på platta marken. Det där med lift tror jag däremot blir svårt. Det är mycket lättare att ha på inomhusbad. Däremot är inte alla lika handikappade och det kan räcka med strategiskt uppsatta stödhandtag.

Det är ju inte så att man behöver göra om varje badplats till en betongbunker.
Citera
2026-07-16, 13:36
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Jag ser hellre att vi lägger skattemedel på hjälpmedel för funktionshindrade så olika aktiviteter blir mer tillgängliga än att vi öser bidrag över folk som inte ens ska befinna sig i landet. Brottslingar som borde kastas i havet och inte leva på de hotell vi kallar fängelser i detta skitland.

Ingen anser att varje badplats i landet ska ha en anpassad ramp till funktionshindrade (det är inte möjligt eller rimligt på något sätt) men vi vill väl (?) leva i ett samhälle där folk kan få ha det lite bra?
Vissa ställen i landet behöver va tillgängliga för rörelsehindrat folk

Men bara om det gäller alla funktionsnedsatta. Inkluderat alla gamla som inte ens får hjälp att komma utomhus.
Citera
2026-07-16, 13:37
Medlem
Men det finns ju faktiskt rullstolar anpassade att vara i vatten.
Jag själv är funktionshindrad. Jag byter om hemma.
Får backa ner bilen ända till vattnet och sen kan jag bada.
Dom kan ju byta om hemma. Sätta henne i den rullstol som är anpassad för vatten.
Åka till badet. Bada. Sen hem och byta om hemma.
Så gör många ungar. Cyklar till badstranden i sina badkläder och cyklar hem.
Dom kan göra lika fast med anpassade hjälpmedel.
Hon ser bara problemet.
Citera
2026-07-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Men bara om det gäller alla funktionsnedsatta. Inkluderat alla gamla som inte ens får hjälp att komma utomhus.
Ja men eller hur.
Citera
2026-07-16, 13:44
Medlem
Kebabkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik

Håller med till hundra procent! Sverige kan bättre än det här. Vi har resurser att ge människor som tillhör utsatta grupper drägliga liv och värdighet om vi slutar slösa pengar på skit och piss..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in