2013-11-04, 05:55
Medlem
waxizs avatar
Och for att svara pa din fraga varfor jag gillar IBM sa handlar det helt enkelt att jag tycker samtliga nyckeltal ser mycket mer lovande ut an konkurrenters. De kvalitativa aspekterna ser oerhort lovande ut med bra ledning, bra agare, bra fokus pa vilka marknader man vill in pa, bra finansiellstyrka och bra finansiella beslut (aterkop). Om vi kommer tillbaks till DCF sa ser aven det bra ut vilket ar vanligen min sista och slutgiltiga analys.
Citera
2013-11-05, 00:43
Medlem
hooomers avatar
Jag underskattade dig Ts
Du verkar tillhöra den 0,1% här, jag borde ha vetat bättre när du ändå nämnde ett vinstdrivande storbolag här.

Angående IBM, så är inte bolaget så pass cykliskt (och du vet var i cykeln vi befinner oss just nu), så vinsten kan redan ha peakat, det är därför aktien vänder nedåt redan nu, det är också vad marknaden bedömer. (Inte utan anledning).

De mest cykliska företagen som banker och fastighet gör bäst nu. Och jag ser att du vet var i cykeln vi befinner oss nu, så valet borde vara enkel för dig. Krångla inte.
Senast redigerad av hooomer 2013-11-05 kl. 01:14.
Citera
2013-11-05, 03:34
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooomer
Jag underskattade dig Ts
Du verkar tillhöra den 0,1% här, jag borde ha vetat bättre när du ändå nämnde ett vinstdrivande storbolag här.

Angående IBM, så är inte bolaget så pass cykliskt (och du vet var i cykeln vi befinner oss just nu), så vinsten kan redan ha peakat, det är därför aktien vänder nedåt redan nu, det är också vad marknaden bedömer. (Inte utan anledning).

De mest cykliska företagen som banker och fastighet gör bäst nu. Och jag ser att du vet var i cykeln vi befinner oss nu, så valet borde vara enkel för dig. Krångla inte.

haha harligt att hora! Jag haller mig oftast harifran da det ar valdigt fa som skriver nagot vettigt har. Sag dock nagon som skrev om att de ville ha mer internationella aktier och inte bara svenska, sa tankte jag gav det ett forsok. Dock blev det ju inte sa mycket respons sa knappast sa att folk vill prata om internationella foretag (sa lange det inte ar Berkshire sa klart)

Om vi ar dar jag tror i cykeln nu borde banker och andra cykliska dyka, da de har hogre beta.
Citera
2013-11-05, 12:34
Medlem
Det största minuset för mig med IBM är den något luftiga balansräkningen. Negativt tangible book value och dålig balanslikviditet, tror den har förbättrats något sen årsrapporten dock.
Citera
2016-05-11, 13:10
Medlem
IBM intressant setup både lång sikt och kort sikt!
Redogör för en rad tekniska aspekter som gör IBM intressant till en långsiktig placering och även en kortsiktig. Fundamentalt är jag långsiktigt bullish till IBM och ser att de har en enorm tillväxt framför sig i och med AI och dess framtida potential.
Videoanalys: https://www.youtube.com/watch?v=P0VJ0P3vo1E
Citera
2022-05-09, 22:06
Medlem
Det här är väll en av de bästa? Stadig utdelning och bra profit!
Citera
2026-07-14, 14:19
Medlem
IBM ned närmare 23% i förhandeln nu på eftermiddagen. Köpläge inför uppåtstuds?
Citera
2026-07-14, 14:43
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
IBM ned närmare 23% i förhandeln nu på eftermiddagen. Köpläge inför uppåtstuds?

Intressant. Inga katastrofsiffror direkt.
IBM sees second quarter sales of $17.2 billion versus analyst estimates of $17.85 billion. Non-GAAP earnings are expected to be $2.93 compared to estimates of $3.02.
Citera
2026-07-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Intressant. Inga katastrofsiffror direkt.
IBM sees second quarter sales of $17.2 billion versus analyst estimates of $17.85 billion. Non-GAAP earnings are expected to be $2.93 compared to estimates of $3.02.

Jag håller med. En kraftigt överdriven reaktion av marknaden, men vad vet jag. Jag tror att IBM kommer att hämta sig med tiden. Se bara till quantum-utvecklingen och den miljarden dollar som väntar från US administrationen. Köpte du in dig på en position såhär i dippen?
Senast redigerad av .vitalicus 2026-07-14 kl. 18:33. Anledning: Redigerade stavfel.
Citera
2026-07-16, 13:07
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Jag håller med. En kraftigt överdriven reaktion av marknaden, men vad vet jag. Jag tror att IBM kommer att hämta sig med tiden. Se bara till quantum-utvecklingen och den miljarden dollar som väntar från US administrationen. Köpte du in dig på en position såhär i dippen?

Älskar dippar men det här bolaget är för svårt för mig.
Citera
2026-07-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Älskar dippar men det här bolaget är för svårt för mig.

På vilket sätt är det svårt, tänker du?
Citera
2026-07-16, 18:44
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
På vilket sätt är det svårt, tänker du?

Jag vet inte vad de gör efter att de har knoppat av flera delar. Är inte tillräckligt intresserad för att lägga ner tid på att försöka förstå exakt vad de gör och vilka förutsättningarna är i framtiden.

Hur gör du? Ser stabil ut från $204 idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in