2026-07-16, 11:36
Medlem
Det blir extra tydligt hur absurt det nuvarande systemet är om vi tittar på kraven för att bli jägarsoldat, där belastningen är bland den tyngsta i hela Försvarsmakten.... En jägarpackning med både ryggsäck och full stridsutrustning landar snabbt på runt 60 kilo totalt. För en stor man på 100 kilo innebär det att han bär 60 procent av sin kroppsvikt, vilket är ett brutalt men fysiologiskt hanterbart slit för hans storlek. För en kille på 80 kilo ökar belastningen till 75 procent av kroppsvikten. Men för en genomtränad kvinna på 55 kilo innebär samma 60 kilo att hon förväntas bära hela 109 procent av sin egen kroppsvikt. Hon ska alltså bära mer än sig själv i ren utrustning.

Om killarna i förbandet skulle göra en exakt lika stor fysiologisk prestation och slita på samma omänskliga nivå som henne, då måste vi räkna på samma procentsats för alla. Det innebär att en man på 80 kilo skulle tvingas bära drygt 87 kilo på kroppen, och den stora biffen på 100 kilo skulle behöva bära hela 109 kilo ut i skogen. Det motsvarar ju då att han ska springa runt, ta skydd och strida i tre mil med en hel extra, tungt vuxen man fastspänd på ryggen.

Det finns inte en enda man i hela Försvarsmakten som hade klarat av att operera som jägarsoldat med 109 kilo på kroppen eller väldigt få iaf; hans knän, ryggslut och fotleder hade gett vika på ett par timmar. Ändå sitter män i de här trådarna och kallar kvinnor klena för att de inte kan utföra ett fysiologiskt mirakel som männen själva hade kollapsat under direkt. Dagens system testar inte soldatduglighet på lika villkor, det ger bara männen en enorm fysiologisk rabatt under utbildningen tack vare deras födelsevikt.....
Citera
2026-07-16, 11:54
Medlem
Karmans avatar
Personligen tror jag motivation är viktigare än några procents skillnad i armstyrka. När jag gjorde lumpen, på "stenåldern", då "alla" var tvungna att göra militärtjänst, upplevde jag det som att omotiverade och negativa soldater var ett av de största problemen. Allt blir bara jobbigare när folk ska gnälla hela tiden och ha som mål att färsöka göra så lite som möjligt. Så jag tror nog att det är viktigt för försvaret att ta vara på motiverade personer i organisationen, oavsett kön.
Citera
2026-07-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Personligen tror jag motivation är viktigare än några procents skillnad i armstyrka. När jag gjorde lumpen, på "stenåldern", då "alla" var tvungna att göra militärtjänst, upplevde jag det som att omotiverade och negativa soldater var ett av de största problemen. Allt blir bara jobbigare när folk ska gnälla hela tiden och ha som mål att färsöka göra så lite som möjligt. Så jag tror nog att det är viktigt för försvaret att ta vara på motiverade personer i organisationen, oavsett kön.

Det är väl helheten som räknas i slutändan, men jag tycker absolut att männen under träning borde överbelasta sig lika mycket procentuellt som kvinnorna gör. Tänk er själva om en man på 100 kilo tränar på att springa runt med 45–50 kilo extra packning under övningarna, men i ett skarpt krigsläge bara behöver bära en vanlig standardpackning. Han kommer att ha brutalt mycket mer energi att ge då. Om det sedan skulle krävas att han kan bära med sig viktig gemensam utrustning – som torr ved, mer mat, extra vatten eller ammunition- så är hans extra kapacitet bara en enorm fördel för hela gruppen.

Men som Försvarsmakten fungerar idag är man livrädd för att överbelasta männen på samma sätt som man gör med kvinnorna, eftersom man vet att männen då riskerar att skada sig och få ont i fotleder, knän och rygg.
Citera
2026-07-16, 13:21
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell
Som rubriken lyder så nekades en ung snygg tjej att göra lumpen fastän hon var ivrig att göra sin insats.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elsas-drom-om-varnplikt-tog-slut-vid-monstringen
Är det här rätt väg att gå, unga motiverade tjejer sparkas ut bara för att de kanske har lite klena armmuskler?
Något måste det väl ändå finnas för henne att göra inom försvarsmakten, laga mat? Ladda magasinen med patroner?
Era tankar om beslutet?
Nu sökte ju minimänniskan amfibietrupperna, vilket alla förstår är lönlöst. Tyder också på en total brist av självinsikt.
Citera
2026-07-16, 13:26
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Eller så höjer vi bara kraven för männen så de blir mer jämlikt.... Om kvinna i lumpen på 55 kg som ett exempel måste marschera med grabbarna med 25 kg packning ska männen klarar marschera med 45-50 kg packning.. Så rent matematiskt landar hans rättvisa ryggsäck på 45,4 kg. Om vi dessutom räknar med att en större kropp har tyngre egna ben och armar att flytta på, så är steget upp till 50 kg absolut rimligt för att han ska uppleva exakt samma mjölksyra, puls och totala utmattning som hon gör.

Samma sak för männen som väger 80 kg ska bära 36 kg i packning.

Sen får vi heller inte glömma stridsutrusningens vikt (ungefärligt).. Kroppsskydd (Väst + tunga ballistiska plattor fram/bak): ca 6–8 kg (beroende på storlek).

Hjälm: ca 1,5 kg.

Ak 5C / Ak 24 (Vapen + rem + optiskt sikte): ca 4,5 kg.

Ammunition (4–6 fulla magasin): ca 2–3 kg.

Fyllt vätskesystem (2–3 liter vatten i västen): ca 2–3 kg.

Övrigt på västen (Fältkniv, radio, första förband, ficklampa): ca 1,5 kg.

Kängor: ca 1,5–2 kg paret.

Bara det här som sitter direkt på kroppen landar snabbt på mellan 18 och 24 kg – innan man ens har hängt på sig ryggsäcken på 25 kg.

Om vi lägger ihop en normal stridsutrustning på 20 kg med ryggsäcken på 25 kg, så bär varje soldat totalt 45 kg ut i skogen.

Låt oss köra den fysiologiska matematiken igen med de verkliga siffrorna. Det är nu det blir helt absurt:

Mannen (100 kg): Bär totalt 45 kg. Det motsvarar 45 % av hans kroppsvikt. Det är ett tungt och rejält slit, men fullt fysiologiskt hanterbart för en stor, vuxen man.

Mannen (80 kg): Bär totalt 45 kg. Det motsvarar 56 % av hans kroppsvikt. Nu börjar det kännas ordentligt i ben och rygg.

Kvinnan (55 kg): Bär totalt 45 kg. Det motsvarar 82 % av hennes egen kroppsvikt!

Att kräva att en människa på 55 kg ska marschera, springa, ta skydd och strida med 82 % av sin egen kroppsvikt fastspänd på kroppen är fysiologiskt sett helt galet.... Det är nästan hennes egen vikt i rent stål, tyg och utrustning och så kallas hon lilltös och klen av sina kamrater är sinnesjukt!

Nej. Kraven och testerna för män och kvinnor ska vara livärdiga för alla yrken. Polis, brandkår eller militär.
Utmaningarna de möter på fältet tar ingen hänsyn till kön eller till matematatiska formler
Citera
2026-07-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Nej. Kraven och testerna för män och kvinnor ska vara livärdiga för alla yrken. Polis, brandkår eller militär.
Utmaningarna de möter på fältet tar ingen hänsyn till kön eller till matematatiska formler

Ett smart förband fördelar vikten så att alla maximeras utifrån sin fulla fysiologiska kapacitet. Genom att låta den stora mannen bära den tunga gemensamma utrustningen (kulspruta, ammo, ved , batterier eller vad de nu är) utnyttjar vi hans storlek till max, samtidigt som tjejen kan hålla sig hel, snabb och explosiv. Att köra slut på de mindre soldaterna i fredstid bara för att man är rädd för "matematiska formler" gör inte förbandet starkare-det gör det bara dummare och mer skadebenäget.

Absolut borde detta beaktas i övningar och utbildningar.. männen ska tränas med samma belastning som kvinnorna inte få de enklare.
Citera
2026-07-16, 17:30
Medlem
Mr-Laheys avatar
om man lyssnar lite på vad hon säger i videon så får man en bild av hur hon ser på värnplikten, och hur försvarsmakten kanske såg på henne;

"Jag tror det hade varit en jätterolig upplevelse för mig"

Hon ville göra värnplikten efter ett helgläger med bara tjejer, och det tyckte hon var det bästa hon gjort någonsin. Värnplikten är inte ett helgläger med bara tjejer.

hon hamnade på reservlistan. hon hoppas att hon inte blir plockad därifrån, för;
"då kanske det innebär att vi ligger i krig eller nåt"

Hon är naiv, men det är många unga människor. Jag tror att hon hade kunnat genomföra värnplikten, även om man får vissa primadonna-vibes från henne. militären gallarade bort henne av en anledning. skulle vara intressant att läsa deras noteringar.
Citera
2026-07-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Lahey
om man lyssnar lite på vad hon säger i videon så får man en bild av hur hon ser på värnplikten, och hur försvarsmakten kanske såg på henne;

"Jag tror det hade varit en jätterolig upplevelse för mig"

Hon ville göra värnplikten efter ett helgläger med bara tjejer, och det tyckte hon var det bästa hon gjort någonsin. Värnplikten är inte ett helgläger med bara tjejer.

hon hamnade på reservlistan. hon hoppas att hon inte blir plockad därifrån, för;
"då kanske det innebär att vi ligger i krig eller nåt"

Hon är naiv, men det är många unga människor. Jag tror att hon hade kunnat genomföra värnplikten, även om man får vissa primadonna-vibes från henne. militären gallarade bort henne av en anledning. skulle vara intressant att läsa deras noteringar.

Tror jag inte i så fall skulle hon inte klara testerna.. man får hoppas att dessa tjejer inte hamnar i samma grupp som er. Negativa och misogyna. Det lär vara det absolut jobbigaste mentalt att ha runt omkring sig.
Citera
2026-07-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Nu sökte ju minimänniskan amfibietrupperna, vilket alla förstår är lönlöst. Tyder också på en total brist av självinsikt.
Varför? Det är inte direkt skyhöga fysiska krav där, men när så få utbildas blir det svårt att få en plats ändå. Hon var ju tydligen kvalificerad för 80 tjänster och hon kunde tänka sig annat än amf.
Citera
2026-07-16, 18:27
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridderfju
Varför? Det är inte direkt skyhöga fysiska krav där, men när så få utbildas blir det svårt att få en plats ändå. Hon var ju tydligen kvalificerad för 80 tjänster och hon kunde tänka sig annat än amf.
Frågade AI

Ja, utbildningen inom amfibietrupperna (som bedrivs vid Amfibieregementet, Amf 1) är mycket hård. Den är erkänd som en av Försvarsmaktens mest krävande, både fysiskt och psykiskt.
Citera
2026-07-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Frågade AI

Ja, utbildningen inom amfibietrupperna (som bedrivs vid Amfibieregementet, Amf 1) är mycket hård. Den är erkänd som en av Försvarsmaktens mest krävande, både fysiskt och psykiskt.
https://frivarld.se/sakerhetsradet/lista-har-ar-nagra-av-de-tuffaste-befattningarna-i-forsvarsmakten/

Muskelstyrka 5 och fysisk arbetskapacitet 6. Wow, verkligen omöjligt svårt. Sedan kan säkert utbildningen uppfattas som hård, men det gäller ju många.
Citera
2026-07-16, 18:32
Medlem
Mr-Laheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tror jag inte i så fall skulle hon inte klara testerna.. man får hoppas att dessa tjejer inte hamnar i samma grupp som er. Negativa och misogyna. Det lär vara det absolut jobbigaste mentalt att ha runt omkring sig.
Du tror inte vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in