2026-07-16, 12:30
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har lagt en del pengar i fonden Carnegie Sverige Plus A SEK.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/551875/carnegie-sverige-plus-a-sek

Det är en indexfond som följer OMX30ESGGI indexet som väljer bort SAAB och Evolution men i övrigt är samma som OMX30GI, men det som är unikt är att fonden den också har 50% hävstång genom inbyggd belåning.

Fonden har tack var sin belåning gått betydligt bättre över tid än vanliga indexfonder utan hävstång. Man kan sedan belåna den genom Avanzalånet för ytterligare hävstång med samma räntor som vanligt. Hade man tagit ut ett större värdepapperslånlån på Avanza för att uppnå samma hävstång hade räntan ökat enligt deras progressiva räntesatser.

Fonden har inte den urholkningseffekt exempelvis XACT Bull och Bear fonderna har vilket gör den lämplig för sparande över tid och därmed går den bättre än XACT Bull som också har 50% hävstång, även om XACT Bull 2 med 100% hävstång är den som gått bäst. Avgiften är 0,91% om året vilket motiveras med att en fond med hävstång är dyrare att förvalta än en utan. XACT Bull har 0,61% i årsavgift.

På Avanza har fonden endast 5.817 ägare, vilket kan jämföras med Avanza Zero som har 1.065.495 ägare. Vad är egentligen haken med den här fonden som gör att inte fler investerar i den? Visst hade avgifter och så vidare kunnat vara lägre, men det finns inte heller så många andra fonder med inbyggt hävstång att välja som alternativ.
Citera
2026-07-16, 13:51
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000

På Avanza har fonden endast 5.817 ägare, vilket kan jämföras med Avanza Zero som har 1.065.495 ägare. Vad är egentligen haken med den här fonden som gör att inte fler investerar i den? Visst hade avgifter och så vidare kunnat vara lägre, men det finns inte heller så många andra fonder med inbyggt hävstång att välja som alternativ.
Är du här för att haussa fonden? :P
Folk kanske redan är smarta nog att investera i enbart aktierna, fondförvaltarna kan köra upp sina avgifter där solen inte skiner!
Citera
2026-07-16, 14:13
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Är du här för att haussa fonden? :P
Folk kanske redan är smarta nog att investera i enbart aktierna, fondförvaltarna kan köra upp sina avgifter där solen inte skiner!

Det är framför allt den inbyggda belåningen som intresserar mig, där jag förmodar att fondförvaltarna förhandlat fram en mycket bättre ränta internt än vad jag hade kunnat få på egen hand. Annars hade jag mycket riktigt lika gärna kunnat köpa de underliggande aktierna direkt eller en avgiftsfri fond som Avanza Zero.
Citera
2026-07-16, 15:10
Medlem
MyJustices avatar
Hade didner och George i mer än 20 år och det gick bra
Men när Carnegie tog över styret av fonden
Så steg den med 1% på ca 5.6 år
Medan resten av de vanliga svenskaf onder steg med 10 % per år ca
Carnegie är ett big NoNo
Byte till några olika fonder .med innehav i Sverige
Samtliga gjorde bättre ifån sig på nån månad
Än vad carnwgie gjort på sammanlagt 5 år
Citera
2026-07-16, 16:08
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Hade didner och George i mer än 20 år och det gick bra
Men när Carnegie tog över styret av fonden
Så steg den med 1% på ca 5.6 år
Medan resten av de vanliga svenskaf onder steg med 10 % per år ca
Carnegie är ett big NoNo
Byte till några olika fonder .med innehav i Sverige
Samtliga gjorde bättre ifån sig på nån månad
Än vad carnwgie gjort på sammanlagt 5 år

Samma här men jag sitter fortfarande kvar med svarte petter-fonden.

Nåt tips om nån vettig förvaltare/fond att byta till? Har ingen lust att börja handla fonder via min korrupta bank heller.
Citera
2026-07-16, 16:11
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal

Nåt tips om nån vettig förvaltare/fond att byta till? Har ingen lust att börja handla fonder via min korrupta bank heller.

Avanza Zero.
Citera
2026-07-16, 18:29
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal

Bytte ut dem inne på premie pension
På pensionsmyndigheten .
Byttet till seb sverigwfond och aktisparanes faviritfond tror jag det hette

Det tar 5 minuter att byte
Men det kan ta en vecka innan det är klart
Sen är du av med den skitfond
Senast redigerad av MyJustice 2026-07-16 kl. 18:34.
Citera
2026-07-16, 19:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/551875/carnegie-sverige-plus-a-sek

Det är en indexfond som följer OMX30ESGGI indexet som väljer bort SAAB och Evolution men i övrigt är samma som OMX30GI, men det som är unikt är att fonden den också har 50% hävstång genom inbyggd belåning.

Fonden har tack var sin belåning gått betydligt bättre över tid än vanliga indexfonder utan hävstång. Man kan sedan belåna den genom Avanzalånet för ytterligare hävstång med samma räntor som vanligt. Hade man tagit ut ett större värdepapperslånlån på Avanza för att uppnå samma hävstång hade räntan ökat enligt deras progressiva räntesatser.

Fonden har inte den urholkningseffekt exempelvis XACT Bull och Bear fonderna har vilket gör den lämplig för sparande över tid och därmed går den bättre än XACT Bull som också har 50% hävstång, även om XACT Bull 2 med 100% hävstång är den som gått bäst. Avgiften är 0,91% om året vilket motiveras med att en fond med hävstång är dyrare att förvalta än en utan. XACT Bull har 0,61% i årsavgift.

Fonden följer "OMX Stockholm 30 ESG Responsible Gross Index". Det säger det mesta. Investerar inte i ESG-skit.
Citera
2026-07-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Fonden följer "OMX Stockholm 30 ESG Responsible Gross Index". Det säger det mesta. Investerar inte i ESG-skit.
Säger det mesta? Den gick bättre än random global indexfond förra året.
Citera
2026-07-16, 20:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Säger det mesta? Den gick bättre än random global indexfond förra året.
Nope.
Citera
2026-07-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nope.
Så värdet på dina globala indefonder ökade i sek förra året? Eller var det i Venetsuelska valutan? Eller vilken valuta vill du välja? Den du har dina investeringar i eller någon annan?

För fan, släpp rika-tillsammans-fantasierna nu och kom in i matchen. Det är okej att tappa ett år, men inte att fantisera ihop något om att det ändå gick bra. Det är inte okej någonstans.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-16 kl. 20:29.
Citera
2026-07-16, 20:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så värdet på dina globala indefonder ökade i sek förra året? Eller var det i Venetsuelska valutan? Eller vilken valuta vill du välja? Den du har dina investeringar i eller någon annan?

För fan, släpp rika-tillsammans-fantasierna nu och kom in i matchen. Det är okej att tappa ett år, men inte att fantisera ihop något om att det ändå gick bra. Det är inte okej någonstans.
Hur mår du egentligen, Stiffinger? Håll dig till topic.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in