2026-07-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Hur mår du egentligen, Stiffinger? Håll dig till topic.
Investerar du i sek eller i vilken valuta?

Valutan är väldigt viktig när det gäller fonder, så det är helt klart topic.
Citera
2026-07-16, 20:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Investerar du i sek eller i vilken valuta?
Investerar inte i valutor.
Citera
2026-07-16, 20:35
Medlem
Citat:
Du skrämmer mig med din okunskap. Du köper USA-aktier för sek, när sedan kronan stärks så kommer dina USA-aktier att minska i värde mot svenska kronan.

Det var vad som hände förra året. Att du inte kan ta in det är bara pisstråkigt.

Citat:
Det är precis vad du gör när du köper globala indexfonder,
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-16 kl. 20:48.
Citera
2026-07-16, 20:40
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Fonden följer "OMX Stockholm 30 ESG Responsible Gross Index". Det säger det mesta. Investerar inte i ESG-skit.

Fondförvaltarna har valt det för att fonden ska kunna ingå i tjänstepensioner hos vissa förvaltare, men jag håller med om att det inte är optimalt. Just nu är det ändå bara SAAB och Evolution som är bortvalda från indexet.

Tyvärr finns det ingen annan motsvarande fond och som Stiffinger säger har denna slagit de flesta andra indexfonder. Plus 43% senaste året.
Citera
2026-07-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
...och som Stiffinger säger har denna slagit de flesta andra indexfonder. Plus 43% senaste året.
Det kan skilja sig, men det jag vill få fram är att valutan påverkar.

Globala indexfonder backade förra året. Att sedan "rika-tillsammans" inte kan se det är bara så sorgligt.

Varför inte bara ta en förlust och sedan hoppas på nästa år? Näe, man måste finna en sjukt krystad förklaring. Då blir allt glatt igen

Har "rika-tillsammans" haft samma diskussion när när dollarn stärkts? Knappast.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-16 kl. 20:55.
Citera
2026-07-16, 20:57
Medlem
Citat:
Fondförvaltarna har valt det för att fonden ska kunna ingå i tjänstepensioner hos vissa förvaltare, men jag håller med om att det inte är optimalt. Just nu är det ändå bara SAAB och Evolution som är bortvalda från indexet.

Tyvärr finns det ingen annan motsvarande fond och som Stiffinger säger har denna slagit de flesta andra indexfonder. Plus 43% senaste året.
Varför skulle inte OMXS30 vara bra?

Vi vet inte. Ingen kan veta.
Citera
2026-07-16, 20:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Problemet är att man utesluter nästa Nvidia. Dessa arbiträra uteslutningar av bra bolag kommer missgynna avkastningen på sikt.
Citera
2026-07-17, 04:53
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Avanza Zero.

Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Bytte ut dem inne på premie pension
På pensionsmyndigheten .
Byttet till seb sverigwfond och aktisparanes faviritfond tror jag det hette

Det tar 5 minuter att byte
Men det kan ta en vecka innan det är klart
Sen är du av med den skitfond

Hjärtligt tack!
Citera
2026-07-19, 23:42
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Jag har lagt en del pengar i fonden Carnegie Sverige Plus A SEK.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/551875/carnegie-sverige-plus-a-sek

Det är en indexfond som följer OMX30ESGGI indexet som väljer bort SAAB och Evolution men i övrigt är samma som OMX30GI, men det som är unikt är att fonden den också har 50% hävstång genom inbyggd belåning.

Fonden har tack var sin belåning gått betydligt bättre över tid än vanliga indexfonder utan hävstång. Man kan sedan belåna den genom Avanzalånet för ytterligare hävstång med samma räntor som vanligt. Hade man tagit ut ett större värdepapperslånlån på Avanza för att uppnå samma hävstång hade räntan ökat enligt deras progressiva räntesatser.

Fonden har inte den urholkningseffekt exempelvis XACT Bull och Bear fonderna har vilket gör den lämplig för sparande över tid och därmed går den bättre än XACT Bull som också har 50% hävstång, även om XACT Bull 2 med 100% hävstång är den som gått bäst. Avgiften är 0,91% om året vilket motiveras med att en fond med hävstång är dyrare att förvalta än en utan. XACT Bull har 0,61% i årsavgift.

På Avanza har fonden endast 5.817 ägare, vilket kan jämföras med Avanza Zero som har 1.065.495 ägare. Vad är egentligen haken med den här fonden som gör att inte fler investerar i den? Visst hade avgifter och så vidare kunnat vara lägre, men det finns inte heller så många andra fonder med inbyggt hävstång att välja som alternativ.
Jag håller med dig. Den är unik för vad den är. Du lägger in 10 000 men det är som man investerar 15 000 eller 22500 om man kör 50% till med egen belåning. Det bör vara bra att veta att man också ökar risken även om man minskar om man jämför med annat i fruktkorgen som en enstaka druva istället för korgen så att säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in