2026-07-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Om den här berömda sosseforskningen som ni tjatar om är så bra,
varför sker det så mycket grov kriminalitet i Sverige?

Men det är väl enkelt. Människors hjärna är inte färdigutvecklade förrän tidigast 21-24 ålder. Och det är ingen sosseforskning utan globala kunskaper.

Det dödliga våldet har minskat de senaste åren och var aldrig uppe i 1980-1990-talets siffror. Det som hände var att det skedde en förändring i metod och offer. Fr kvinnor och fyllenissar till unga kriminella. som offer. Från kniv till skjutvapen.

Bedrägerierna har ökat extremt mycket men det har det även gjort i resten av världen. Och det beror på INTERNET. Det sitter kanske 200 000-400 000 personer i Kambodja och Burma och lurar folk i hela världen. Och värre lär det bli då AI kommer spela roll.

Varför sker det grov brottslighet i Sverige. Uppgången du tänker på berodde på:

1 Nya sätt att kommunicera (Smartphonen) 2 EU och globalisering 3 Polisens omorganiseringen precis när uppgången skedde av grov brottslighet, därför minskade polisens effektivitet 4 Fallande narkotikapris.

Sossarna var smarta i detta fall. Nu kan de peka på en utredning. Medan Tidö fick för sig att försöka ändra till 13 år. Om sossarna gjorde rätt vetenskapligt är jag skeptisk till. För det finns inget bra svar till problemet med grov brottslighet utförda av barn.

Jag gillar Sarneckis förslag. Lås in barnen länge för vård. Då deras hjärnor inte är färdigutvecklade. Minst till de är 21-24 årldern.
Citera
2026-07-16, 12:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Men det är väl enkelt. Människors hjärna är inte färdigutvecklade förrän tidigast 21-24 ålder. Och det är ingen sosseforskning utan globala kunskaper.

Det dödliga våldet har minskat de senaste åren och var aldrig uppe i 1980-1990-talets siffror. Det som hände var att det skedde en förändring i metod och offer. Fr kvinnor och fyllenissar till unga kriminella. som offer. Från kniv till skjutvapen.

Bedrägerierna har ökat extremt mycket men det har det även gjort i resten av världen. Och det beror på INTERNET. Det sitter kanske 200 000-400 000 personer i Kambodja och Burma och lurar folk i hela världen. Och värre lär det bli då AI kommer spela roll.

1 Nya sätt att kommunicera (Smartphonen) 2 EU och globalisering 3 Polisens omorganiseringen precis när uppgången skedde av grov brottslighet, därför minskade polisens effektivitet 4 Fallande narkotikapris.

Sossarna var smarta i detta fall. Nu kan de peka på en utredning. Medan Tidö fick för sig att försöka ändra till 13 år. Om sossarna gjorde rätt vetenskapligt är jag skeptisk till. För det finns inget bra svar till problemet med grov brottslighet utförda av barn.

Jag gillar Sarneckis förslag. Lås in barnen länge för vård. Då deras hjärnor inte är färdigutvecklade. Minst till de är 21-24 årldern.

Du skulle inte kunna tänka så här då ? :

1.De kriminella, de unga speciellt, i Sverige, vågar, eftersom de VET att de inte hamnar i nåt Bangkok Hilton utan bara på svenska anstalter och inte värst länge.
Svenska anstalter och strafflängder AVSKRÄCKER inte dessa gangsterungdomar.

2. Dåligt konsekvenstänk för det finns inga konsekvenser att tala om !!!
Inför ordentliga konsekvenser och deras konsekvensktänk utvecklas och gör det inte det trots klara varningar, ja då är det gangstergrabbarnas problem.

3. Förstår man att man inte ska plocka upp matrester från gatan, så förstår man också att man inte bör misshandla och råna folk, va ?

4. Fängelse är dyrt om vi vill att det är dyrt.

Sker det en massa brott finns ingen jävla tid för VETENSKAP utan man måste AGERA, FORT !!
Citera
2026-07-16, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Jag tycker det är fel argument att säga att hjärnan inte är fullt utvecklad förrän man är 21-24 år.
Det finns grader av utveckling också. T.ex. vet man vid ganska tidig ålder vad rätt och fel är om man är normalt uppfostrad och går i skolan som man ska. Under uppfostringen, om den görs på rätt sätt så straffas kanske barnet när den gör fel hemma. Kanske dras veckopengen in eller man blir "grounded" (tappade bort det svenska uttrycket). Något som i alla fall upplevs så jobbigt och så tråkigt för barnet att man lär sig att dåligt beteende straffar sig.

Men oavsett, när man är 12-13 år så är man så pass utvecklad att man för länge sedan vet vad som är rätt och fel och vet att den man utsätter för brott blir lidande, men man gör det ändå för pengar eller status.
Citera
2026-07-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det är är ju i och för sig ganska många år sedan det jag tänker på. Vet du hur skadestånden för detta har legat längre tillbaka i tiden som 10-20 år sedan? 300-400k låter mer rimligt för den framförallt psykiska skada man orsakar.

Ja när det gäller USA så är det ju så klart inte bra om de höga beloppen orsakar mångåriga tvister, men i grunden tycker jag att skadestånd är för låga i Sverige och kan vara löjligt höga i USA.

Först och främst skall man veta att straffskalorna för våldtäkt av normalgraden och grov våldtäkt varit lägre 10-20 år tillbaks i tiden, så givetvis har detta även påverkat skadeståndsbeloppen.

Det svar jag kan ge på stående fot (har inte tid att gräva ned mig i historiken just nu) var att man år 2013 höjde kränkningsersättnings-nivån för våldtäkt av normalgraden (vuxen) från 75 000 till 100 000 SEK. Man höjde även ersättningen för sveda och värk från 10 000 till 15 000 SEK (idag ligger den på 20-25 000 SEK)
Citera
2026-07-16, 12:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Först och främst skall man veta att straffskalorna för våldtäkt av normalgraden och grov våldtäkt varit lägre 10-20 år tillbaks i tiden, så givetvis har detta även påverkat skadeståndsbeloppen.

Det svar jag kan ge på stående fot (har inte tid att gräva ned mig i historiken just nu) var att man år 2013 höjde kränkningsersättnings-nivån för våldtäkt av normalgraden (vuxen) från 75 000 till 100 000 SEK. Man höjde även ersättningen för sveda och värk från 10 000 till 15 000 SEK (idag ligger den på 20-25 000 SEK)

Ojjjj vilka höjningar då. Halledudanedå !

Varför babblar du om historia när det är dags att agera?
Citera
2026-07-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ojjjj vilka höjningar då. Halledudanedå !

Varför babblar du om historia när det är dags att agera?

Jag fick en fråga som jag svarade på.
Citera
2026-07-16, 12:18
Avstängd
Citat:
Jag fick en fråga som jag svarade på.

Vad är slutresultatet i Sverige av all rödgrön politik, tycker du?
Citera
2026-07-16, 12:18
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Det enda jag sagt är att straffmyndighetsåldern, och det efterföljande straffet, skall anpassas efter Barnkonventionen och följa konventionens artiklar.

Barnkonventionen är ju på pricken lik de redan på plats lagarna om mänskliga rättigheter . Vad finns det att tillägga ?

Barn (som vuxna) som har en kriminell livstil appliceras andra lagar ovanpå. Men det behöver inte betyda att både vuxna och barn behandlas ovärdigt som interner ?

Rättighet att bli behandlat som människa även i kriminalvården , och skyldighet att ta ansvar för sina handlingar
Citera
2026-07-16, 12:22
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Men om argumentet för sänkt straffbarhetsålder endast skall vara "att vederbörande får ett straff" samt "respekt för brottsoffret" så räcker det ju inte med att sänka den till 13 år (...eller ens 10 år) för då måste vi ju i princip ha en straffmyndighetsålder från 1 år.

Det är lite detta jag vill komma åt; att frågan är så mycket mer än bara "straff" och "brottsofferperspektiv". Dels måste man ju ha en straffmyndighetsålder som är rimlig utifrån barnets mentala och kognitiva färdigheter. Straffmyndighetsåldern skall vara effektiva och göra verkan, dvs inte skada barnen som straffas samt givetvis inte återfalla i brott. Man kan heller inte bortse ifrån att gruppen 13-åringar (samt yngre) som begår allvarliga brott är försvinnande liten. Dessutom finns det ju redan samhällsfunktioner som kan fånga upp sådana här barn (LVU-omhändertagande, Barn- och Ungdomspsykiatrin) och möjlighet att lagföra barn finns ju som bekant genom bevistalan. Därför är min fasta åsikt att om man prompt skall sänka straffbarhetsåldern så skall den inte sänkas till mer än 14 år.
En av anledningarna till att man vill sänka straffmyndighetsåldern för vissa brott är att barn utnyttjas av äldre kriminella att utföra t.ex mord. Det blir alltså ett sätt att skydda dem från att utnyttjas.
Citera
2026-07-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Barnkonventionen är ju på pricken lik de redan på plats lagarna om mänskliga rättigheter . Vad finns det att tillägga ?

Barn (som vuxna) som har en kriminell livstil appliceras andra lagar ovanpå. Men det behöver inte betyda att både vuxna och barn behandlas ovärdigt som interner ?

Rättighet att bli behandlat som människa även i kriminalvården , och skyldighet att ta ansvar för sina handlingar

Det framgick av inläggen jag hänvisade till - och fler exempel finns, liksom alla verksamheter som inrymmer barn. Det finns ju en anledning till att man lyft in Barnkonventionen som portalparagraf i Fängelselagen...
Citera
2026-07-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ni förtjänar inte att man är fin och artig mot er efter all skit ni gjort mot brottsoffer.
Ska jag vara artig mot Nytorgsmannen eller, liksom ???

Men jag är inte Nytorgsmannen...

Så jag, som endast besvarat dina inlägg i ett DISKUSSIONSFORUM och inte vid ett enda tillfälle betett mig illa mot dig, förtjänar alltså inte att vara artig emot. Då tackar jag för den hänsynen!

När det gäller "all skit jag skulle ha gjort för brottsoffer" så skulle jag vilja fråga dig om du tror att ett brottsoffer, som både är fysiskt och psykiskt skadad/märkt, skulle börja må bättre av vetskapen om att förövaren omfattas av sänkt straffbarhetsålder eller att sitta i ungdomsfängelse? Skulle de anhöriga få tillbaks sin mördade närstående för det? Att resonera på det sättet du gör är INTE att ta hänsyn till offren/anhöriga PÅ RIKTIGT! För visst kan ett (hårdare) straff vara någon slags upprättelse för offer/anhöriga (tveklöst!), men absolut inte mer än så. Det brottsoffren/anhöriga behöver är ju t ex en Brottsoffermyndighet som finns där för dom och som underlättar processen och livet därefter. Men framförallt så behöver dom vård, hjälp, stöttning och någon att prata med. Jag har alltid varit för någon slags "vårdgaranti för brottsoffer". Där har du ett brottsofferperspektiv på riktigt, så städa framför egen dörr före du slänger skit på mig!
Citera
2026-07-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
En av anledningarna till att man vill sänka straffmyndighetsåldern för vissa brott är att barn utnyttjas av äldre kriminella att utföra t.ex mord. Det blir alltså ett sätt att skydda dem från att utnyttjas.

Dom kan skyddas från att utnyttjas av äldre kriminella på andra sätt. T ex genom LVU...eller ännu bättre: att polis/åklagare arbetar ännu hårdare för att lagföra "huvudmännen", "anstiftarna" och "rekryterarna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in