2026-07-16, 11:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror nog båda sidor till viss mån är känslostyrda, men på olika sätt. Högern har mer känslor för brottsoffren medans vänstern har i min mening för mycket känslor för gärnsmännen och speciellt då om de är unga.

Vänstern har 100% känslor för de onda och NOLL % känslor för de ondas offer.

Totalt upp-och-nervända hjärnor har dom !!!!
Citera
2026-07-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Varför tjatar ni vänsterfloppar om att vi normala är KÄNSLOSTYRDA när det är ni som tycker synd om såna som misshandlar, rånar, säljer knark, mördar etc ?

Sen så är det väl inte läge att kritisera Danmark när Sverige är käpprätt åt helvete pga töntar som du?

Jag tycker inte synd om kriminella. Men jag vill se få kriminella som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.

Varför ni är känslostyrda? Ser aldrig någon vetenskap bakom besluten utan bara bröl och känslor. Till ex gå emot sin egen utredning och föreslå 13 år.

Danmark har ungefär samma problem som sverige. Periodvis bättre period sämre. Danmark tog ju bort sin sänkning av åldern och höjde igen för det inte var bra. Kanske Sverige skulle ha tittat på.
Citera
2026-07-16, 11:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tycker inte synd om kriminella. Men jag vill se få kriminella som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.

Varför ni är känslostyrda? Ser aldrig någon vetenskap bakom besluten utan bara bröl och känslor. Till ex gå emot sin egen utredning och föreslå 13 år.

Danmark har ungefär samma problem som sverige. Periodvis bättre period sämre. Danmark tog ju bort sin sänkning av åldern och höjde igen för det inte var bra. Kanske Sverige skulle ha tittat på.

Om den här berömda sosseforskningen som ni tjatar om är så bra,
varför sker det så mycket grov kriminalitet i Sverige?
Citera
2026-07-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Vad menar du förändras gentemot barnkonventionen med att sänka straffmyndighetsålder till 14 år? Enligt barnkonventionen så är alla under 18 år barn. Det har alltså redan tagits hänsyn till dem mellan 18 och 15, nu blir det 18 och 14.

Barnkonventionen gör alltså ingen skillnad i detta fallet.

Korrekt. Jag kan inte se att Barnkonventionen gör någon större skillnad i sänkning från 15 till 14 år. Dock har du inte varit med i diskussionen från början och därför inte vet att det diskuterats sänkning till både 13 och 10 år, vilket hade gjort läget annorlunda.

Vi har också diskuterat straffet som sådant (ungdomsfängelse, strafflängd osv.) vilket givetvis påverkas av Barnkonventionen. Läs inläggen: (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026) samt (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026)
Citera
2026-07-16, 11:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Korrekt. Jag kan inte se att Barnkonventionen gör någon större skillnad i sänkning från 15 till 14 år. Dock har du inte varit med i diskussionen från början och därför inte vet att det diskuterats sänkning till både 13 och 10 år, vilket hade gjort läget annorlunda.

Vi har också diskuterat straffet som sådant (ungdomsfängelse, strafflängd osv.) vilket givetvis påverkas av Barnkonventionen. Läs inläggen: (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026) samt (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026)

Vi vettiga pissar på både dig och din äckliga barnkonvention.
Citera
2026-07-16, 11:45
Medlem
Citat:
Blablablablablaaaaaaaa

Sverige ska inte vara nåt jävla smörgåsbord för kriminella.
Varje gång de rödgröna är med det minsta lilla och bestämmer om lag och ordning så utnyttjar de kriminella detta och lever rövare bäst fan de vill.
Det måste få ett slut.

Återigen: Svara riktigt. Du bemöter inte mina argument en enda gång, utan flyttar bara fokus. Allvarligt talat: Hur tycker du det går för dig i denna tråden?
Citera
2026-07-16, 11:45
Medlem
Citat:
Jag får 200 000 SEK ifrån min yrkeskunskap, då jag arbetar i branschen. Men för den intresserade så kan man läsa Brottsoffermyndighetens referatsamling, vilket utgör praxis för kränkningsersättning. Att det skulle förekomma kränkningsersättning på 50 000 SEK för våldtäkt har jag oerhört svårt att se. Lägsta beloppet man kan hitta ligger på 75 000 SEK, men avser då mindre grov våldtäkt samt oaktsam våldtäkt.

Nu blandar du in både grov våldtäkt och grov våldtäkt mot barn, vilket har egna/högre taxor. Vid grov våldtäkt (vuxen) så brukar man landa kring 300 000-450 000 SEK. Vid grov våldtäkt mot barn så brukar det vara minst 350 000 SEK. Vid upprepade fall av grova våldtäkter mot ett och samma barn så har man tillerkänt barnet 1 000 000 SEK. Tilläggas skall att ersättningen för sveda och värk inte är inräknat i dessa belopp.

Beträffande USA så kan jag säga att deras "skadestånds-system" inte är någonting annat än katastrof. Detta eftersom att de skyhöga skadeståndsbeloppen gör att varken förövaren kan, eller försäkringsbolagen vill, betala ut detta. Så den genomsnittliga "skadeståndsberättigade amerikanen" har ofta år av många och långa tvister innan den kan få ut sitt skadestånd - som då sällan motsvarar det belopp som tilldömdes.

Ja det är är ju i och för sig ganska många år sedan det jag tänker på. Vet du hur skadestånden för detta har legat längre tillbaka i tiden som 10-20 år sedan? 300-400k låter mer rimligt för den framförallt psykiska skada man orsakar.

Ja när det gäller USA så är det ju så klart inte bra om de höga beloppen orsakar mångåriga tvister, men i grunden tycker jag att skadestånd är för låga i Sverige och kan vara löjligt höga i USA.
Citera
2026-07-16, 11:46
Medlem
Citat:
Vi vettiga pissar på både dig och din äckliga barnkonvention.

....och igen!? Otroligt!
Citera
2026-07-16, 11:46
Avstängd
Citat:
Återigen: Svara riktigt. Du bemöter inte mina argument en enda gång, utan flyttar bara fokus. Allvarligt talat: Hur tycker du det går för dig i denna tråden?

För min del kan vi sänka åldern till 10.
Och om du och såna som du bölar så är det bara att örfila er.
Så går det för mig i denna tråd.
Citera
2026-07-16, 11:47
Avstängd
Citat:
....och igen!? Otroligt!

Aa fast inte lika otroligt som att det finns svenskar som lever för att skydda kriminella.
Citera
2026-07-16, 11:52
Medlem
Citat:
Aa fast inte lika otroligt som att det finns svenskar som lever för att skydda kriminella.

Jag måste säga att din heder, värdighet och åsikter i denna diskussionen räddats lite av att JohnBlund m.fl kommit in i denna diskussionen - för dom vet ju iallafall hur man argumenterar och bemöter någon annan i en diskussion. /Tacka dom för hjälpen, för du har inte bidragit till detta på egen hand!
Citera
2026-07-16, 11:53
Avstängd
Citat:
Jag måste säga att din heder, värdighet och åsikter i denna diskussionen räddats lite av att JohnBlund m.fl kommit in i denna diskussionen - för dom vet ju iallafall hur man argumenterar och bemöter någon annan i en diskussion. /Tacka dom för hjälpen, för du har inte bidragit till detta på egen hand!

Ni förtjänar inte att man är fin och artig mot er efter all skit ni gjort mot brottsoffer.
Ska jag vara artig mot Nytorgsmannen eller, liksom ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in