2026-07-16, 09:28
Medlem
Svensklistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Helt klart samma jävla playbook. "Om vi sabbar systemet kan vi sen skrika vidare om hur dåligt det är och att inget fungerar vilket i sin tur blir prima när framtida val sker där man åter kan peka på hur illa det är!".
Fascistförespråkarna är verkligen tröga i huvudet men med tanke på väljarkåren så fungerar ju dessa taktiker tyvärr. Människan är bra sorglig ibland.
Läskigt hur många som röstar för partier som vill förslava dem. Jag tror väljarkåren är förvirrad och orolig på samma gång. Man underkastar sig regeringen för att man tror att det ska "bevara sverige" eller är "skydda vår demokrati" när det i själva verket är vår demokrati och vårt Sverige som försvinner. Alla rättigheter vi blivit av med de senaste åren... Det är så tragiskt
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Det gick ju jävligt bra med USAs Department Of Government Efficiency.
Precis som med DOGE är detta bara ett sätt att försöka sabba det sociala skyddsnätet.
Varför drar du in totalt irrelevanta saker från USA?
Och nej, det är det givetvis inte.
Jösses.
Relevansens morsa i den här tråden ju, se bara på hur Ebba Busch Thor beter sig i intervjuer när hon får frågor som hon inte kan svara på. Hela Tidö-regeringen beter sig som att de blivit upplärda av Young Global Leaders.
Citat:
Ursprungligen postat av Mytenlegende
Låt oss ta själva grund-principen av DOGE (som nu tråkigt nog inte blev helt vad man utlovades i USA.). Vad är egentligen det dåliga med det?
Om det ska fungera måste det drivas av folket, vanliga hederliga cigg-rökande, kaffedrickande knegare. Myndigheten måste vara skyddad från typer som Elon Musk o Jan Emanuel
Senast redigerad av Svensklistan 2026-07-16 kl. 09:31.
Citera
2026-07-16, 09:42
Medlem
Citat:
För att du utvecklar inget. Du kommer inte med någon form av fakta eller bevis på vad du säger - du bara säger påståenden som du inte kan backa upp.

För det enda din Wikipedia artikel påpekar är att DOGE har granskat en massa myndigheter och sparkat överflöd och stängt ner dåliga projekt. Precis som Elon Musk gjorde på Twitter/X när han köpte det.

Men nu åter igen - svara på frågan istället, vad är det dåliga med att vi har en myndighet som granskar övriga myndigheter så att dom inte går över styr med budget och pengar?

Sen ska jag nu lägga på följdfrågan: Ska myndigheter få köra på utan någon form av granskning av vad dom gör med sina pengar och budget?

Så istället för att skriva en massa påhitt och påståenden så faktiskt utforma ett argument här. Svara direkt på frågorna - nu frågar jag om din åsikt om grundämnet - En effektivitetsminister. Att "det blir korruption och stora företag". OK, vilka företag är det här? Hur kommer de in i bilden menar du?

Förklara istället för att bara skicka en sketen Wikiartikel som inte ens följer det du säger i ditt inlägg.

Jag har svarat på det. Det dåliga är att de gör bra mycket ner än att granska. Syftet med de är att avreglera så mycket som möjligt så att företag lättare kan tumma på säkerhet, arbetsvillkor och utsläpp och i förlängningen tjäna mer pengar.

Detta var syftet med DOGE och detta är syftet med SDs förslag.
Citera
2026-07-16, 11:21
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Jag har svarat på det. Det dåliga är att de gör bra mycket ner än att granska. Syftet med de är att avreglera så mycket som möjligt så att företag lättare kan tumma på säkerhet, arbetsvillkor och utsläpp och i förlängningen tjäna mer pengar.

Detta var syftet med DOGE och detta är syftet med SDs förslag.

Förklara detta istället.

1. Vilka företag är det du pratar om?

2. Vilken säkerhet är det du menar?

3. Vilka arbetsvillkor är det du menar?

4. Vilka utsläpp är det du menar?

5. Och hur tjänar företag mer pengar på det hela?

Och så försöker vi hålla oss till Sverige, inte USA och DODGE. Kan du berätta vad vilka förslag det är och hur kommer frågorna 1, 2, 3, 4 och 5 in i bilden och hur appliceras det i verkligheten? Har du några verklighets exempel?

Du vet - det är skillnad här att bara säga att det kommer bli på ett sätt än att faktiskt kunna argumentera och ge exempel på vad du menar.

För jag tänker såhär själv från mitt egna perspektiv: Det du pratar om händer redan idag och har hänt även under en Röd/Grön regering för över 10 år sen och gjort sen "Urminnes tider". Jag vet personligen hur Sossar och Moderater i en specifik kommun går ihop tillsammans med den mäktigaste markägaren Krössus Sorkus själv i staden och tjäna pengar ihop på alla affärer som händer runt dom. Precis nu så köper dom upp mark för att kunna hyra ut till storföretag så dom kan bygga en massa datacenter för AI.

Samma folk har tillåtit flertal medicinbolag att bygga fabriker som skapade sjukdomar och dödade alla fiskarna i vattnet runt sig.

Och här kan jag tänka mig att man mycket väl försöker göra allt så det blir enklare för dessa gigantiska företag att kunna bygga sitt skit och skita i den miljöförstörelse dom skapar.

Men vad du säger att det här kommer vara är inget du faktiskt ger mig någon form av bevis på att nu SD kommer göra det hela med en "effektivitetsminister" - jag är helt hundra på att ha en myndighet som hårt granskar efter korruption och går igenom där man ifrågasätter en del projekt och upphandlingar. För det är precis vad vi behöver, effektivitet i budget och att pengar inte går åt skit. Men du har ju inte gett mig något som pekar mot det hela än "Kolla på DOGE" för att sen komma med påståenden utan underlag.

Besvara gärna frågorna 1-5 så börjar vi därifrån. Gärna underlag, länkar till det du säger (som inte är Wiki) som handlar om Sverige.
Citera
2026-07-16, 11:33
Medlem
Citat:
Förklara detta istället.

Och så försöker vi hålla oss till Sverige, inte USA och DODGE. Kan du berätta vad vilka förslag det är och hur kommer frågorna 1, 2, 3, 4 och 5 in i bilden och hur appliceras det i verkligheten? Har du några verklighets exempel?

Du vet - det är skillnad här att bara säga att det kommer bli på ett sätt än att faktiskt kunna argumentera och ge exempel på vad du menar.

För jag tänker såhär själv från mitt egna perspektiv: Det du pratar om händer redan idag och har hänt även under en Röd/Grön regering för över 10 år sen och gjort sen "Urminnes tider". Jag vet personligen hur Sossar och Moderater i en specifik kommun går ihop tillsammans med den mäktigaste markägaren Krössus Sorkus själv i staden och tjäna pengar ihop på alla affärer som händer runt dom. Precis nu så köper dom upp mark för att kunna hyra ut till storföretag så dom kan bygga en massa datacenter för AI.

Samma folk har tillåtit flertal medicinbolag att bygga fabriker som skapade sjukdomar och dödade alla fiskarna i vattnet runt sig.

Och här kan jag tänka mig att man mycket väl försöker göra allt så det blir enklare för dessa gigantiska företag att kunna bygga sitt skit och skita i den miljöförstörelse dom skapar.

Men vad du säger att det här kommer vara är inget du faktiskt ger mig någon form av bevis på att nu SD kommer göra det hela med en "effektivitetsminister" - jag är helt hundra på att ha en myndighet som hårt granskar efter korruption och går igenom där man ifrågasätter en del projekt och upphandlingar. För det är precis vad vi behöver, effektivitet i budget och att pengar inte går åt skit. Men du har ju inte gett mig något som pekar mot det hela än "Kolla på DOGE" för att sen komma med påståenden utan underlag.

Besvara gärna frågorna 1-5 så börjar vi därifrån. Gärna underlag, länkar till det du säger (som inte är Wiki) som handlar om Sverige.

Nu får du använda din egen skalle lite. Man skär i, eller tar bort kontrollorgan så då öppnas dörren för lite vad som helst eftersom det inte finns nån som kontrollerar vad företagen gör. Dra dina egna slutsatser av det.

Detta var syftet i USA och det är syftet i Sverige iom att SD kopierar USA rakt av (som vanligt). Det säljs in på precis samma sätt också så man får vara bra jävla naiv för att tro det skulle handla om nåt annat denna gången.

Du kanske, liksom den andre flöjten, tycker det är toppen om företag får göra lite vad de vill, men jag tycker det är en skitdålig idé som inte gynnar gemene svensk (eller amerikan) ett skit. Tvärtom.
Citera
2026-07-16, 11:38
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Nu får du använda din egen skalle lite. Man skär i, eller tar bort kontrollorgan så då öppnas dörren för lite vad som helst eftersom det inte finns nån som kontrollerar vad företagen gör. Dra dina egna slutsatser av det.

Detta var syftet i USA och det är syftet i Sverige iom att SD kopierar USA rakt av (som vanligt). Det säljs in på precis samma sätt också så man får vara bra jävla naiv för att tro det skulle handla om nåt annat denna gången.

Du kanske, liksom den andre flöjten, tycker det är toppen om företag får göra lite vad de vill, men jag tycker det är en skitdålig idé som inte gynnar gemene svensk (eller amerikan) ett skit. Tvärtom.

Nej, nu bara repeterar du dina påståenden igen utan något som helt underlag.

Vart någonstans läser du att det kommer vara "en rak kopia" av DODE?

Svara på frågorna istället - du som vet så mycket om det hela så borde det vara skitlätt för dig att bara kasta upp det du sitter på.
Citera
2026-07-16, 11:42
Medlem
Citat:
Nej, nu bara repeterar du dina påståenden igen utan något som helt underlag.

Vart någonstans läser du att det kommer vara "en rak kopia" av DODE?

Svara på frågorna istället - du som vet så mycket om det hela så borde det vara skitlätt för dig att bara kasta upp det du sitter på.

För att det är samma förslag som säljs in på samma sätt utav folk som ser upp till nötterna i Washington och har för vana att kopiera deras idéer. Man behöver ha minst en extra kromosom för att inte lyckas dra den slutsatsen.

Jag har svarat på frågorna.
Citera
2026-07-16, 11:48
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
För att det är samma förslag som säljs in på samma sätt utav folk som ser upp till nötterna i Washington och har för vana att kopiera deras idéer. Man behöver ha minst en extra kromosom för att inte lyckas dra den slutsatsen.

Jag har svarat på frågorna.

Nej det hade du inte. Du bara repeterar dina påstående utan som helst form av underlag eller förklaring.

Vart är underlagen på dina påståenden?

Det här bör vara skitlätt för dig ifall du sitter på något mer än bara påståenden. Exempelvis, vad för typ av arbetsvillkor är det man kommer vilja förändra på? Vart har du läst det?
Citera
2026-07-16, 11:52
Medlem
Citat:
Nej det hade du inte. Du bara repeterar dina påstående utan som helst form av underlag eller förklaring.

Vart är underlagen på dina påståenden?

Det här bör vara skitlätt för dig ifall du sitter på något mer än bara påståenden. Exempelvis, vad för typ av arbetsvillkor är det man kommer vilja förändra på? Vart har du läst det?

Jag har svarat på det. Tar man bort kontrollorganen så öppnar det upp för lite vad som helst. Lättare att tumma på säkerheten tex. Lättare att släppa ut skit från industrierna. Lättare att sätta vilka arbetsvillkor man vill. Om du inte kan räkna ut hur företag vinner på det så kan nog endast en utbildad specialpedagog hjälpa dig.
Citera
2026-07-16, 11:59
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Jag har svarat på det. Tar man bort kontrollorganen så öppnar det upp för lite vad som helst. Lättare att tumma på säkerheten tex. Lättare att släppa ut skit från industrierna. Lättare att sätta vilka arbetsvillkor man vill. Om du inte kan räkna ut hur företag vinner på det så kan nog endast en utbildad specialpedagog hjälpa dig.

Utveckla dig, du är otroligt ytligt här med bara påståenden.

Citat:
Tar man bort kontrollorganen så öppnar det upp för lite vad som helst

Vilka kontrollorgan då? Berätta - Vilka kontrollorgan är det som SD eller någon annan har kommit med som man säger att man ska ta bort?

Citat:
Lättare att tumma på säkerheten tex

Vilken säkerhet menar du då? Menar du säkerhet som i och med att man inte behöver ha en hjälp på byggarbetsplatser längre? Eller menar du säkerhet som IT-säkerhet? Eller menar du säkerhet med anställningar?

Vad menar du med "Tummar på säkerheten här"?

Citat:
Lättare att släppa ut skit från industrierna

Vad betyder det här? Vilka industrier ska få släppa ut vad för skit?

Citat:
Lättare att sätta vilka arbetsvillkor man vill

Och vilka arbetsvillkor är det du menar här? Menar du villkor runt nyanställningar? Menar du villkor runt att arbeta i farliga miljöer? Vad faktiskt menar du här?

Citat:
Om du inte kan räkna ut hur företag vinner på det så kan nog endast en utbildad specialpedagog hjälpa dig.

Vad vinner dom på? Att inte behöva återvinna sitt skräp utan dumpar det ute i skogarna? Vad faktiskt menar du att dom tjänar pengar på?
Citera
2026-07-16, 12:05
Medlem
Citat:
Utveckla dig, du är otroligt ytligt här med bara påståenden.

Vilka kontrollorgan då? Berätta - Vilka kontrollorgan är det som SD eller någon annan har kommit med som man säger att man ska ta bort?

Vilken säkerhet menar du då? Menar du säkerhet som i och med att man inte behöver ha en hjälp på byggarbetsplatser längre? Eller menar du säkerhet som IT-säkerhet? Eller menar du säkerhet med anställningar?

Vad menar du med "Tummar på säkerheten här"?

Vad betyder det här? Vilka industrier ska få släppa ut vad för skit?

Och vilka arbetsvillkor är det du menar här? Menar du villkor runt nyanställningar? Menar du villkor runt att arbeta i farliga miljöer? Vad faktiskt menar du här?

Vad vinner dom på? Att inte behöva återvinna sitt skräp utan dumpar det ute i skogarna? Vad faktiskt menar du att dom tjänar pengar på?

Jag gav dig en lista över vad de skar i eller tog bort i USA. Du får helt sonika gå igenom den och fundera över vilka konsekvenser det kan få att tex skära kraftigt i Miljöskyddsdepartementet, departementet för Arbetssäkerhet, skatteverket osv.

Jag har också förklarat varför det är fullständigt uppenbart att SDs förslag är en kopia på usas dito.

Det verkar som att du försöker göra dig dummare än du är och sånt är bara tröttsamt och tråkigt.
Citera
2026-07-16, 12:20
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Jag gav dig en lista över vad de skar i eller tog bort i USA. Du får helt sonika gå igenom den och fundera över vilka konsekvenser det kan få att tex skära kraftigt i Miljöskyddsdepartementet, departementet för Arbetssäkerhet, skatteverket osv.

Jag har också förklarat varför det är fullständigt uppenbart att SDs förslag är en kopia på usas dito.

Det verkar som att du försöker göra dig dummare än du är och sånt är bara tröttsamt och tråkigt.

Jag frågade dig om Sverige, och vad exakt man vill klippa men du bara repeterar dina påståenden igen utan underlag.

Visa underlag, tack. Så svårt kan det väl inte vara? Är det så uppenbart som du påstår så är det skitenkelt för dig att ta upp ett par artiklar som visar att det du säger stämmer i Sverige.
Citera
2026-07-16, 12:26
Medlem
Citat:
Jag frågade dig om Sverige, och vad exakt man vill klippa men du bara repeterar dina påståenden igen utan underlag.

Visa underlag, tack. Så svårt kan det väl inte vara? Är det så uppenbart som du påstår så är det skitenkelt för dig att ta upp ett par artiklar som visar att det du säger stämmer i Sverige.

Och jag svarade dig om Sverige. Eftersom förslaget är en kopia på det amerikanska så får man anta att de tänker skära i motsvarande svenska kontrollorgan. Hur är det med slutledningsförmågan?

Precis som DOGE inte gick ut i förhand och sa att de tänkte klippa alla dessa kontrollorgan så kommer SD såklart inte göra det heller. Istället säljer man in det på precis samma sätt: genom enstaka exempel på faktiskt slöseri. Väl inne så skär man i det man egentligen vill göra sig av med.

Vi såg precis allt detta utspela sig i USA så om man inte lider av frekventa strokeanfall så kan man räkna ut att målet är det samma här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in