Citat:
Ursprungligen postat av
Varmboga-10.2
Jag har svarat på det. Det dåliga är att de gör bra mycket ner än att granska. Syftet med de är att avreglera så mycket som möjligt så att företag lättare kan tumma på säkerhet, arbetsvillkor och utsläpp och i förlängningen tjäna mer pengar.
Detta var syftet med DOGE och detta är syftet med SDs förslag.
Förklara detta istället.
1. Vilka företag är det du pratar om?
2. Vilken säkerhet är det du menar?
3. Vilka arbetsvillkor är det du menar?
4. Vilka utsläpp är det du menar?
5. Och hur tjänar företag mer pengar på det hela?
Och så försöker vi hålla oss till Sverige, inte USA och DODGE. Kan du berätta vad vilka förslag det är och hur kommer frågorna 1, 2, 3, 4 och 5 in i bilden och hur appliceras det i verkligheten? Har du några verklighets exempel?
Du vet - det är skillnad här att bara säga att det kommer bli på ett sätt än att faktiskt kunna argumentera och ge exempel på vad du menar.
För jag tänker såhär själv från mitt egna perspektiv: Det du pratar om händer redan idag och har hänt även under en Röd/Grön regering för över 10 år sen och gjort sen "Urminnes tider". Jag vet personligen hur Sossar och Moderater i en specifik kommun går ihop tillsammans med den mäktigaste markägaren Krössus Sorkus själv i staden och tjäna pengar ihop på alla affärer som händer runt dom. Precis nu så köper dom upp mark för att kunna hyra ut till storföretag så dom kan bygga en massa datacenter för AI.
Samma folk har tillåtit flertal medicinbolag att bygga fabriker som skapade sjukdomar och dödade alla fiskarna i vattnet runt sig.
Och här kan jag tänka mig att man mycket väl försöker göra allt så det blir enklare för dessa gigantiska företag att kunna bygga sitt skit och skita i den miljöförstörelse dom skapar.
Men vad du säger att det här kommer vara är inget du faktiskt ger mig någon form av bevis på att nu SD kommer göra det hela med en "effektivitetsminister" - jag är helt hundra på att ha en myndighet som hårt granskar efter korruption och går igenom där man ifrågasätter en del projekt och upphandlingar. För det är precis vad vi behöver, effektivitet i budget och att pengar inte går åt skit. Men du har ju inte gett mig något som pekar mot det hela än "Kolla på DOGE" för att sen komma med påståenden utan underlag.
Besvara gärna frågorna 1-5 så börjar vi därifrån. Gärna underlag, länkar till det du säger (som inte är Wiki) som handlar om Sverige.