2026-07-15, 16:55
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
För att de inte endast kommer göra det. SDare är små trumpkuksugare så det är uppenbart att syftet är det samma som med DOGE. De som hejar på idiotförslaget som Meji är direkt inne och propagerar för att man måste ta bort hela myndigheter och inte bara skära i de. Detta är syftet.

Det är ju exakt samma melodi som i Amerika. Man får in en fot genom att dra upp exempel på riktigt slöseri och sen går man lös som rabiata rävar på hela systemet och stänger ner diverse kontrollorgan och gör livet sämre för alla (förutom storföretagare). Det är så fruktansvärt genomskinligt.

Låt oss ta själva grund-principen av DOGE (som nu tråkigt nog inte blev helt vad man utlovades i USA.). Vad är egentligen det dåliga med det?

Om du nu bortser från SD och att "man måste ta bort myndigheter" bla bla bla.
Citera
2026-07-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mytenlegende
Låt oss ta själva grund-principen av DOGE (som nu tråkigt nog inte blev helt vad man utlovades i USA.). Vad är egentligen det dåliga med det?

Om du nu bortser från SD och att "man måste ta bort myndigheter" bla bla bla.

Att det används som ett verktyg för att ta bort myndigheter och kontrollorgan i syfte att avreglera så mycket som möjligt och ge storföretag större friheter än de redan har på bekostnad av vanliga arbetare.
Citera
2026-07-15, 17:11
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Att det används som ett verktyg för att ta bort myndigheter och kontrollorgan i syfte att avreglera så mycket som möjligt och ge storföretag större friheter än de redan har på bekostnad av vanliga arbetare.

Nu får du faktiskt utveckla dig.

Hur kommer det användas som ett verktyg för att ta bort myndigheter och "kontrollorgan"?

Vart någonstans kommer storföretagen och att dom får större frihet ifrån? Hur går det in i ekvationen - granskning av myndigheter för att se till så dom inte slösar pengar?

Och hur kommer det kosta vanliga arbetare mer pengar?

För poängen här handlar ju om att hitta korruption, dåliga upphandlingar och försöka få bort svarta hål i budgeten. Men utveckla, förklara dina punkter om hur det i verkligheten kommer påverka den vanliga arbetaren.

Ge exempel.
Citera
2026-07-15, 17:23
Medlem
Citat:
Nu får du faktiskt utveckla dig.

Hur kommer det användas som ett verktyg för att ta bort myndigheter och "kontrollorgan"?

Vart någonstans kommer storföretagen och att dom får större frihet ifrån? Hur går det in i ekvationen - granskning av myndigheter för att se till så dom inte slösar pengar?

Och hur kommer det kosta vanliga arbetare mer pengar?

För poängen här handlar ju om att hitta korruption, dåliga upphandlingar och försöka få bort svarta hål i budgeten. Men utveckla, förklara dina punkter om hur det i verkligheten kommer påverka den vanliga arbetaren.

Ge exempel.

Du får nog läsa en vända kring vad DOGE gjorde.

Man hävdade att syftet var det du räknade upp men verkligheten blev en annan.
Citera
2026-07-15, 18:00
Medlem
santos_devilles avatar
Nog att jag tycker att vi spenderar mycket pengar på skit i vårt land. Men att SD helt öppet bara kopierar usa hela jävla tiden är så jävla pinsamt.

Kan dom inte bara köra en egen linje och kanske ta lite influenser från Trump. Men måste dom göra Sverige till USA?

Nej det bli fan ingen röst på SD i nästa vals. Sverige ska inte bli usa
Citera
2026-07-15, 19:28
Medlem
Visst finns det mycket i både privat och offentlig sektor som inte är effektivt. Men det som verkligen behövs är ett anti-exploit departement var uppgift är att se till att det offentliga eller privata inte tillåts missbrukas. Tex ligga parallellt med lagrådet rörande nya lagar, hitta hur det kommer att missbrukas innan de införs. Eller hantera problem som uppstår, tex personliga assistenter, bankid etc.
Citera
2026-07-15, 20:20
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Hur jävla naiv kan man bli?

Kalla mig naiv om det får dig att känna dig bättre. Men beskyll ingen annan än vänsterblocket den dagen då Svenssons inte längre vill finansiera haveriet.

Vänster och ekonomi går tyvärr inte ihop. Blir ofta så när man bygger politik på manipulerade känslor.
Citera
2026-07-15, 20:39
Medlem
groovesnuss avatar
Såklart.

Inte en egen idé om politik.

Bara kopiera Trump.

Tröttsamma copycats.
Citera
2026-07-16, 00:13
Medlem
AndersPersson99s avatar
Bra förslag, jag vill även se en frihetsminister som ser till att yttrandefrihet respekteras, skolor, universitet och myndigheter är fria från värdegrunder och normkritik, att det blir förbjudet för företag att påtvinga ideologier och att övervakningssamhället rullas tillbaka.
Citera
2026-07-16, 07:43
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Du får nog läsa en vända kring vad DOGE gjorde.

Man hävdade att syftet var det du räknade upp men verkligheten blev en annan.

Berätta, vad gjorde DOGE?

Nu bara vräker du ur dig skit, svara på frågorna.
Låtsas som att jag inte kan något och informera mig. Försök vinna mig till din sida och det gör du inte med tomma meningar.
Citera
2026-07-16, 08:54
Medlem
Citat:
Berätta, vad gjorde DOGE?

Nu bara vräker du ur dig skit, svara på frågorna.
Låtsas som att jag inte kan något och informera mig. Försök vinna mig till din sida och det gör du inte med tomma meningar.

Varför ska jag låtsas som att du inte kan någonting, tex att googla?

Här har du en lista på myndigheter och departement som DOGE var inne och tog bort eller skar i.

https://en.wikipedia.org/wiki/US_federal_agencies_targeted_by_DOGE

Mängder av myndigheter som på olika sätt reglerar och kontrollerar företag. Konsumenträtt, säkerhet på arbetet, forskning på arbetsrelaterade skador, miljöskydd, kärnkraftssäkerhet, smittskydd, livsmedelssäkerhet, skatteverket osv osv osv.

Det handlar inte om att komma åt korruption eller spara in skattemedel, det handlar om att avreglera så mycket som möjligt så att företagen kan tjäna mer pengar.
Citera
2026-07-16, 09:17
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Varför ska jag låtsas som att du inte kan någonting, tex att googla?

Här har du en lista på myndigheter och departement som DOGE var inne och tog bort eller skar i.

https://en.wikipedia.org/wiki/US_federal_agencies_targeted_by_DOGE

Mängder av myndigheter som på olika sätt reglerar och kontrollerar företag. Konsumenträtt, säkerhet på arbetet, forskning på arbetsrelaterade skador, miljöskydd, kärnkraftssäkerhet, smittskydd, livsmedelssäkerhet, skatteverket osv osv osv.

Det handlar inte om att komma åt korruption eller spara in skattemedel, det handlar om att avreglera så mycket som möjligt så att företagen kan tjäna mer pengar.

För att du utvecklar inget. Du kommer inte med någon form av fakta eller bevis på vad du säger - du bara säger påståenden som du inte kan backa upp.

För det enda din Wikipedia artikel påpekar är att DOGE har granskat en massa myndigheter och sparkat överflöd och stängt ner dåliga projekt. Precis som Elon Musk gjorde på Twitter/X när han köpte det.

Men nu åter igen - svara på frågan istället, vad är det dåliga med att vi har en myndighet som granskar övriga myndigheter så att dom inte går över styr med budget och pengar?

Sen ska jag nu lägga på följdfrågan: Ska myndigheter få köra på utan någon form av granskning av vad dom gör med sina pengar och budget?

Så istället för att skriva en massa påhitt och påståenden så faktiskt utforma ett argument här. Svara direkt på frågorna - nu frågar jag om din åsikt om grundämnet - En effektivitetsminister. Att "det blir korruption och stora företag". OK, vilka företag är det här? Hur kommer de in i bilden menar du?

Förklara istället för att bara skicka en sketen Wikiartikel som inte ens följer det du säger i ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in