Citat:
Men att inte få ett straff alls mer än att socialtjänsten blir inblandad är inte respekt för offret i min mening. Säg att jag går ute på stan, sen kommer ett gäng ungdommar på 12 år med kniv och basebollträ och hugger mig och slår sönder mina ben och och tar min mobil.
Sen får jag ligga på sjukhus, inte kunna jobba på ett tag. Gå med gips eller ha rullstol ett bra tag och kanske aldrig får samma ben som jag hade tidigare, så att jag är skadad för livet. Då skulle jag bli jävligt sur om ungjävlarna inte får något riktigt straff för det. Det är sånt som gör att folk tar lagen i egna händer för att skipa rättvisa.
Vet också om unga tjejer på 14-15 år som blivit våldtagen av en "Muhammed" och blivit grovt kränkt och psykiskt skadad för många år framöver. Muhammed var 16 år så han får inget riktigt straff. Kanske böter på sin höjd. Det han borde fått skulle varit flera år i fängelse. Det är skit samma att han är ung, att han inte får något märkbart straff får ju dessa unga flickor eller vem som helst att känna att de inte får någon hjälp från samhället.
Sen får jag ligga på sjukhus, inte kunna jobba på ett tag. Gå med gips eller ha rullstol ett bra tag och kanske aldrig får samma ben som jag hade tidigare, så att jag är skadad för livet. Då skulle jag bli jävligt sur om ungjävlarna inte får något riktigt straff för det. Det är sånt som gör att folk tar lagen i egna händer för att skipa rättvisa.
Vet också om unga tjejer på 14-15 år som blivit våldtagen av en "Muhammed" och blivit grovt kränkt och psykiskt skadad för många år framöver. Muhammed var 16 år så han får inget riktigt straff. Kanske böter på sin höjd. Det han borde fått skulle varit flera år i fängelse. Det är skit samma att han är ung, att han inte får något märkbart straff får ju dessa unga flickor eller vem som helst att känna att de inte får någon hjälp från samhället.
Men om argumentet för sänkt straffbarhetsålder endast skall vara "att vederbörande får ett straff" samt "respekt för brottsoffret" så räcker det ju inte med att sänka den till 13 år (...eller ens 10 år) för då måste vi ju i princip ha en straffmyndighetsålder från 1 år.
Det är lite detta jag vill komma åt; att frågan är så mycket mer än bara "straff" och "brottsofferperspektiv". Dels måste man ju ha en straffmyndighetsålder som är rimlig utifrån barnets mentala och kognitiva färdigheter. Straffmyndighetsåldern skall vara effektiva och göra verkan, dvs inte skada barnen som straffas samt givetvis inte återfalla i brott. Man kan heller inte bortse ifrån att gruppen 13-åringar (samt yngre) som begår allvarliga brott är försvinnande liten. Dessutom finns det ju redan samhällsfunktioner som kan fånga upp sådana här barn (LVU-omhändertagande, Barn- och Ungdomspsykiatrin) och möjlighet att lagföra barn finns ju som bekant genom bevistalan. Därför är min fasta åsikt att om man prompt skall sänka straffbarhetsåldern så skall den inte sänkas till mer än 14 år.