2026-07-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Hänger inte med riktigt här...

Det är också samhällets ansvar att skilja barn från en kriminell miljö , speciellt när de är djupt insyltade i gängkriminalitet.

Precis! ...och samhällets/statens ansvar i det fallet regleras ju också i Barnkonventionen, vilket är en ytterligare anledning att inte skrota Barnkonventionen.

Till dig som inte deltagit i denna diskussionen tidigare så vill jag bara informera om att jag aldrig sagt att en (något) lägre straffmyndighetsålder skulle strida mot Barnkonventionen. Det enda jag sagt är att straffmyndighetsåldern, och det efterföljande straffet, skall anpassas efter Barnkonventionen och följa konventionens artiklar.
Citera
2026-07-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Respekt mot brottsoffret finns/skall finnas ändå. Brottsoffret får sin upprättelse genom att brottet klaras upp, att ett straff döms ut samt det skadeståndet denne får. Att barnet/förövaren å´ sin sida har rätt att få sina grundläggande behov tillgodosedda gör ju inte att respekten för brottsoffret blir mindre. Det är ju inte konstigare än att man inte tar bort andra slags rättigheter (t ex rätt till sjukvård) om man döms till brott. Så försök att hålla isär detta nu! I övrigt hänvisar jag till detta inlägget så slipper jag upprepa mig: (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026)

Men att inte få ett straff alls mer än att socialtjänsten blir inblandad är inte respekt för offret i min mening. Säg att jag går ute på stan, sen kommer ett gäng ungdommar på 12 år med kniv och basebollträ och hugger mig och slår sönder mina ben och och tar min mobil.

Sen får jag ligga på sjukhus, inte kunna jobba på ett tag. Gå med gips eller ha rullstol ett bra tag och kanske aldrig får samma ben som jag hade tidigare, så att jag är skadad för livet. Då skulle jag bli jävligt sur om ungjävlarna inte får något riktigt straff för det. Det är sånt som gör att folk tar lagen i egna händer för att skipa rättvisa.

Vet också om unga tjejer på 14-15 år som blivit våldtagen av en "Muhammed" och blivit grovt kränkt och psykiskt skadad för många år framöver. Muhammed var 16 år så han får inget riktigt straff. Kanske böter på sin höjd. Det han borde fått skulle varit flera år i fängelse. Det är skit samma att han är ung, att han inte får något märkbart straff får ju dessa unga flickor eller vem som helst att känna att de inte får någon hjälp från samhället.
Citera
2026-07-16, 10:39
Avstängd
Citat:
Respekt mot brottsoffret finns/skall finnas ändå. Brottsoffret får sin upprättelse genom att brottet klaras upp, att ett straff döms ut samt det skadeståndet denne får. Att barnet/förövaren å´ sin sida har rätt att få sina grundläggande behov tillgodosedda gör ju inte att respekten för brottsoffret blir mindre. Det är ju inte konstigare än att man inte tar bort andra slags rättigheter (t ex rätt till sjukvård) om man döms till brott. Så försök att hålla isär detta nu! I övrigt hänvisar jag till detta inlägget så slipper jag upprepa mig: (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026)

Den bästa respekten mot brottsoffret är att gärningsmannen får ett straff som motsvarar brottets allvar och offrets lidande, inte att man går efter löjliga och tramsiga sosseprinciper.

Att gärningsmannen är BAAAARN eller rättare sagt tonåring ska vara totalt irrelevant.
Man ska som sagt kolla på gärningens allvar och sist men inte minst på offrets lidande.

Sossar och deras jävla BARN är inte relevant.
Citera
2026-07-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Sossarna gör det politiker bör göra.

Varför blev det då olagligt att rymma från fängelse först i juli 2026? Vad har Socialdemokraterna gjort under de omkring 80 av de senaste 100 åren som de har haft makten?

https://www.sverigesradio.se/artikel/att-rymma-fran-fangelset-blir-olagligt

Varför säger S nej till att avskaffa mängdrabatten? De som begår brott om och om igen ska sitta i fängelse, inte få straffrabatt.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-varfor-vill-s-inte-slopa-mangdrabatten/
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-16 kl. 10:42.
Citera
2026-07-16, 10:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men att inte få ett straff alls mer än att socialtjänsten blir inblandad är inte respekt för offret i min mening. Säg att jag går ute på stan, sen kommer ett gäng ungdommar på 12 år med kniv och basebollträ och hugger mig och slår sönder mina ben och och tar min mobil.

Sen får jag ligga på sjukhus, inte kunna jobba på ett tag. Gå med gips eller ha rullstol ett bra tag och kanske aldrig får samma ben som jag hade tidigare, så att jag är skadad för livet. Då skulle jag bli jävligt sur om ungjävlarna inte får något riktigt straff för det. Det är sånt som gör att folk tar lagen i egna händer för att skipa rättvisa.

Vet också om unga tjejer på 14-15 år som blivit våldtagen av en "Muhammed" och blivit grovt kränkt och psykiskt skadad för många år framöver. Muhammed var 16 år så han får inget riktigt straff. Kanske böter på sin höjd. Det han borde fått skulle varit flera år i fängelse. Det är skit samma att han är ung, att han inte får något märkbart straff får ju dessa unga flickor eller vem som helst att känna att de inte får någon hjälp från samhället.

De som har skrivit sossarnas heliga BARNKONVENTION har nog aldrig känt smärta i sina liv.
Därför gulligullar och gosar de med barnen (tonåringarna) och ignorerar offrens lidande.
Citera
2026-07-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Den bästa respekten mot brottsoffret är att gärningsmannen får ett straff som motsvarar brottets allvar och offrets lidande, inte att man går efter löjliga och tramsiga sosseprinciper.

Att gärningsmannen är BAAAARN eller rättare sagt tonåring ska vara totalt irrelevant.
Man ska som sagt kolla på gärningens allvar och sist men inte minst på offrets lidande.

Sossar och deras jävla BARN är inte relevant.

Håller helt med. I min värld är man barn upp till runt 12 års ålder. Sedan blir man ungdom och sedan vuxen. När man är ungdom så är man vuxen nog att kunna skilja på rätt och fel och ha ett konsekvenstänk. Då ska man också kunna straffas hårt. Det är viktigt av två anledningar. Så klart för att brottsoffret ska få upprättelse och sen så klart att det ska vara avskräckande. Om en 13 åring skulle kunna få samma straff som en 25 åring, d.v.s. chans till flera år fängelse så kommer inte det ta bort alla brott, men det kommer minska och det kommer avskräcka gärningsmannens kompisar när de ser att deras kompis får sitta 4 år i fängelset mellan 13-17 års åldern.
Citera
2026-07-16, 10:45
Medlem
Citat:
Sossar, vettu.

Dom tycker synd om tonåriga gangsters in i det sista,
även om dessa monsterungar skulle slagit dig och mig till invalider.
BAAARN tjatar dom om.
För offren räcker flera års byråkratidjungel och skitlågt skadestånd plus terapi

( där man ska sitta och bli hjärntvättad att det inte är nåt fel på de våldsamma ungdomarna och definitivt inget fel på sossarna utan det är fel på en själv som tar misshandeln plus skadorna så hårt )

medans de unga gangstrarna går fria och hånskrattar åt det hela.
Detta tycker sossarna är rätt.
Så här tycker sossarna att samhället ska fungera och tänker man inte som dom
så tycker dom man är sinnessjuk
och vänsterpartiet tycker även att man är nazist
om man vill låsa in de kickboxande, mma-fightande ungdomarna som slår en gul och blå.

Du bortser återigen från att det var den socialdemokratiska regeringen som slopade ungdomsrabatten, vilket skjuter ned det mesta av det du säger.

Du förstår nog själv att ett svepande resonemang om "offer" och "skitlåga skadestånd" både är osakligt och otydligt, eftersom du inte ens kan bemöda dig med att säga vilka brott och vilka skadeståndsbelopp det rör sig om. Det är ungefär lika dumt som att säga: "Djur har fyra ben". Om vi exempelvis tar en person som utsätts för en våldtäkt så kommer denne få en kränkningsersättning på minst 200 000 SEK. Utöver detta kommer offret få ersättning för sveda och värk på någonstans kring 25 000 SEK. Skulle sådana skadestånd vara "skitlåga" menar du?
Citera
2026-07-16, 10:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Håller helt med. I min värld är man barn upp till runt 12 års ålder. Sedan blir man ungdom och sedan vuxen. När man är ungdom så är man vuxen nog att kunna skilja på rätt och fel och ha ett konsekvenstänk. Då ska man också kunna straffas hårt. Det är viktigt av två anledningar. Så klart för att brottsoffret ska få upprättelse och sen så klart att det ska vara avskräckande. Om en 13 åring skulle kunna få samma straff som en 25 åring, d.v.s. chans till flera år fängelse så kommer inte det ta bort alla brott, men det kommer minska och det kommer avskräcka gärningsmannens kompisar när de ser att deras kompis får sitta 4 år i fängelset mellan 13-17 års åldern.

Ja om de 4 åren är för saker som rån, misshandel och knark, så avskräcker det.
Men som hittills att 4 år för MORD (!!!!) så avskräcker det INTE.
Citera
2026-07-16, 10:55
Avstängd
Citat:
Du bortser återigen från att det var den socialdemokratiska regeringen som slopade ungdomsrabatten, vilket skjuter ned det mesta av det du säger.

Du förstår nog själv att ett svepande resonemang om "offer" och "skitlåga skadestånd" både är osakligt och otydligt, eftersom du inte ens kan bemöda dig med att säga vilka brott och vilka skadeståndsbelopp det rör sig om. Det är ungefär lika dumt som att säga: "Djur har fyra ben". Om vi exempelvis tar en person som utsätts för en våldtäkt så kommer denne få en kränkningsersättning på minst 200 000 SEK. Utöver detta kommer offret få ersättning för sveda och värk på någonstans kring 25 000 SEK. Skulle sådana skadestånd vara "skitlåga" menar du?

225 000 för våldtäkt är lite väl lågt, ja. Hellre 2,25 miljoner.

Rabatten? Ja du, vilka var det som skapade den från första början, din jävla idiot ?
Sen så är det väl ganska uppenbart att alla i denna tråd syftar på allt från grov misshandel till mord, va ?
Citera
2026-07-16, 10:57
Medlem
Citat:

Var får du 200 000 kr ifrån? Menar du att det skulle vara någon slags praxis? Jag har hört om betydligt lägre skadestånd på runt 50 000 kr. Där tycker jag bra mycket bättre om USA's skadestånd där det lätt drar iväg i miljonklassen (i dollar).

Nu är jag inte kvinna så kan inte svara på hur det skulle kunna kännas att bli våldtagen, men jag tycker nog det vore rimligt med flera hundra tusen i skadestånd och är det grov våldtäkt så miljonbelopp. Tycker också att det alltid ska vara fängelse som praxis för sådana brott, även för de allra yngsta. Säg att en 15åring grovt våldtar en ung flicka så blir det inte fängelse och det är allvarligt fel i min mening.
Citera
2026-07-16, 10:58
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Precis! ...och samhällets/statens ansvar i det fallet regleras ju också i Barnkonventionen, vilket är en ytterligare anledning att inte skrota Barnkonventionen.

Till dig som inte deltagit i denna diskussionen tidigare så vill jag bara informera om att jag aldrig sagt att en (något) lägre straffmyndighetsålder skulle strida mot Barnkonventionen. Det enda jag sagt är att straffmyndighetsåldern, och det efterföljande straffet, skall anpassas efter Barnkonventionen och följa konventionens artiklar.
Vad menar du förändras gentemot barnkonventionen med att sänka straffmyndighetsålder till 14 år? Enligt barnkonventionen så är alla under 18 år barn. Det har alltså redan tagits hänsyn till dem mellan 18 och 15, nu blir det 18 och 14.

Barnkonventionen gör alltså ingen skillnad i detta fallet.
Citera
2026-07-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ja om de 4 åren är för saker som rån, misshandel och knark, så avskräcker det.
Men som hittills att 4 år för MORD (!!!!) så avskräcker det INTE.

Mord ska vara 16-18 år även för ungdomar, så ser jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in