2026-07-16, 06:54
Avslutad
Vart kan man hitta de bästa gardinerna till fönster i hemmet, och måste det vara på jysk eller ikea?

Jag behöver hitta några coola gardiner eller draperier för att täcka mitt fönster som inte har persiener längre, kan ni ge några tips på bra köpsidor?

Även På jysk eller Ikea om de har några bra.
Citera
2026-07-16, 09:16
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDracula
Vart kan man hitta de bästa gardinerna till fönster i hemmet, och måste det vara på jysk eller ikea?

Jag behöver hitta några coola gardiner eller draperier för att täcka mitt fönster som inte har persiener längre, kan ni ge några tips på bra köpsidor?

Även På jysk eller Ikea om de har några bra.
Det finns MÄNGDER med gardiner att välja mellan så du får nog vara lite mer specifik. Är du man eller kvinna? Vill du ha skira eller täckande? Mönstrade eller enfärgade? osv.
Citera
2026-07-16, 10:03
Medlem
ansluts avatar
Gör som araberna. Släng upp mattor, lakan, kartonger, allt möjligt. Bara fantasin som sätter gränser.
Citera
2026-07-16, 10:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad menar du med "bästa" och "coola", skall det vara mörkläggande, hur många fönster, vad är din budget, varför nöjer du dig inte med egen googling i hembygden, skall det vara masstillverkat skräp, eller vill du gynna lokala familjeföretag som jobbar med att sy gardiner och sätta upp dem bra, har du koll på trender (ett tag har de varit att ha gardinerna på stång i taket, mellan fönster för ökat ljusinsläpp, vad blir nästa trend).
Citera
2026-07-16, 11:02
Medlem
Riksreptilens avatar
Ta reda på vilken som verkar vara bästa återstående tygaffären inom10 mil.
Fundera vilka olika färger och kvaliter/tjocklek det skall vara i kök, sovrum m m inför besök.

Sy själv om möjlighet finns.
Citera
2026-07-16, 13:35
Medlem
I det kommunala bostadsområdet några hundra meter från mig så är ca vart 3:e
fönster täckta med lakan, syns direkt vilken typ av folk som bor i just den lägenheten.

Så är du normal så köp riktiga gardiner som passar i längd/bredd, och i nyans som
passar din vägg/möblemang. Ikea, Jysk, Rusta, ÖoB, Ica Supermarket, Citygross
eller på någon lokal affär de säljer sådana textilier.
Citera
2026-07-16, 14:22
Medlem
HBTKuks avatar
Tyghandlare, om du vill ha något roligare än Ikea.
Citera
Igår, 18:40
Medlem
Nu har TS dessvärre avslutat sitt konto, så svårt att få svar på vad som egentligen efterfrågas.

Låter som något som ska funka mot insyn eller fungerar som mörkläggning, som kan ersätta persienner. Vissa funkar rätt bra som solskydd med. Det som kanske påminner mest om persienner är troligen lamellgardiner eller plissegardiner. Rullgardin skulle antagligen fungera också.

Ska det ”bara” vara mot insyn, men inte mörkläggande, så finns tex fönsterfilm.

Vet inte vad TS anser vara coolt heller.

Beroende på vad som efterfrågas så finns det flertal alternativ, så man behöver absolut inte bara välja mellan Jysk eller Ikea. Dessutom kan man hitta gardiner (oftast i tyg) på loppisar/second med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in