2026-07-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Samtliga lagar som gynnar kriminella och pissar på offren bör skrotas.
Det förstår till och med en 3-åring.

Det är ju fint att sossarna skrotade sin egen vidriga sosselag, men det bästa vore väl om man aldrig tillämpade såna destruktiva lagar från början, fattar du väl ?

Bra! Då vet vi att du vill att Sverige skrotar en lagstiftning som reglerar att barn i Sverige inte får diskrimineras, att man alltid skall utgå ifrån barnets bästa, att barn har rätt att uttrycka sin mening/åsikt, att barn skall ha rätt till skola/utbildning, att barn har rätt att överleva och utvecklas, att barn inte skall utsättas för psykiskt/fysiskt/sexuellt våld, tortyr, omänsklig behandling, vanvård eller utnyttjande, att barn med funktionsnedsättning har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv, att barn har rätt att leka, att barn har rätt till sjukvård osv. Då vet vi att du hellre ser ett Sverige utan dessa rättigheter...
Citera
2026-07-15, 22:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Bra! Då vet vi att du vill att Sverige skrotar en lagstiftning som reglerar att barn i Sverige inte får diskrimineras, att man alltid skall utgå ifrån barnets bästa, att barn har rätt att uttrycka sin mening/åsikt, att barn skall ha rätt till skola/utbildning, att barn har rätt att överleva och utvecklas, att barn inte skall utsättas för psykiskt/fysiskt/sexuellt våld, tortyr, omänsklig behandling, vanvård eller utnyttjande, att barn med funktionsnedsättning har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv, att barn har rätt att leka, att barn har rätt till sjukvård osv. Då vet vi att du hellre ser ett Sverige utan dessa rättigheter...

Beror väl på barnet,din jävla idiot.
Är det ett skötsamt barn, javisst, men är det ett elakt och sadistiskt gangster-"barn" så ska han äta skit.

Jag förstår inte vad du inte fattar.
Citera
2026-07-15, 22:42
Medlem
Citat:
Beror väl på barnet,din jävla idiot.
Är det ett skötsamt barn, javisst, men är det ett elakt och sadistiskt gangster-"barn" så ska han äta skit.

Jag förstår inte vad du inte fattar.

Min fråga är vad DU inte förstår? Barnkonventionens primärregler är ju att alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter, samt att ingen får diskrimineras.

Sedan är det ju så att både Barnkonventionen och de flestas sunda förnuft och moral, omöjliggör att man offrar "vissa barn". För alla barn är ju barn, med rättigheter och behov av stöttning och omvårdnad av såväl vuxenvärlden, som samhället i övrigt. Om du lyfter blicken lite så tror jag att du förstår att man inte blir "mindre barn" för att man gör något dumt eller begår brott. Det vore ju väldigt märkligt om vi hade ett system och synsätt där bara de barnen som sköter sig, får anses vara barn. Som sagt, vad är det du inte förstår själv?

/Slutligen så ber jag dig återigen att sluta kalla mig vid okvädningsord, då jag inte gjort detta mot dig!
Citera
2026-07-15, 22:51
Avstängd
Citat:
Min fråga är vad DU inte förstår? Barnkonventionens primärregler är ju att alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter, samt att ingen får diskrimineras.

Sedan är det ju så att både Barnkonventionen och de flestas sunda förnuft och moral, omöjliggör att man offrar "vissa barn". För alla barn är ju barn, med rättigheter och behov av stöttning och omvårdnad av såväl vuxenvärlden, som samhället i övrigt. Om du lyfter blicken lite så tror jag att du förstår att man inte blir "mindre barn" för att man gör något dumt eller begår brott. Det vore ju väldigt märkligt om vi hade ett system och synsätt där bara de barnen som sköter sig, får anses vara barn. Som sagt, vad är det du inte förstår själv?

/Slutligen så ber jag dig återigen att sluta kalla mig vid okvädningsord, då jag inte gjort detta mot dig!

Det handlar om respekt för offren, förstås.
BARA för man begår brott?
Våld är ingen bagatell, ska du veta.
Citera
2026-07-16, 00:30
Medlem
Galenskap med såna Sossar. Det är inte som att våldsamma 14 åringar kom ut i samhället förr heller det är därför rättspsyk finns hallå.

Nej, detta är bara för att dom vill göra samma sak med fängelser som dom gjort med skolan i sverige. Dom försöker göra så att vi har så många fångar som möjligt och sen kommer dom säga att vi måste göra fängelser privata. Så att Ulf Kristerssons kompisar och släkt och en massa amerikanska oligarker kan ta våra skattepengar.
Citera
2026-07-16, 02:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Olindolin
Galenskap med såna Sossar. Det är inte som att våldsamma 14 åringar kom ut i samhället förr heller det är därför rättspsyk finns hallå.

Nej, detta är bara för att dom vill göra samma sak med fängelser som dom gjort med skolan i sverige. Dom försöker göra så att vi har så många fångar som möjligt och sen kommer dom säga att vi måste göra fängelser privata. Så att Ulf Kristerssons kompisar och släkt och en massa amerikanska oligarker kan ta våra skattepengar.

Glöm inte att skitungarna gör valet att bli kriminella.
Tonåring är inte barn längre, enligt mig.
Visst, finns ju dom som tvingas också. Bättre vittnesskydd behövs.
Citera
2026-07-16, 08:48
Medlem
Citat:
När man inte har några argument

Det är du som har inga argument. Så länge det finns andra länder i europa som har 10 och 12 år straffmyndighetsåldern så kan Sverige göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Olindolin
Galenskap med såna Sossar.

Ingen galenskap alls. Tvärtom är det strategiskt. Socialdemokraterna försvarar sin väljarbas: hela skuggsamhället, där även kriminella ingår.
Citera
2026-07-16, 09:03
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Hänger inte med riktigt här...

Det är också samhällets ansvar att skilja barn från en kriminell miljö , speciellt när de är djupt insyltade i gängkriminalitet.
Citera
2026-07-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det är också samhällets ansvar att skilja barn från en kriminell miljö , speciellt när de är djupt insyltade i gängkriminalitet.

Stämmer. Det är också samhällets ansvar att inte skapa områden där mer än 50 procent av invånarna är utrikes födda, eftersom det kan leda till segregation och ökad kriminalitet. Trots det har inget gjorts för att motverka en sådan utveckling.
Citera
2026-07-16, 10:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Hänger inte med riktigt här...

Sossar, vettu.

Dom tycker synd om tonåriga gangsters in i det sista,
även om dessa monsterungar skulle slagit dig och mig till invalider.
BAAARN tjatar dom om.
För offren räcker flera års byråkratidjungel och skitlågt skadestånd plus terapi

( där man ska sitta och bli hjärntvättad att det inte är nåt fel på de våldsamma ungdomarna och definitivt inget fel på sossarna utan det är fel på en själv som tar misshandeln plus skadorna så hårt )

medans de unga gangstrarna går fria och hånskrattar åt det hela.
Detta tycker sossarna är rätt.
Så här tycker sossarna att samhället ska fungera och tänker man inte som dom
så tycker dom man är sinnessjuk
och vänsterpartiet tycker även att man är nazist
om man vill låsa in de kickboxande, mma-fightande ungdomarna som slår en gul och blå.
Citera
2026-07-16, 10:18
Medlem
Citat:
Det handlar om respekt för offren, förstås.
BARA för man begår brott?
Våld är ingen bagatell, ska du veta.

Respekt mot brottsoffret finns/skall finnas ändå. Brottsoffret får sin upprättelse genom att brottet klaras upp, att ett straff döms ut samt det skadeståndet denne får. Att barnet/förövaren å´ sin sida har rätt att få sina grundläggande behov tillgodosedda gör ju inte att respekten för brottsoffret blir mindre. Det är ju inte konstigare än att man inte tar bort andra slags rättigheter (t ex rätt till sjukvård) om man döms till brott. Så försök att hålla isär detta nu! I övrigt hänvisar jag till detta inlägget så slipper jag upprepa mig: (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026)
Citera
2026-07-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
https://via.tt.se/pressmeddelande/4475803/besked-om-hur-socialdemokraterna-kommer-att-rosta-i-fraga-om-regeringens-nya-forslag-om-sankt-straff alder-till-14-ar-for-vissa-sarskilt-allvarliga-brott?publisherId=142377&lang=sv

Socialdemokraterna svänger och säger ja till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år. Vad tycker ni om det? Varför ändrar S ståndpunkt i frågan samtidigt som MP, V och C fortfarande är emot?

Sossarna gör det politiker bör göra. De lyssnar på vad utredningen kommit fram till. Svårare är det inte Och inte reagerar känslomässigt som som Tidö gjorde och försökte göra och högerbrölarna skriker om.

"Utredningen om skärpta regler för unga lagöverträdare har överlämnat sitt slutbetänkande Straffbarhetsåldern till regeringen. Utredningen föreslår att straffbarhetsåldern, även kallad straffmyndighetsåldern, ska sänkas från 15 till 14 år för brott som har fängelse minst fyra år i straffskalan."

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/01/forslag-om-att-sanka-straffbarhetsaldern-till-14-ar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in