2026-07-15, 20:56
Medlem
Sunimods avatar
En enkel sökning på nätet om varför det är mindre myggor i år.

”Att det är så lite mygg beror främst på den torra våren och försommaren, vilket ger låga grundvattennivåer. Eftersom mygglarver utvecklas i små vattenpölar i skog och mark, leder frånvaron av regn till att färre ägg kläcks”

Så slipper man hitta på massa egna skrämmande historier.
Citera
2026-07-15, 20:57
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tycker du skall låta getingarna vara ifred, särskilt om det är bålgetingar, den stora skräckinjagande sorten men som är mycket snällare än vanliga getingar. Getingar håller efter andra insekter som broms och flugor. De är riktiga rovdjur, därför biodlare avskyr dem så mycket. Men du liksom jag är ingen biodlare. Brukar hänga upp uppblåsta "Ica pappers fruktpåsar" på altanen för att slippa ha dem just där. De tror det redan är ett bo där då och bygger någon annanstans, men det skall göras på våren.

För sent, drog två flaskor nervgift.
Herre gud säger jag bara, aldrig sett så många getingar flyga iväg.

Höll till under takpannorna, men tror att drottningen fick panik och drog hon med.
Stor jävel kom ut.

Säger så här -hellre dom än mig.
Får jag ett stick så är det sjukhuset som gäller.

Har införskaffat min två nya nervgifter så ….
Men bra tryck i dessa flaskor 😆
Citera
2026-07-15, 21:04
Medlem
guderis avatar
Va jag tog en långpromenad i går och det var jävla flugor och Bromsar överallt.
Citera
2026-07-15, 21:19
Medlem
Har sjukt många humlor ute i trädgården och på utomhusbadet här om är det massor med getingar. Sen har huset bombarderats med flugor, Så de kanske flytt städerna?
Citera
2026-07-15, 21:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
I skärgården finns det allmänt små knott, nästan inga mygg.

Inte en enda humla har jag sett, varken i Stockholm eller skärgården. Det är udda.
Oerhört gott om fjärilar dock.
Citera
2026-07-15, 21:26
Medlem
oldeubois avatar
Silent spring.
Citera
2026-07-15, 21:39
Medlem
tackochlov inga getingar runt kåken i år, än så länge - brukar vara jävligt irriterande annars och på äldre dagar tål jag inte längre ett stick utan att bli dålig. barndomstidens tuss med salubrin känns avlägsen.

inte så mkt mygg heller, då bor jag ändå intill ett vattendrag. däremot glädjande nog mycket mer humlor och fjärilar än tidigare år, en ängsmark en bit bort har varit fullständigt invaderad av fjärilar och en gammal del av gräsmattan där det fortfarande växer klöver är full med humlor
Citera
2026-07-15, 21:47
Medlem
Jag har ett stort päronträd. För ca 30 år sedan brukade jag lägga mig under det på våren och lyssna till surrandet från humlor och bin, sedan tystnad det. Men i år … nej jag lade mig inte ner, men jag stod en stund och lyssnade, för visst surrade det igen. Inte lika starkt som förr, men det surrade!
Och i år är det äppel- och päronår. Det är så svårt att gallra, men jag måste.

Mygg är det inte lika många i år, men fästingar! Hittills 24 st i en trädgård på 1200 m², varav 21 hunnit sätta sig fast. Tack och lov av den pyttelilla sorten, som man nästan behöver förstoringsglas för att se, de har nog inte hunnit dra på sig några sjukdomar.

Enfaldiga humlehonor som flugit in och hittat en fönsterruta, som de måste igenom för att komma ut igen hade jag som vanligt i våras. Det hjälper inte att öppna fönstret på vid gavel, de skall genom glaset! Getingarna brukar komma lite senare på sommaren.

Nu klipper jag inte gräset förrän jag ser att det nog kan bli jobbigt för gräsklipparen, det är ju så fint med alla blommor där. Vad grannarna med sina kortsnaggade gräsmattor tycker bryr jag mig inte om.
Citera
2026-07-15, 22:03
Medlem
wotoos avatar
I år har jag ute i sommarkåken:

- Accepterat ett humlebo i fasaden
- Mördat getingbo i fasaden
- Sett drösvis med solitärbin som bor i små håligheter i små hål i vedbodfasaden
- Förbannats över den bisarra mängd flugor som lyckas ta sig in trots 2 st flug/myggskydd vid ytterdörren och vardagsrumsdörren.

Även sett grävling, rådjur, dovhjort och en älg i anslutning till stugan.

Bor i Småland långt inne i djupaste skogarna. Men visst, helt klart inte lika mycket getingar detta år i jämförelse med de senaste 4-5 åren.
Citera
2026-07-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Kom och tänka på detta som visades på nyheterna förra månaden så problmet är utbrett verkar det som...

"Forskare behöver din hjälp! Franska forskare uppmanar bilförare att hjälpa dem mäta minskningen av insektspopulationer – tack vare en app som heter "Bugs Matter". Medborgarforskningsprojektet lanserades i april av Frankrikes nationalmuseum för naturhistoria. Det kommer att bli landets första heltäckande bedömning av insektspopulationer. Vårt Down to Earth-team rapporterar."
"Count the dead bugs on your windshield and contribute to science • FRANCE 24 English
https://www.youtube.com/watch?v=AnGYkPEQozo

Jag har också märkt att det är betydligt färre insekter i sommar. Det kan självklart bero på torkan också, eftersom det har regnat väldigt lite där jag bor. Men det stora problemet är att allt klipps ner överallt. Varenda liten gräsplätt klipps kort, vilket bara lämnar kvar små, fjuttiga ytor för insekterna. Vi borde kanske förbjuda klippning av parker och ängar i städerna under några år så att naturen får en chans.
Citera
2026-07-15, 22:15
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?
Är väl snarare insektsbesprutning som ligger bakom minskandet av insekter än bilkörning
Citera
2026-07-15, 22:30
Medlem
Citat:

Även myggen är borta.

Hur ser det ut hos dig?

ja det är definitivt en skillnad på insektsfaunan. Här är inga flugor och har haft inne två getingar. Men det har varit gott om polinerare ändå. Massa humlor. Och även tjockt med andra insekter.
Ett bra sätt att mäta insektsmängden på är att titta på bilen Framrutan och nummerskylten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in