2026-07-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Du får som sagt finna dig i att bli ifrågasatt när du ska envisas med att använda din anonyma könstillhörighet som ett verktyg i din argumentation.

Läs nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Läs mailet och sluta spekulera.

I övrigt bygger min argumentation på mycket annat än anekdotisk bevisföring. Anekdoterna delger jag mer för att göra saker mer levande. Och inte stelt som ett Excel dokument.
Citera
2026-07-15, 14:35
Medlem
Citat:
Inte om ömsesidig attraktion finns och man hånglar med varandra. Då blir det mer sex talk.

Nja, den där formuleringen lär nog ta död på precis all attraktion. I alla fall bland människor under 40.
Citera
2026-07-15, 14:36
Medlem
Citat:
Läs nedan:

Har du bra argument behöver du inga anekdoter.
Citera
2026-07-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Jo, eftersom den bygger på "helhetsbedömningar", rent krasst är den vag, eftersom man inte nödvändigtvis måste inhämta samtycke. Men borde, kanske, det beror på. Du har dock en poäng med att den å andra sidan inte är särskilt vag. Om du inte har inhämtat verbalt samtycke vid varje "steg"- eller vad man nu ska kalla det- i sexakten så kan du räkna med att risken är stor för att du blir dömd som våldtaktsman. Här finner vi själva essensen i lagens syfte. Är kvinnan missnöjd med dig på något vis? Ja då har hon rätt att förstöra ditt liv och få skadestånd. För alla vet att det här är ett bisarrt sätt att ha sex på, och att män i de flesta fall är och förväntas vara den aktiva parten.

Man måste ju inte fråga vid varje steg, om man har en aktiv sexpartner som själv tar initiativ till byte av sexakt, ställning etc. Och som kysser en och ler. Och som njuter. Och kanske rentav viskar "mer, så skönt!". Ger motjuck. Kanske tom. Säger "jag älskar dig" osv.

Det är ju mer om man har en stel eller passiv sexpartner som inte verkar sugen alls på sex. Eller som blir stel och passiv efter en stunds aktivt deltagande. Då behöver man ju fråga.

Samma sak om man vill göra något nytt! Tex. Testa analt etc. Fråga först!

Eller om det är första gången med en ny! Fråga först, innan petting etc! Det kan göras sexigt! Som sex talk.

Egentligen är allra detta logiskt. Och något iaf. Jag gjorde även innan lagen om oaktsam våldtäkt kom till. Man blir ju lite avtändande om någon inte verkar vilja... Så då frågar man ju. Och är det en ny sexpartner, så blir man ju än mer lyhörd och frågar! Likaså om man vill testa något nytt: man frågar! Någonstans hör det till sexuell social kompetens.
Citera
2026-07-15, 14:57
Avslutad
Citat:
Man måste ju inte fråga vid varje steg, om man har en aktiv sexpartner som själv tar initiativ till byte av sexakt, ställning etc. Och som kysser en och ler. Och som njuter. Och kanske rentav viskar "mer, så skönt!". Ger motjuck. Kanske tom. Säger "jag älskar dig" osv.

Det är ju mer om man har en stel eller passiv sexpartner som inte verkar sugen alls på sex. Eller som blir stel och passiv efter en stunds aktivt deltagande. Då behöver man ju fråga.

Samma sak om man vill göra något nytt! Tex. Testa analt etc. Fråga först!

Eller om det är första gången med en ny! Fråga först, innan petting etc! Det kan göras sexigt! Som sex talk.

Egentligen är allra detta logiskt. Och något iaf. Jag gjorde även innan lagen om oaktsam våldtäkt kom till. Man blir ju lite avtändande om någon inte verkar vilja... Så då frågar man ju. Och är det en ny sexpartner, så blir man ju än mer lyhörd och frågar! Likaså om man vill testa något nytt: man frågar! Någonstans hör det till sexuell social kompetens.
Har tar du fel, om du får frågan i en rättegång om du förvissat dig om din partners inställning till en viss akt, och du svarar "hon log, vi kysstes" så ligger du illa till ifall din motpart menar nånting annat och vrider lite på sanningen. Du måste kunna göra sannolikt att du faktiskt frågat eller i varje fall helt förvissat dig om dennes inställning. Svaret på frågan kommer domarna tolka som "nej". Din motpart kan säga "jag var passiv, jag var rädd" oavsett om hen kysste dig, njöt eller liknande, var mer eller mindre passiv eller inte. Det hela är en tolkningsfråga och nåt videoklipp kommer inte visas i rättssalen. En kyss tex kan ju i sig ske utan samtycke. Ett leende kan vara ett nervöst leende. Ett motjuck kan var ett försök att fly.

Folk gör som de vill, men jag hade varit mycket försiktig med vem jag har sex med. Jag vill gå så långt att jag inte skulle ha sex i Sverige överhuvudtaget.

Något vi kan enas om TomatKungen är väl att åtminstone så är sex där den ena parten är strikt aktiv/dominant och andra passiv/undergiven numer är strikt förbjudet? Om du beskriver ett sånt scenario i en rättegång är du 100% våldtäktsman.
Senast redigerad av Nyepost 2026-07-15 kl. 15:09.
Citera
2026-07-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Har tar du fel, om du får frågan i en rättegång om du förvissat dig om din partners inställning till en viss akt, och du svarar "hon log, vi kysstes" så ligger du illa till ifall din motpart menar nånting annat och vrider lite på sanningen. Du måste kunna göra sannolikt att du faktiskt frågat eller i varje fall helt förvissat dig om dennes inställning. Svaret på frågan kommer domarna tolka som "nej". Din motpart kan säga "jag var passiv, jag var rädd" oavsett om hen kysste dig, njöt eller liknande, var mer eller mindre passiv eller inte. Det hela är en tolkningsfråga och nåt videoklipp kommer inte visas i rättssalen. En kyss tex kan ju i sig ske utan samtycke. Ett leende kan vara ett nervöst leende. Ett motjuck kan var ett försök att fly.

Folk gör som de vill, men jag hade varit mycket försiktig med vem jag har sex med. Jag vill gå så långt att jag inte skulle ha sex i Sverige överhuvudtaget.

Något vi kan enas om TomatKungen är väl att åtminstone så är sex där den ena parten är strikt aktiv/dominant och andra passiv/undergiven numer är strikt förbjudet? Om du beskriver ett sånt scenario i en rättegång är du 100% våldtäktsman.

Men kära du. Det behöver ju finns bevisning också. Räcker ju inte med "hon säger det, han säger det". Bevis behöver ju styrka någon av berättelserna.

Som mannen som köpte sex av en kvinna i trafficking tex. Det är ju bevisat att hon inte frivilligt sålde sex. Dvs.: hon har aldrig samtyckt till de sexköp som kunder har utsatt henne för. Och en av kunderna åkte därmed dit på oaktsam våldtäkt. Helt rätt och riktigt!

Eller männen som körde upp en bilnyckeln på en full och drogad kvinna. Hennes ex visste att hon inte ville ha sex med de två. Och det är bevisat att han visste det. Ändå lät han de två ha sex med henne, mot hennes vilja. Detta dömdes han för: oaktsam våldtäkt. Eftersom han var likgiltig till att höra om hon hade ångrat sig. Utan istället lämnade henne med männen, naken, full, drogad och utsatt. Helt riktig dom! Det är även bevisat att hon utsattes för grov våldtäkt med nyckeln etc. Men gick inte att bevisa vem av de två männen som gjorde vad. Så de friades i hovrätten.

Eller juristparet som förgrep sig på en anställd. De åtalades först för grov våldtäkt, då de var två. Men sedan ändrades det till oaktsam våldtäkt, vilka båda dömdes till, då de utnyttjade hennes fylla för att begå övergrepp mot henne. Och deras maktposition då de var hennes chefer.

Eller killen som stoppade in fingrar I analen på sin sexpartner, mot hennes vilja. Utan att fråga. Finns teknisk bevisning att så har skett, då hon skällde ut honom etc. Han dömdes för oaktsam våldtäkt.

Osv.

Bevis har funnits i dessa och andra ärenden rörande oaktsam våldtäkt.

Många gånger tangerar det nämligen våldtäkt, men uppsåt att våldta saknas. Och då hamnar frågan på samtycke istället: att det saknades samtycke till de handlingar som uppenbart och bevisat är våldtäkt, förutom att uppsåtet att våldta saknas.

Och givetvis ska du vara försiktig med vem du ligger med. Det ska du vara i alla länder. Bara för att lagen om oaktsam våldtäkt inte finns i alla länder, så innebär det ju inte att du inte kan begå brottet i ett annat land. Dvs: du kan ju oaktsamt våldta någon även i Kenya. Men blir inte straffad för det. Men den du oaktsamt våldtog där i Kenya kommer för alltid må dåligt för det du har gjort! När du tex. Utan att fråga om lov körde in den vaginalt, vilket hon inte ville, då hon behövde värna sin oskuld där och endast ville ha petting och oralt. Hela hennes liv har påverkats av den oaktsamma våldtäkt du utsatte henne för. Men ditt liv går vidare, för i Kenya kan du inte dömas för ditt brott.
Så tänk på det! Samtycke är viktigt i alla länder! Om du bryr dig om din sexpartner dvs. Och inte vill göra henne/honom illa.
Citera
2026-07-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kön: Kvinna
Ålder: Över 40, är klar med barn (bonusinfo!)
Läggning: Har kämpat på med bisexualiteten men får nog konstatera att jag är hetero, även om jag anser att det är något av en extremsport till och från och gärna hade gillat kvinnor romantiskt. Well well man väljer inte sin läggning antar jag.

Nu ser jag fram emot din gissning! Joe gissade på 72. Lägger du dig högre eller lägre?

Jag lägger mig mycket lägre. Jag gissar på 4-15.
Citera
2026-07-15, 15:47
Medlem
Citat:
Som mannen som köpte sex av en kvinna i trafficking tex. Det är ju bevisat att hon inte frivilligt sålde sex. Dvs.: hon har aldrig samtyckt till de sexköp som kunder har utsatt henne för. Och en av kunderna åkte därmed dit på oaktsam våldtäkt. Helt rätt och riktigt!

Låter mycket märkligt. Tog hon emot pengarna så är det väl samtycke?
Citera
2026-07-15, 16:58
Avslutad
Citat:
Men kära du. Det behöver ju finns bevisning också. Räcker ju inte med "hon säger det, han säger det". Bevis behöver ju styrka någon av berättelserna.

Eller männen som körde upp en bilnyckeln på en full och drogad kvinna. Hennes ex visste att hon inte ville ha sex med de två. Och det är bevisat att han visste det. Ändå lät han de två ha sex med henne, mot hennes vilja. Detta dömdes han för: oaktsam våldtäkt. Eftersom han var likgiltig till att höra om hon hade ångrat sig. Utan istället lämnade henne med männen, naken, full, drogad och utsatt. Helt riktig dom! Det är även bevisat att hon utsattes för grov våldtäkt med nyckeln etc. Men gick inte att bevisa vem av de två männen som gjorde vad. Så de friades i hovrätten.

Eller juristparet som förgrep sig på en anställd. De åtalades först för grov våldtäkt, då de var två. Men sedan ändrades det till oaktsam våldtäkt, vilka båda dömdes till, då de utnyttjade hennes fylla för att begå övergrepp mot henne. Och deras maktposition då de var hennes chefer.

Eller killen som stoppade in fingrar I analen på sin sexpartner, mot hennes vilja. Utan att fråga. Finns teknisk bevisning att så har skett, då hon skällde ut honom etc. Han dömdes för oaktsam våldtäkt.

Osv.

Bevis har funnits i dessa och andra ärenden rörande oaktsam våldtäkt.

Många gånger tangerar det nämligen våldtäkt, men uppsåt att våldta saknas. Och då hamnar frågan på samtycke istället: att det saknades samtycke till de handlingar som uppenbart och bevisat är våldtäkt, förutom att uppsåtet att våldta saknas.

Och givetvis ska du vara försiktig med vem du ligger med. Det ska du vara i alla länder. Bara för att lagen om oaktsam våldtäkt inte finns i alla länder, så innebär det ju inte att du inte kan begå brottet i ett annat land. Dvs: du kan ju oaktsamt våldta någon även i Kenya. Men blir inte straffad för det. Men den du oaktsamt våldtog där i Kenya kommer för alltid må dåligt för det du har gjort! När du tex. Utan att fråga om lov körde in den vaginalt, vilket hon inte ville, då hon behövde värna sin oskuld där och endast ville ha petting och oralt. Hela hennes liv har påverkats av den oaktsamma våldtäkt du utsatte henne för. Men ditt liv går vidare, för i Kenya kan du inte dömas för ditt brott.
Så tänk på det! Samtycke är viktigt i alla länder! Om du bryr dig om din sexpartner dvs. Och inte vill göra henne/honom illa.
Du har inte förstått ett skvatt av lagen. Om du inte har frågat om lov vid varje steg är du en våldtäktsman.

Tex fingret i analen är ett bra exempel. Det finns "teknisk" bevisning på att hon skällde ut honom i form av en inspelning eller? Finns det teknisk bevisning som bevisar att hon aldrig samtyckt?

Tex om du medger att du inte frågat om lov att tex stoppa in ett finger vaginalt, men du uppfattade situationen som att det var frivilligt, då är du en våldtäktsman. Vare sig det finns teknisk bevisning eller inte. Ansvaret ligger på dig.
Senast redigerad av Nyepost 2026-07-15 kl. 17:02.
Citera
2026-07-15, 17:57
Medlem
Citat:
Jag lägger mig mycket lägre. Jag gissar på 4-15.
Joe är hittills närmast!
Citera
2026-07-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det finns fler parametrar.
Och det tas med i studien. Och jag är öppen för att det kan finnas något annat som påverkar. Men det är troligtvis snarlikt fenomen.

Vi har sett det här fenomenet tidigare vid annan typ av lagstiftning vad gäller sex.

Om en tex inför en striktare lagstiftning vad gäller byxmyndighet så minskar antalet oönskade graviditeter för tjejer. Således minskar antalet aborter.

Såsom vilken lagstiftning?

Varför ses ännu större minskningar av nativitet i länder utan samtyckeslag?

Ditt sista påstående stämmer helt enkelt inte. I de flesta delstater är byxmyndighetsåldern 18 år, ändå har de långt många fler tonårsgraviditeter och aborter.

https://media.arto.se/app/uploads/sites/11/OldPdfFiles/2003/26814.pdf
Citera
2026-07-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad du skruvar dig....spelar dock ingen roll, saken är fortsatt sådan att hävdar man att samtyckeslagen ska leda till X, och X inte skett så har altlså X inte skett, hur mycket du än skruvar dig.

Menar du att du har större matematisk kompetens än någon som forskar och är lärare i nationalekonomi?
Det är en hyfsat hög nivå bara för att ta en masters
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in