Citat:
Ursprungligen postat av
Nyepost
Har tar du fel, om du får frågan i en rättegång om du förvissat dig om din partners inställning till en viss akt, och du svarar "hon log, vi kysstes" så ligger du illa till ifall din motpart menar nånting annat och vrider lite på sanningen. Du måste kunna göra sannolikt att du faktiskt frågat eller i varje fall helt förvissat dig om dennes inställning. Svaret på frågan kommer domarna tolka som "nej". Din motpart kan säga "jag var passiv, jag var rädd" oavsett om hen kysste dig, njöt eller liknande, var mer eller mindre passiv eller inte. Det hela är en tolkningsfråga och nåt videoklipp kommer inte visas i rättssalen. En kyss tex kan ju i sig ske utan samtycke. Ett leende kan vara ett nervöst leende. Ett motjuck kan var ett försök att fly.
Folk gör som de vill, men jag hade varit mycket försiktig med vem jag har sex med. Jag vill gå så långt att jag inte skulle ha sex i Sverige överhuvudtaget.
Något vi kan enas om TomatKungen är väl att åtminstone så är sex där den ena parten är strikt aktiv/dominant och andra passiv/undergiven numer är strikt förbjudet? Om du beskriver ett sånt scenario i en rättegång är du 100% våldtäktsman.
Men kära du. Det behöver ju finns
bevisning också. Räcker ju inte med "hon säger det, han säger det". Bevis behöver ju styrka någon av berättelserna.
Som mannen som köpte sex av en kvinna i trafficking tex. Det är ju bevisat att hon inte frivilligt sålde sex. Dvs.: hon har aldrig samtyckt till de sexköp som kunder har utsatt henne för. Och en av kunderna åkte därmed dit på oaktsam våldtäkt. Helt rätt och riktigt!
Eller männen som körde upp en bilnyckeln på en full och drogad kvinna. Hennes ex visste att hon inte ville ha sex med de två. Och det är bevisat att han visste det. Ändå lät han de två ha sex med henne, mot hennes vilja. Detta dömdes han för: oaktsam våldtäkt. Eftersom han var likgiltig till att höra om hon hade ångrat sig. Utan istället lämnade henne med männen, naken, full, drogad och utsatt. Helt riktig dom! Det är även bevisat att hon utsattes för grov våldtäkt med nyckeln etc.
Men gick inte att bevisa vem av de två männen som gjorde vad. Så de friades i hovrätten.
Eller juristparet som förgrep sig på en anställd. De åtalades först för grov våldtäkt, då de var två. Men sedan ändrades det till oaktsam våldtäkt, vilka båda dömdes till, då de utnyttjade hennes fylla för att begå övergrepp mot henne. Och deras maktposition då de var hennes chefer.
Eller killen som stoppade in fingrar I analen på sin sexpartner, mot hennes vilja. Utan att fråga. Finns teknisk bevisning att så har skett, då hon skällde ut honom etc. Han dömdes för oaktsam våldtäkt.
Osv.
Bevis har funnits i dessa och andra ärenden rörande oaktsam våldtäkt.
Många gånger tangerar det nämligen
våldtäkt, men uppsåt att våldta saknas. Och då hamnar frågan på samtycke istället: att det saknades samtycke till de handlingar som uppenbart och bevisat är våldtäkt, förutom att uppsåtet att våldta saknas.
Och givetvis ska du vara försiktig med vem du ligger med. Det ska du vara i alla länder. Bara för att lagen om oaktsam våldtäkt inte finns i alla länder, så innebär det ju inte att du
inte kan begå brottet i ett annat land. Dvs: du kan ju oaktsamt våldta någon även i Kenya. Men blir inte straffad för det. Men den du oaktsamt våldtog där i Kenya kommer för alltid må dåligt för det du har gjort! När du tex. Utan att fråga om lov körde in den vaginalt, vilket hon inte ville, då hon behövde värna sin oskuld där och endast ville ha petting och oralt. Hela hennes liv har påverkats av den oaktsamma våldtäkt du utsatte henne för. Men ditt liv går vidare, för i Kenya kan du inte dömas för ditt brott.
Så tänk på det! Samtycke är viktigt i alla länder! Om du bryr dig om din sexpartner dvs. Och inte vill göra henne/honom illa.