2026-07-01, 21:25
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
att postnord ska manuellt stoppa och hantera varje kina små paket och vänta på att försändelser betalats är ju att att gå tillbaka till hur det var innan aliexpress.com tilläts hantera IOSS momsförtullningen elektroniskt. varför skulle man vilja gå tillbaka till manuell tullklarering - det kommer att innebära att man behöver nya lager och hyllor för fjuttiga paket hos tullverket? det innebär ju även att postnord måste anställa flera tusentals nya "videokodare" på deras tullavd igen på arlanda/årsta/landvetter/torslanda. som ska fota paket och räkna ut "tull+moms+hantavgift". någon som idag mestadels görs på endast enstaka privat imports paket numera.

påstnords hanteringsavgift på 175kr har alltid gällt på utrikes försändelser utanför aliexpress.com förövrigt. som vid privatperson till privatperson utanför EU köp tex. jag fick den även på joom.com en gång 2025. det är endast temu och aliexpress som varit undatagna den. och alla företag som korrekt IOSS momsförtullar har ju således undkommit postnords hantavgift med. alla förutom ebay-platformen som alltid haft problem med postnord.

Postnord går på knäna bara genom att leverera saker, så om de skulle börja hantera avgifter för varje skitsak från Kina skulle de gå under. Förhoppningsvis kommer One-Stop Shop (IOSS) användas mer i framtiden så att inte Postnord behöver göra detta för vi vet att de kommer göra bort sig.
Citera
2026-07-01, 21:39
Medlem
Luriosans avatar
Jag väntar just nu på flera paket och två av dem är från Asien. Får återkomma och uppdatera hur det blev med tullavgifterna.

Ser framför mig att tullens pakethantering kommer att bli ännu segare. De är redan glada för att ta paket som skickas inom EU, t.ex. Bulgarien och Rumänien.
Citera
2026-07-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Beställt ett paket från Temu. I går och i morse stod det att paketet var tullklarerat men inte släppt av tullen. För ca en timme sedan kom meddelandet att DHL hade hämtat paketet och det ska komma imorgon. Inget om några avgifter. Så det är lungt om försändelsen har nått tullen innan 1/7.
Tror inte att de levererar paketet förrän tull betalats så då har du nog klarat dig undan den.
Citera
2026-07-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
...
På PostNords hemsida så står det att marknadsplatesr blir skyldiga att ta ut både tull och moms av köparen.
...

2028 ska det bli den skyldigheten.

Men till min glädje kunde jag för en liten stund sedan konstatera att i alla fall på en del av Aliexpress sidor står det så här: "Price includes duties and VAT". I morse stod det bara om VAT. Men priserna har förstås gått upp rejält.
Citera
2026-07-01, 22:07
Medlem
Zeta9s avatar
Jag har försökt informera mig på Tullverkets sajter och alla möjliga ställen på nätet om de nya tullavgifterna. Men det är väl fan också att man fortfarande är osäker på vad som gäller för de nya avgifterna. Dåligt skött.

Väntar på ett paket från Temu och ett från Ali som beställdes sent. Vi får se hur det går.

Flera produkter är nu mycket billigare på Temu igen, men det står att det tillkommer ytterligare tullrelaterade avgifter. Klickar man på frågetecknet står det att Temu kan ta ut även en serviceavgift för tulldeklarationen. Det ska stå i kassan vad som tillkommer. Har inte kollat hela vägen.
Senast redigerad av Zeta9 2026-07-01 kl. 22:20.
Citera
2026-07-01, 22:13
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
2028 ska det bli den skyldigheten.

Men till min glädje kunde jag för en liten stund sedan konstatera att i alla fall på en del av Aliexpress sidor står det så här: "Price includes duties and VAT". I morse stod det bara om VAT. Men priserna har förstås gått upp rejält.

Vid min senaste beställning på Ali stod det "includes duties and VAT" på de flesta varor, men inte på alla. När det inte stod något var priset lågt men portot högt, inte portofritt på beställning för minst 100 kr. Då verkade avgiften vara inkluderad i portot, fast det framgick inte.
Citera
2026-07-01, 22:18
Medlem
pungsorks avatar
Du får gärna rapportera hur det gick mär du fått ditt skal!

Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Nu har jag beställt ett mobilskal på Aliexpress så får vi se hur det går.

Det kostade 193 kr och då ska den nya avgiften vara inbakad i priset. Jag har märkt att om man väljer att köpa 2 av någon vara på Aliexpress så får man en kraftig rabatt som överstiger de 30 kronorna man borde spara in om man bara betalar en tullavgift.
Senast redigerad av pungsork 2026-07-01 kl. 22:25.
Citera
2026-07-01, 22:48
Medlem
Citat:
Börjar gälla först 2028. Men tullavgiften har redan börjat gälla idag. Jag tror alltså att det blir som förra gången, när man var tvungen att betala PostNord innan försändelsen släpptes av tullen.
Den fasta tullavgiften på 3 euro tas bort år 2028 när det blir tull från första kronan. Beroende på vad man beställer, så kan det antingen bli dyrare eller billigare än dagens fasta tull på 3 euro. Köper man tre olika produkter i dag för 100 kr styck, så blir slutsumman 400 kr.

År 2028 blir det bli billigare om man köper följande produkter för 100 kr styck. Då landar slutsumman på 312,5 kr.
Tull mobilskal 6,5% = 100x 0,065 = 6,5 kr

Tull laddare 0% = 0 kr

Tull klockarmband 6%= 100 x 0,06= 6 kr
Om varorna har en hög tullsats, så blir det bli dyrare än dagens fasta tull på 3 euro.
Citera
2026-07-02, 12:54
Medlem
israelisinnocents avatar
Har dom inte lager i Eu också?
Kan man filtrera på att slippa tull?
På ebay kan man filtrera eu eller europa
Dock smyger sig uk in ibland
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-07-02 kl. 12:56.
Citera
2026-07-02, 13:27
Medlem
isgetens avatar
Nu åkte jag på att betala tull på en liten försändelse som beställdes i juni. 133kr landande det på. 33kr i tull och 100kr i expeditionsavgift. Varans värde var väl typ 50 spänn.

Det intressanta i sammanhanget är att postnord tydligen missade totalt en annan beställning från aliexpress som gjordes i slutet av juni. Står inget om tull utan bara att den anländer till brevlådan imorgon.
Senast redigerad av isgeten 2026-07-02 kl. 13:30.
Citera
2026-07-02, 13:57
Medlem
herrgurkas avatar
Temu lägger nu till 3 euro till alla varor. Det syns inte i varukorgen men vid kassan. Köper man fler än en av någon vara så är det fortfarande 3 euro.
Citera
2026-07-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Nu åkte jag på att betala tull på en liten försändelse som beställdes i juni. 133kr landande det på. 33kr i tull och 100kr i expeditionsavgift. Varans värde var väl typ 50 spänn.

Det intressanta i sammanhanget är att postnord tydligen missade totalt en annan beställning från aliexpress som gjordes i slutet av juni. Står inget om tull utan bara att den anländer till brevlådan imorgon.

yes man alla som får hanterinsavgift är för att de beställdes innan 1juli.
den expeditionsavgiften får du inte senare nu på besällningar efter 1 juli. ska vara 175kr på postnords hanteringsavgift förövrigt så du hade tur
Senast redigerad av fonzen 2026-07-02 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in