Citat:
Ursprungligen postat av
Elofsson666
Jag tänker aldrig på det du skriver först. Och kommer aldrig göra. Jag ser allt som dumpen lägger ut som underhållning. Men underhållningen är allt från skratt till äckel. Så själva ordet underhållning har stor innebörd. Nog för att Dumpen ger mer spridning Sverige runt men ni tror väl inte att de som döms i domstol med anhöriga/whatever exponeras mindre? Ska vi lägga ner polisen och domstolar kanske så dessa oskyldiga barn inte får höra på skolan vad som skett? Nej. Är väl bättre de utnyttjas sexuellt istället enligt många av er här.
Om jag blev undersökt av en duktig psykolog huruvida sjuk jag är (definiera sjuk) så finns det säkert områden där jag avviker från en norm vad det än gäller. Men en generell diagnos skulle nog visa fullt normal med sociala antenner, välutbildad och en normal sexualitet.
Visst kan ordet underhållning definieras på olika sätt. Det är jag fullt medveten om. Det var också därför jag tog ett så pass obehagligt exempel. För den som frivilligt tittar på sådant är det bland majoriteten av dom någon form av underhållning. Men det är knappast vad de flesta människor menar när de använder ordet. För de flesta handlar underhållning om något i stil med Masked Singer, en fotbollsmatch eller en film. Inte om verkliga människors lidande.
Det jag däremot inte riktigt förstår är vad du menar när du skriver att du inte tänker på det jag tar upp och aldrig kommer att göra det.
Menar du att du inte alls funderar över vilka konsekvenser en uthängning kan få för anhöriga, inte minst för barn? Eller menar du något helt annat? Förklara gärna. Jag är faktiskt uppriktigt intresserad av hur du resonerar.
Självklart exponeras anhöriga betydligt mindre när någon döms utan att ärendet samtidigt görs till ett offentligt samtalsämne på nätet.
Fundera ett ögonblick. Hur många elever på en skola känner till vilka personer i kommunen som dömts i domstol om det inte har spridits med namn, bilder och detaljer över sociala medier?
Det är naturligtvis svårt för en familj när en förälder döms för ett brott. Ingen påstår något annat. Men genom att inte sprida uppgifter försöker man åtminstone begränsa skadan. Man ger inte omgivningen färdiga bilder, länkar och ett samtalsunderlag via sociala medier som kan användas mot anhöriga, inte minst mot barn.
Trots det händer det förstås att barn ändå får det mycket svårt. Men det är en väsentlig skillnad mellan att en skada kan uppstå och att man genom sitt eget agerande förstärker den.
En annan sak jag reagerar på är att många Dumpen supportrar ofta betonar att Dumpen inte är polis, åklagare eller domstol. Det är ett argument som återkommer. Samtidigt jämförs verksamheten ibland med rättsväsendet när man vill försvara metoderna. Resonemanget haltar.
Självklart ska vi inte ifrågasätta behovet av polis och domstolar. De utgör själva grunden för rättsstaten och utför ett arbete som inget fungerande samhälle klarar sig utan. Just därför bör man också vara försiktig med att jämställa en privat aktör med de institutioner som har lagstöd, rättssäkerhetsgarantier och ett tydligt ansvar inför samhället.
När jag skrev att det var sjukt var det naturligtvis min personliga värdering.
Jag syftar på människor som finner nöje i sexuellt våld, sadism eller exploatering av andra människor. För mig är det ett synsätt som vittnar om en allvarlig brist på empati. Att kunna roa sig av andra människors lidande är inte något jag betraktar som normalt eller sunt, oavsett vilket sammanhang det sker i.