2026-07-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Pensionärer får inget bolån. Det är sen gammalt.
Inte helt sant.
Beror helt på inkomst.
Många pensionärer med låga inkomster har svårt att ta nya lån helt klart.
Men har man tillräckliga inkomster är det inga problem
Mina föräldrar fick lånekortet av banken när morsan fick för sig att köpa en lägenhet på ritning.
Nu lyckades jag avstyra affären vilket var tur och de har tackat mig.
Då farsan blev sämre och hade haft svårt att vänta 1år med flytten.
Mina föräldrar är 80+ farsan 85+ när de fick lånekortet på 30% av köpeskillingen.
Så det handlar helt om vilken nivå inkomsten ligger på inte hur gammal låntagaren ör.
Citera
2026-07-15, 15:52
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femi
Min gamla mor envisas med att bo kvar i sin dyra hyresrätt (9 tusen/mån för en etta i malmö/bra adress) Jag försöker övertala henne att köpa en bostadsrätt (annan ort med billigare månadskostnad), men hon tror inte hon får Bolån trots att hon har mer än hälften i kontantinsats (500k) på olika sparkonto. Någon som har erfarenhet av detta?

Svårt att få bolån som pensionär! Varför vill du flytta på din gamla mor som trivs och har råd med sin lägenhet, är det arvet du tänker på?
Citera
2026-07-15, 16:06
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Min gamla mor envisas med att bo kvar i sin dyra hyresrätt (9 tusen/mån för en etta i malmö/bra adress) Jag försöker övertala henne att köpa en bostadsrätt (annan ort med billigare månadskostnad), men hon tror inte hon får Bolån trots att hon har mer än hälften i kontantinsats (500k) på olika sparkonto. Någon som har erfarenhet av detta?
Bolån fungerar inte så som du tror. Tror ingen skulle ge en gammal kvinna som dessutom är pensionär att ta bolån… oavsett vad hon har på banken så att säga. Sluta tjata på din mamma hon kan mer än dig
Citera
2026-07-15, 16:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Nej, vi har ingen erfarenhet angående din mamma.
Eller jo - men du vill inte veta.

I övrigt. Helt ok att köpa br i alla åldrar.
BR i sig är ju en säkerhet.

MEN. Äldre känner sig trygga i sin omgivning, mycket viktigare än att samla på sig lite mer på banken.
Är det där det kommer TS? Arvet?

Skämmes isf!

Frågan i trådstarten handlar inte om ifall det är okej att köpa en bostadsrätt som pensionär.

Frågan handlar om ifall TS mamma kan beviljas bolån med tanke på hennes ålder, banken tittar inte bara på säkerheten, det handlar också om återbetalningsförmåga.
Senast redigerad av trottwell 2026-07-15 kl. 17:05.
Citera
2026-07-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Pensionärer får inget bolån. Det är sen gammalt.

De kan till och med även få problem med att byta en hyreslägenhet till en mindre och billigare för att de är pensionärer.

https://www.hemhyra.se/nyheter/varden-vagrar-lata-senita-byta-for-att-hon-ar-pensionar/
Citera
2026-07-15, 17:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Har du räknat på hennes återbetalningsförmåga?

Hur stort bolån klarar hon av med sina inkomster?

Tänk på att inkomsten av kapitalet försvinner när hon lägger in pengarna som kontantinsats i bostadsrätten.

Men vill hon inte så vill hon inte, det är din mammas boende det handlar om, det är hon som bestämmer.
Senast redigerad av trottwell 2026-07-15 kl. 17:14.
Citera
2026-07-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Bolån fungerar inte så som du tror. Tror ingen skulle ge en gammal kvinna som dessutom är pensionär att ta bolån… oavsett vad hon har på banken så att säga. Sluta tjata på din mamma hon kan mer än dig
Varför inte? Problemet är att det inte går.

Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Som pensionär tycker jag man ska bo i hyresrätt. Ha kul för pengarna innan man dör.
Man kan göra både ock.
Citera
2026-07-15, 17:08
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Sluta med att skriva ärva, ingen vill väl att en närståede går bort, sen tror jag inte att detta är TS tanke alls skärpning..

Skärp dig själv. Sluta insinuera att jag påstått att ts önskat livet ur nån. Läser du alltid mellan raderna lite mer än brukligt?

Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
nja vill man tänka på sina barn skänker man bort sina pengar när man blir gammal ock hon kan få upp till 7300 kr/mån i bostadstillägg om hon har dålig pension ,bara att välja ge staten sina pengar eller sina barn, sen är det väl lite snack att arvsskatten ska återinföras

Bra tips! Det är dock en trygghet att ha en stor summa på banken.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man ger fan i att slutamortera så kan man ha bostaden och pengarna.

Ungefär så.

Ja visst. Att sluta amortera efter 50% belåning kan vara en idé. Men då gäller det att man sparar det man inte amorterar.
Citera
2026-07-15, 17:18
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Varför inte? Problemet är att det inte går.

Man kan göra både ock.
Varför inte? Du svarar på din egna fråga din efterblivna lilla sak
Citera
2026-07-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Varför inte? Du svarar på din egna fråga din efterblivna lilla sak
Nu citerade du två svar, men antar du menar min fråga om varför man som pensionär inte ska köpa en bostadsrätt, eller?

Och jag förstår inte varför man inte skulle göra det. Så bättre att du svarar än att du tror att jag vet svaret på ditt påstående.
Citera
2026-07-15, 17:46
Medlem
Citat:
Nu citerade du två svar, men antar du menar min fråga om varför man som pensionär inte ska köpa en bostadsrätt, eller?

Och jag förstår inte varför man inte skulle göra det. Så bättre att du svarar än att du tror att jag vet svaret på ditt påstående.

om man är pensionär har en 1:a i bra område även om hyran är 9000 kr så kan det bästa vara att bo kvar i stället för att köpa dyrt en 1:a i sämre område. slippa jobbig kostsam flytt mm kärringen borde skänka bort sina pengar till barnen så hon får bostadstillägg kanske månadskostnaden blir billigare om hon bor kvar ock hon får bo kvar i sin invanda miljö där hon trivs
Citera
2026-07-15, 17:49
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:

Jag citerar dig rakt av. Sluta lek efterbliven istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in