2026-07-15, 17:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Satan är ingen antigud utan en ande med egen vilja vilken är världens furste. Såväl Gud som Satan fanns innan Abraham och Moseböckerna. Jesus berättar om Satan:

Ja men jag berättar för dig att det inte är så i judendom. Det är en idé som kom från zoroastrianism, inte från judendom. GT är ett snapshot från ett par år från första århundradet men representerar inte judendomen, i synnerhet inte med tanke på hur dåligt översatt Septaguint var: https://youtu.be/J1AonoLGKxE?t=494
Citera
2026-07-15, 17:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men jag berättar för dig att det inte är så i judendom. Det är en idé som kom från zoroastrianism, inte från judendom. GT är ett snapshot från ett par år från första århundradet men representerar inte judendomen, i synnerhet inte med tanke på hur dåligt översatt Septaguint var: https://youtu.be/J1AonoLGKxE?t=494
Jag förstår vad du menar och tycker det är intressant att djävulen och andar inte förekommer mycket inom judendomen.
Citera
2026-07-15, 17:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar och tycker det är intressant att djävulen och andar inte förekommer mycket inom judendomen.

Jo, andar förekommer men poängen med judendomen är det här livet, inte livet efter detta. Grejen med GT som kristna har så mycket problem att fatta är att Tetragrammaton är OMNIPOTENT, d.v.s BÅDE god OCH ond. På en gång. Gud har en GOD aspekt och en OND aspekt och du kan inte bara framkalla den ena. Det är därför judar inte åkallar Guds namn. Du kan inte be Gud om att bara komma och visa den högra kinden utan att den vänstra handen med svärdet kommer med. Anledningen att judar bär tzitzits är att Guds onda aspekt ska känna igen dem och låta dem vara ifred.
Citera
2026-07-15, 18:38
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
men Satan nämns inte i Gamla Testamentet en enda gång

Du har uppenbarligen inte läst bibeln. Han nämns flertalet gånger.

Vi tar Jobs bok som exempel så börjar den med att Satan och Gud har ett vad om Jobs tro på Gud. Och Job är en delav det Gamla Testamentet.
Citera
2026-07-15, 18:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Du har uppenbarligen inte läst bibeln. Han nämns flertalet gånger.

Vi tar Jobs bok som exempel så börjar den med att Satan och Gud har ett vad om Jobs tro på Gud. Och Job är en delav det Gamla Testamentet.

Nej, det är i egenskap av en titel, "The Adversary", inte som namnet Lucifer. Notera också att Job är en av de sista skrifterna i GT.
Citera
2026-07-15, 18:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jo, andar förekommer men poängen med judendomen är det här livet, inte livet efter detta. Grejen med GT som kristna har så mycket problem att fatta är att Tetragrammaton är OMNIPOTENT, d.v.s BÅDE god OCH ond. På en gång. Gud har en GOD aspekt och en OND aspekt och du kan inte bara framkalla den ena. Det är därför judar inte åkallar Guds namn. Du kan inte be Gud om att bara komma och visa den högra kinden utan att den vänstra handen med svärdet kommer med. Anledningen att judar bär tzitzits är att Guds onda aspekt ska känna igen dem och låta dem vara ifred.
Förekommer andar i GT? I judisk folklore har jag förstått men vet inte från vilken tid. Inom islam berättas mycket om djinner. Bilden av både ond och god kommer från persisk dualism.

Dels finns det ond makt som är underordnad Guds goda makt, även mäktiga människor, dels så tycker många människor inte om Gud utan är rädda för honom både för hans stora makt och för att han inte gör som man vill.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-07-15 kl. 18:48.
Citera
2026-07-15, 18:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Förekommer andar i GT? I judisk folklore har jag förstått men vet inte från vilken tid. Inom islam berättas mycket om djinner. Bilden av både ond och god kommer från persisk dualism.

Visst, inom judendom är andar den näst enklaste typen av en själ, d.v.s "ruach". En person som pratar med andar kallas "Baal Ob" och det är alltså en specificerad typ av förbjuden svartkonst.
Citera
2026-07-15, 18:53
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Nej, det är i egenskap av en titel, "The Adversary", inte som namnet Lucifer. Notera också att Job är en av de sista skrifterna i GT.

Du säger först Satan, sen säger du Lucifer. Lucifer och Satan är inte samma sak i slutet av dagen ifall vi pratar kristen mytologi.

Men fun fact, Satan betyder Åklagaren på hibreiska, Ha-Satan.

Och? Vem fan bryr sig ifall det är i slutet eller början. Han finns med - du säger att han inte var med alls i Gamla Testamentet. Satan, Djävulen, Lucifer - vad du nu vill kalla honom, ärke ängeln som gick mot gud - det som också kallas ondska uppenbara sig flertalet gånger under hela Gamla Testamentet i massor av olika former, men hur många gånger dom nämner Satan minns jag inte - jag har läst bibeln tillräckligt många gånger för att veta att du snackar skit och vet inte vad du pratar om och nämns flertalet gånger i olika berättelser.

Nu måste du ju vara ärlig mot dig själv, du snackar skit och du har faktiskt inte läst bibeln och nu "The Adversary" är något skit du har läst på något dåligt ställe.

Ta och läs bibeln för fan. Gamla testamentet är skittråkig men Nya testamentet är riktigt underhållande att läsa.
Citera
2026-07-15, 18:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Du säger först Satan, sen säger du Lucifer. Lucifer och Satan är inte samma sak i slutet av dagen ifall vi pratar kristen mytologi.

Precis, Satan och Lucifer är inte samma sak men Belial och Lucifer är inte heller samma sak och DJÄVULEN är någonting som absolut aldrig förekommer i judendom öht och om du hade kollat länken jag postade så verkar det som att mycket av det här härstammar från en dålig översättning från hebreiska där det i originaltexten står "barn till lögnare" och i den kristna översättningen "barn till djävulen".

Citat:
Och? Vem fan bryr sig ifall det är i slutet eller början. Han finns med - du säger att han inte var med alls i Gamla Testamentet. Satan, Djävulen, Lucifer - vad du nu vill kalla honom, ärke ängeln som gick mot gud - det som också kallas ondska uppenbara sig flertalet gånger under hela Gamla Testamentet i massor av olika former, men hur många gånger dom nämner Satan minns jag inte - jag har läst bibeln tillräckligt många gånger för att veta att du snackar skit och vet inte vad du pratar om och nämns flertalet gånger i olika berättelser.

Berätta var i GT det står att Satan revolterade mot Gud.
Citera
2026-07-15, 19:03
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:

Min käre vän, nu greppar du efter allt du kommer över för att DU HADE FEL. Satan finns i flertal berättelser i Gamla Testamentet.

För varför ska jag ens bege mig in i någon debatt över något som är väldkänt inom Abrahemisk lore? Liksom, är du handikappad? Acceptera att du hade fel, lär dig av det hela och breda din kunskap.

Åter igen - Läs bibeln för fan, en gång i ditt liv kan du iallafall göra det, så vet du vad du pratar om nästa gång!
Citera
2026-07-15, 19:09
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Visst, inom judendom är andar den näst enklaste typen av en själ, d.v.s "ruach". En person som pratar med andar kallas "Baal Ob" och det är alltså en specificerad typ av förbjuden svartkonst.

Kanske citerade lite galet här, men frågan är riktad till dig utan att kanske ha något att göra med just det inlägget.

Men med det sagt, handlar inte Jesaja 14 bitvis om Satan? Har alltid fått den uppfattningen.
Citera
2026-07-15, 19:12
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Precis, Satan och Lucifer är inte samma sak men Belial och Lucifer är inte heller samma sak och DJÄVULEN är någonting som absolut aldrig förekommer i judendom öht och om du hade kollat länken jag postade så verkar det som att mycket av det här härstammar från en dålig översättning från hebreiska där det i originaltexten står "barn till lögnare" och i den kristna översättningen "barn till djävulen".

Läs Jesaja 14:12-15
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in