2026-07-15, 14:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Bibeln är en antik bok som innehåller många (konstiga) berättelser med olika (mestadels okända) källor. Här är några berättelser tolkade av mig så att det är förståeligt i vår tid.

Abraham var känd för sitt förtroende för Gud och djävulen intalade Abraham att han var Gud och sa till Abraham att offra sin son. Abraham drog iväg med sonen för att slakta honom och anrätta ett brännoffer. Men i sista stund hörde Abraham en annan röst som han också trodde var Gud och som sa till honom att inte genomföra offret. Det var vanligt att offra sina söner i Mellanöstern för 4000 år sedan.

Abrahams barnbarn Judas hade en svärdotter som blev änka och enligt seden begärde att få gifta sig med en annan av Judas söner. Men Judas vägrade att gå med på det, kanske med baktanken att få ha henne som älskarinna? När lusten trängde sig på gick Judas som han brukade för att söka upp en prostituerad. Svärdottern hade sett hans tillstånd och hade en plan. Hon maskerade sig och uppträdde som en prostitierad längs hans väg. När han började köpslå med henne ville hon ha hans signetring och andra oumbärliga saker. Efteråt gav hon tillbaka sakerna med löfte om att få gifta sig med hans son.

Efter uttåget från Egypten planerade en grupp hur de skulle kunna komma över allt guld som folk förde med sig. När Moses var uppe på berget växte ett missnöje med ökenvistelsen. Vissa konspiratörer förde fram att de kunde gjuta en guldkalv att tillbe. När kalven var färdig hycklade andra konspiratörer indignation och slaktade folk med svärd och smälte guldkalven så att endast askan syntes. I smyg förde man senare bort guldet och de som förstod vad som pågick vågade inte säga något.

Ni som vill posta kan väl vara åtminstone lite seriösa trots att det är på Flashback.
Citera
2026-07-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Abraham var känd för sitt förtroende för Gud och djävulen intalade Abraham att han var Gud och sa till Abraham att offra sin son. Abraham drog iväg med sonen för att slakta honom och anrätta ett brännoffer. Men i sista stund hörde Abraham en annan röst som han också trodde var Gud och som sa till honom att inte genomföra offret. Det var vanligt att offra sina söner i Mellanöstern för 4000 år sedan.

Var det inte Gud som befallde Abraham att offra Isak efter att inget annat brännoffer hittats och sedan en av Guds änglar som precis när Abraham skulle hugga med kniven stoppade honom? I samband med det upptäckte Abraham en bagge som hade fastnat med hornen i en buske varpå problemet löstes på bästa sätt för alla parter. Bortsett från baggen förstås.

Jag tolkar historien som att man kan lita på Guds godhet och att Gud håller vad han lovar, tidigare hade ju Gud lovat Abraham att Isak skulle bli stamfader åt ett stort folk. Eller ja, man ska väl kanske vara lite försiktig när det kommer till människooffer om man inte är 100%. Nu har vi ju dessutom Guds tio budord som uttryckligen säger att vi inte ska döda. Prövning i vanlig ordning...

Vi har ju Hebreerbrevet 11:17–19 som säger:

I tro bar Abraham fram Isak som offer när han sattes på prov. Sin ende son var han beredd att offra, fastän han hade fått löftena
och Gud hade sagt till honom: “Det är genom Isak du skall få dina efterkommande.”
Han tänkte att Gud hade makt att till och med uppväcka från de döda. Därifrån fick han också sonen tillbaka, bildligt talat.

Bra initiativ till tråd.
Citera
2026-07-15, 16:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Var det inte Gud som befallde Abraham att offra Isak efter att inget annat brännoffer hittats och sedan en av Guds änglar som precis när Abraham skulle hugga med kniven stoppade honom? I samband med det upptäckte Abraham en bagge som hade fastnat med hornen i en buske varpå problemet löstes på bästa sätt för alla parter. Bortsett från baggen förstås.

Jag tolkar historien som att man kan lita på Guds godhet och att Gud håller vad han lovar, tidigare hade ju Gud lovat Abraham att Isak skulle bli stamfader åt ett stort folk. Eller ja, man ska väl kanske vara lite försiktig när det kommer till människooffer om man inte är 100%. Nu har vi ju dessutom Guds tio budord som uttryckligen säger att vi inte ska döda. Prövning i vanlig ordning...

Vi har ju Hebreerbrevet 11:17–19 som säger:

I tro bar Abraham fram Isak som offer när han sattes på prov. Sin ende son var han beredd att offra, fastän han hade fått löftena
och Gud hade sagt till honom: “Det är genom Isak du skall få dina efterkommande.”
Han tänkte att Gud hade makt att till och med uppväcka från de döda. Därifrån fick han också sonen tillbaka, bildligt talat.

Bra initiativ till tråd.
Min uppfattning är att så fort någon prövas så är djävulen inblandad, men det är Abrahams version som återberättas i Bibeln.
Citera
2026-07-15, 16:49
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att så fort någon prövas så är djävulen inblandad, men det är Abrahams version som återberättas i Bibeln.

Jag tänker inte påstå att du har fel men 1 Moseboken 22:1 och 22:12 säger:

En tid därefter satte Gud Abraham på prov. Gud kallade på honom: »Abraham!« – »Här är jag«, svarade han.

Ängeln sade: »Lyft inte din hand mot pojken, och gör honom inget ont. Nu vet jag att du fruktar Gud, nu när du inte har vägrat mig din ende son.«

Det är lite intressant eftersom jag vill minnas att en del menar att det är en förhandsbild av Guds offer av Jesus. Platsen anses väl dessutom vara i princip där Jerusalem sedan uppfördes?
Citera
2026-07-15, 16:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

I judendom finns ingen antigud. Idéen om en sådan dök upp ca 100 år innan Jesus och kom antagligen från Iran men Satan nämns inte i Gamla Testamentet en enda gång. När Jesus levde så fanns det en sån här karaktär i mainstream-judendom men det var inte Satan som hade titeln utan Belial (den fallna ängeln som du offrar syndabocken till). Satan tog över titeln först när de började skriva ner NT efter att Jesus var död, men sen förlorade Satan titeln till någon en annan demon.
Citera
2026-07-15, 16:58
Medlem
mikkelbergs avatar
1 Moseboken 6
Jättarna

1När människorna nu började bli talrika på jorden och döttrar föddes åt dem, 2såg gudaväsendena att människornas döttrar var vackra, och dem de tyckte bäst om tog de till hustrur. 3Då sade Herren: »Min livsande skall inte bli kvar i människan för alltid – hon är dock av kött. Hennes livstid skall vara 120 år.«

4På den tiden – och även senare – när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort.

Förrut(före år 2000), stod det inte "gudaväsedena", utan det stod; "Guds söner".(han hade alltså flera söner)

In Genesis 6:1-4 (and Moses 8 in the Pearl of Great Price), the mysterious union of the "sons of God" and "daughters of men" produces the Nephilim

Nefili (även stavat Nephilim) syftar oftast på de mytomspunna, halvt gudomliga varelser som omnämns i Gamla testamentet (bland annat i Första Moseboken) som avkomman mellan "Guds söner" och "människornas döttrar". De beskrivs som jättar och mäktiga män.
Senast redigerad av mikkelberg 2026-07-15 kl. 17:01.
Citera
2026-07-15, 17:14
Medlem
Smekarn87s avatar
Det käns som om mycket I biblen är berättelser som syftar till att man ska lita blint på gud. Att Abel offrar sina produktionsmedel innebär exempelvis att han behöver lita på att gud belönar honom mer än vad boskapsoffren hjälper.
Citera
2026-07-15, 17:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I judendom finns ingen antigud. Idéen om en sådan dök upp ca 100 år innan Jesus och kom antagligen från Iran men Satan nämns inte i Gamla Testamentet en enda gång. När Jesus levde så fanns det en sån här karaktär i mainstream-judendom men det var inte Satan som hade titeln utan Belial (den fallna ängeln som du offrar syndabocken till). Satan tog över titeln först när de började skriva ner NT efter att Jesus var död, men sen förlorade Satan titeln till någon en annan demon.
Satan är ingen antigud utan en ande med egen vilja vilken är världens furste. Såväl Gud som Satan fanns innan Abraham och Moseböckerna. Jesus berättar om Satan:

Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. Om du alltså tillbeder inför mig, så skall den hel och hållen höra dig till.» Jesus svarade och sade till honom: »Det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.'» — Lukas 4:5-8

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44

Jesus ord kommer inte från skrifter utan från Gud.
Citera
2026-07-15, 17:20
Medlem
Har du läst Henoks bok (Book of Enoch)? Om man läser Noas släkttavla i GT så kan man notera att Henok aldrig dör.

Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
1 Moseboken 6
Jättarna

1När människorna nu började bli talrika på jorden och döttrar föddes åt dem, 2såg gudaväsendena att människornas döttrar var vackra, och dem de tyckte bäst om tog de till hustrur. 3Då sade Herren: »Min livsande skall inte bli kvar i människan för alltid – hon är dock av kött. Hennes livstid skall vara 120 år.«

4På den tiden – och även senare – när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort.

Förrut(före år 2000), stod det inte "gudaväsedena", utan det stod; "Guds söner".(han hade alltså flera söner)

In Genesis 6:1-4 (and Moses 8 in the Pearl of Great Price), the mysterious union of the "sons of God" and "daughters of men" produces the Nephilim

Nefili (även stavat Nephilim) syftar oftast på de mytomspunna, halvt gudomliga varelser som omnämns i Gamla testamentet (bland annat i Första Moseboken) som avkomman mellan "Guds söner" och "människornas döttrar". De beskrivs som jättar och mäktiga män.
Citera
2026-07-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det käns som om mycket I biblen är berättelser som syftar till att man ska lita blint på gud. Att Abel offrar sina produktionsmedel innebär exempelvis att han behöver lita på att gud belönar honom mer än vad boskapsoffren hjälper.

Det ligger nog mycket i det även om jag tror det är att ta i genom att säga "lita blint". Många av församlingsbreven i NT talar ju om "ni har själva sett", "ni har själva hört" osv... Jag tänker att man då har sett och hört sådant att Guds existens logiskt är omöjlig att förneka och att Bibeln på så sätt är en påminnelse/bekräftelse.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag är efter olika händelser övertygad om att Gud finns och jag är övertygad om Jesus. Trots övertygelsen händer det ändå att jag ibland tvivlar på grund en massa skit jag varit med om. Har numera landat i att det är någon form av prövning och även fått det bekräftat, vet att det låter flummigt och jag antar att man själv måste ha haft upplevelser för att förstå.

Jag skulle knappast ha trott på mig själv för fem år sedan då jag absolut inte hade någon speciell tro på Gud.

Tycker även att det stämmer in på mycket i Bibeln. De som tror de ska komma först, de skriftlärda, kamelen och nålsögat samt inte minst människorna som Jesus omgav sig med.
Citera
2026-07-15, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Har du läst Henoks bok (Book of Enoch)? Om man läser Noas släkttavla i GT så kan man notera att Henok aldrig dör.

Enoks bok är riktigt intressant och förklarar en hel del kring "jättarna", "nefilimerna" osv för att inte tala om syndafloden. Den går att hitta väldigt billigt i pocketform men jag kan absolut även rekommendera Youtube där många av Bibelns böcker går att hitta som filmer.
Citera
2026-07-15, 17:38
Medlem
Citat:
Jesus ord kommer inte från skrifter utan från Gud.

Japp, men sedan förekommer ju Satan i GT. Vem är anklagaren i Jobs bok annars?
Bara för att ta ett exempel...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in