2026-07-15, 16:30
Medlem
Brollopskonfekts avatar
Igår när jag var ute och körde helt normalt så började bilen rycka lite lustigt. Efter ett tag så tändes motorlampan och det kom upp "Serv Motorsystem Erfodras". Efter ett tag så växlade bilen lite okontrollerat och jag stannade. När jag sedan skulle köra iväg så vägrade lådan att växla upp. Bara backen och ettan fungerar. Jag kopplade ur minuspolen i en halvtimme och testade då hade motorlampan slocknat men lådan vägrade fortfarande att växla upp från ettan. Någon som har en susning? Är lådan totalkörd eller går det att fixa. Kan nämna att spolning av lådan troligtvis aldrig har blivit gjord. Då har bilen gått 48500mil med 90% landsvägskörning.
Citera
2026-07-15, 17:14
Medlem
Balisers avatar
Byt växellådsolja och filter så kanske den funkar igen.
Citera
2026-07-15, 17:16
Medlem
RobbanUCs avatar
48500 mil låter som att det inte finns något mera att ta ut ur lådan.
Citera
2026-07-15, 17:23
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
48500 mil låter som att det inte finns något mera att ta ut ur lådan.
Om den aldrig har servats så är jag beredd att hålla med dig.
Citera
2026-07-15, 17:35
Medlem
Brollopskonfekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Om den aldrig har servats så är jag beredd att hålla med dig.

Enligt Volvo ska den inte behöva servas. Det finns ju ingen oljesticka ens. Det går ju inte att kolla nivå eller hur oljan ser ut.
Citera
2026-07-15, 17:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollopskonfekt
Enligt Volvo ska den inte behöva servas. Det finns ju ingen oljesticka ens. Det går ju inte att kolla nivå eller hur oljan ser ut.
Alla oljor ska bytas någon gång

Har för mig att istället för sticka så är nivån i avtappnings pluggen med en mindre plugg inne i den som funkar som nivå men med dom milen utan byte så är det nog inte så mycket man kan kalla för olja utan är en svartbrun seg sörja som stinker backelit troligen är den lådan inte så pigg och glad längre då har det gått för långt att det inte hjälper med oljebyte tyvärr
Citera
2026-07-15, 17:52
Medlem
Citat:
Fast var det inte så att det var undantag för polis och taxi enligt Volvo?
Citera
2026-07-15, 17:57
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Som nedan, med tillägget att tillverkaren, Aisin, anger att den ska bytas mycket oftare. Longlife-marknadsföringen är just bara marknadsföring. Alla vätskor åldras. Sedan kan ju din bils miltal betraktas som end of life...
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Alla oljor ska bytas någon gång

Har för mig att istället för sticka så är nivån i avtappnings pluggen med en mindre plugg inne i den som funkar som nivå men med dom milen utan byte så är det nog inte så mycket man kan kalla för olja utan är en svartbrun seg sörja som stinker backelit troligen är den lådan inte så pigg och glad längre då har det gått för långt att det inte hjälper med oljebyte tyvärr
Citera
2026-07-15, 21:06
Medlem
Som andra skrivit, byt vätska och filter. Det ska göras ofta på en automat. De kläggar igen annars.
Citera
2026-07-15, 21:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Som andra skrivit, byt vätska och filter. Det ska göras ofta på en automat. De kläggar igen annars.
Oja det är imponerade när man tittar i tåget på en automat vad mycket skit det är i botten och med ny olja och nytt filter, och känner skillnaden på provkörningen och man har tyckt att lådan har funkat bra innan

Tragiskt att folk inte byter i tid utan först när det kanske är försent

När man endå byter den oljan, byt då även i styrservon också för även där känner man att det blir skillnad med ny olja
Citera
2026-07-15, 21:19
Medlem
Brollopskonfekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Jag kommer nog att "spola" lådan och byta filter och olja. Allting i övrigt funkar bra på bilen så det vore trist om man skrotade den för en spottstyver om det nu skulle lyckas med ett oljebyte.
Citera
2026-07-15, 22:03
Medlem
Citat:
Jag kommer nog att "spola" lådan och byta filter och olja. Allting i övrigt funkar bra på bilen så det vore trist om man skrotade den för en spottstyver om det nu skulle lyckas med ett oljebyte.
Klart värt att prova. Kör!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in