2026-07-15, 16:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Haha men det är ju Regeringen själva som har föreslagit en tillfällig lag om sänkt straffbarhetsålder (läs 5 år). Samma förslag hade ju Regeringen när det gäller 13-åringarna!? Du är verkligen inte insatt i detta...

Men det var ju Teresa Carvalho (S) som sa TILLFÄLLIGT
Citera
2026-07-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Men det var ju Teresa Carvalho (S) som sa TILLFÄLLIGT

Ja, men förslaget kommer ju från Tidöregeringen. Med andra ord så är bägge sidorna eniga i frågan.
Citera
2026-07-15, 16:55
Avstängd
Citat:
Ja, men förslaget kommer ju från Tidöregeringen. Med andra ord så är bägge sidorna eniga i frågan.

Aa och vad fan har S nånsin förslagit ?

S har ju alltid tyckt att 15 bast räcker.
Citera
2026-07-15, 16:55
Medlem
Citat:
Det krävs MYCKET för att (vissa) svenskar ska fatta.
Därför går detta långsamt.
Ja 10 vore bra, för dessa ungar kan vara minst lika farliga som vuxna kriminella.

Vart fan kär i dom där länderna du nämnde

Har bemött frågan i detta inlägg: (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026)
Citera
2026-07-15, 17:02
Avstängd
Citat:
Har bemött frågan i detta inlägg: (FB) S: JA till att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år (juli 2026)

FN kan gå och knulla sig !!!!!
Citera
2026-07-15, 17:06
Medlem
Citat:
Aa och vad fan har S nånsin förslagit ?

S har ju alltid tyckt att 15 bast räcker.

Haha men det har ju i princip SAMTLIGA partier tyckt sedan 1902 då straffmyndighetsåldern 15 år infördes. Förslaget om sänkt straffbarhetsålder kom ju ganska plötsligt för bara några år sedan. Läser man i Tidöavtalet så står/stod det endast att en sänkning av straffmyndighetsåldern skulle övervägas. Denna frågan handlar alltså inte om något "evigt krigande" regeringsalternativen emellan - tvärtom!
Citera
2026-07-15, 17:08
Avstängd
Citat:
Haha men det har ju i princip SAMTLIGA partier tyckt sedan 1902 då straffmyndighetsåldern 15 år infördes. Förslaget om sänkt straffbarhetsålder kom ju ganska plötsligt för bara några år sedan. Läser man i Tidöavtalet så står/stod det endast att en sänkning av straffmyndighetsåldern skulle övervägas. Denna frågan handlar alltså inte om något "evigt krigande" regeringsalternativen emellan - tvärtom!

Svenskar är väldigt mjäkiga i denna fråga.
Pinsamt.
Citera
2026-07-15, 17:08
Medlem
Citat:
FN kan gå och knulla sig !!!!!

Bättre kan du! Svara riktigt, annars kommer min tolkning vara att du inte har några argument.

P.S Glömde skriva i föregående inlägg att även den vanligaste straffbarhetsåldern i Norden är 15 år.
Citera
2026-07-15, 17:09
Medlem
Citat:
Svenskar är väldigt mjäkiga i denna fråga.
Pinsamt.

Kanske ingår även du själv i skaran "pinsamma svenskar" :-)
Citera
2026-07-15, 17:15
Avstängd
Citat:
Kanske ingår även du själv i skaran "pinsamma svenskar" :-)

Varför är jag pinsam?
Om en tolvåring begår grovt oprovocerat våld mot nån så tycker jag han/hon ska sitta inne i 12 år.
För mig är detta självklart !!!
Citera
2026-07-15, 17:16
Avstängd
Citat:
Bättre kan du! Svara riktigt, annars kommer min tolkning vara att du inte har några argument.

P.S Glömde skriva i föregående inlägg att även den vanligaste straffbarhetsåldern i Norden är 15 år.

Helt okej kommentar och jag upprepar den: FN kan gå och knulla sig !!!!
Vilka fan är dom att sitta i New York och bestämma att Norden ska dalta med kriminella under 15 ???
Citera
2026-07-15, 17:32
Medlem
Citat:
Helt okej kommentar och jag upprepar den: FN kan gå och knulla sig !!!!
Vilka fan är dom att sitta i New York och bestämma att Norden ska dalta med kriminella under 15 ???

1. FN:s Barnrättskommitté sitter i Genève.

2. FN:s Barnrättskommitté bestämmer ingenting, men kommer med direktiv, vägledningar och rekommendationer.

3. Man har ju inte detaljstyrt någonting, utan endast förordat ett spann på straffmyndighetsålder någonstans kring 14-16 år. För Barnrättskommittén är inte straffmyndighetsåldern i sig det centrala, utan att man lever upp Barnkonventionen och de rättssäkerhetskrav som finns. Så ju lägre ned i straffmyndighetsålder man väljer att gå (t ex de länderna vi refererade till tidigare) desto fler rättssäkerhetsgarantier och presumtioner krävs det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in