2026-07-15, 15:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x527bro
Herregud, hur låg iq har du? Det guld och btc har gemensamt är att båda tillgångarna är sällsynta och tillgången inte kan printas från ingenting, kanske därför han valde just guld?
Du får självklart prisa btc i vilken tillgång du vill, ingen stoppar dig.
Alla pratar ju om vad bitcoin kostar i dollar. Inklusive du själv. Där har du nog svaret.
Citera
2026-07-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Alla pratar ju om vad bitcoin kostar i dollar. Inklusive du själv. Där har du nog svaret.

Ok, plattskalle. Inte jag som behöver ställa dumma frågor på ett forum som man enkelt kan få fram genom en googling. Vad de flesta prisar btc i var inte frågan, utan han påstod att mäta mot guld var ett random tillgångsslag och han fick nu lära sig att btc och guld har något gemensamt och inte alls var random.
Citera
2026-07-15, 15:49
Medlem
Citat:
Herregud, hur låg iq har du? Det guld och btc har gemensamt är att båda tillgångarna är sällsynta och tillgången inte kan printas från ingenting, kanske därför han valde just guld?
Du får självklart prisa btc i vilken tillgång du vill, ingen stoppar dig.

Citat:

Citat:
Ok, plattskalle. Inte jag som behöver ställa dumma frågor på ett forum som man enkelt kan få fram genom en googling. Vad de flesta prisar btc i var inte frågan, utan han påstod att mäta mot guld var ett random tillgångsslag och han fick nu lära sig att btc och guld har något gemensamt och inte alls var random.

Det där är ett löjligt narrativ som religiösa BTC-fanatiker använder för att verka smarta, men i själva verket är det så mycket som skiljer dem åt att jämförelsen är ganska tramsig: Guld kommer att överleva även en civilisationskris, medan BTC är (i princip) helt beroende av ett fungerande globalt internet. Dessutom har guld rent praktisk betydelse genom att vara ett grundämne.

BTC kan förändras genom en enkel fork eller kopieras rakt av med tanke på öppen källkod. Lycka till med att göra en fork av guld ...
Citera
2026-07-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Det där är ett löjligt narrativ som religiösa BTC-fanatiker använder för att verka smarta, men i själva verket är det så mycket som skiljer dem åt att jämförelsen är ganska tramsig: Guld kommer att överleva även en civilisationskris, medan BTC är (i princip) helt beroende av ett fungerande globalt internet. Dessutom har guld rent praktisk betydelse genom att vara ett grundämne.

BTC kan förändras genom en enkel fork eller kopieras rakt av med tanke på öppen källkod. Lycka till med att göra en fork av guld ...

Absolut finns det även många egenskaper som skiljer dom åt, tänkte ta med det förut i mitt svar men trodde du tänkte fråga även detta. Bra att du listade ut det på egen hand, har slut på tårta idag så du får vara nöjd med en ballong istället.

https://imgur.com/a/zcAwGIC

Om du vill fortsätta diskussionen kanske du borde förklara varför det skulle vara bättre att mäta btc mot bifftomater, bananer eller avelstjurar, än mot guld. Som du var så förvånad att han gjorde.
Senast redigerad av 0x527bro 2026-07-15 kl. 16:05.
Citera
2026-07-15, 16:31
Medlem
Citat:

Om du vill fortsätta diskussionen kanske du borde förklara varför det skulle vara bättre att mäta btc mot bifftomater, bananer eller avelstjurar, än mot guld. Som du var så förvånad att han gjorde.

Det känns som om du behöver utredas för autism (om du inte redan har gjort en sådan utredning) om du tolkade mig bokstavligen.
Citera
2026-07-15, 16:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Absolut finns det även många egenskaper som skiljer dom åt, tänkte ta med det förut i mitt svar men trodde du tänkte fråga även detta. Bra att du listade ut det på egen hand, har slut på tårta idag så du får vara nöjd med en ballong istället.

https://imgur.com/a/zcAwGIC

Nu var ju frågan varför man diskuterade priset på guld, inte att jämföra bitcoin med guld. Det är olika saker.

Det är nog ungefär lika vanligt att prissätta bitcoin i enheter av guld som i bifftomater. Alla prissätter bitcoin i dollar. Även du.

Vidare så är det komiskt att bitcoinpriset jämfört med guldpriset har ju inte direkt utvecklats i en positiv riktning (för bitcoin) det senaste året, eller varför inte 5 åren.
Citera
2026-07-15, 16:59
Medlem
Citat:
Nu var ju frågan varför man diskuterade priset på guld, inte att jämföra bitcoin med guld. Det är olika saker.

Det är nog ungefär lika vanligt att prissätta bitcoin i enheter av guld som i bifftomater. Alla prissätter bitcoin i dollar. Även du.

Vidare så är det komiskt att bitcoinpriset jämfört med guldpriset har ju inte direkt utvecklats i en positiv riktning (för bitcoin) det senaste året, eller varför inte 5 åren.

Ganska tydligt att inlägget jag svarade på så syftade skribenten mätning av pris då han skrev per btc.
Nej, ingen har någonsin prisat btc i bifftomater, nu ljuger du.
Jag prissätter btc i fiat, crypto, guld, silver osv. Alltså tillgångar som har ett globalt pris. Något annat vore idiotiskt.
Ja lite komiskt är det att btc påbörjade en nedgående trend så tidigt, oct-feb har historiskt varit då btc har visat gröna månader, så blev inte fallet den här gången och hoppas du hann köpa frön till dina bifftomater för nu får du inte lika många tomater längre per btc.
Senast redigerad av 0x527bro 2026-07-15 kl. 17:10.
Citera
2026-07-15, 17:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag prissätter btc i fiat, crypto, guld, silver osv.
Helt fel. Du ljuger eller är obildad.

Det är ”fiat” som är räkneenheten även när du tror att du prissätter i silver eller andra kryptovalutor. Alltså prissätts allt i just fiat.

Du hade inte vetat överhuvudtaget hur många bitcoin en trumpcoin kostar om det inte gjordes en omräknlng i riktiga pengar däremellan.

Varken bitcoin, trumpcoin eller guld är idag någon räkneenhet.
Citera
2026-07-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ganska tydligt att inlägget jag svarade på så syftade skribenten mätning av pris då han skrev per btc.
Nej, ingen har någonsin prisat btc i bifftomater, nu ljuger du.

Autism confirmed.

För att inte bli bannad på grund av off topic: nej, ingen här tror att man normalt sett mäter BTC i bifftomater.

Det var ett sätt att spetsa till debatten, lite. Däremot är det tveksamt om det är rimligt att jämföra guld med BTC av skäl som angivits tidigare i tråden.

Om du har svårt för att förstå underliggande meningar så kanske det kan vara något att läsa om: https://www.autismparentingmagazine.com/autism-literal-thinking/?srsltid=AfmBOoqjRsEhpcoaufFbHOh7YCchaasdT5Syr7Q9e i04mvK1t0srJT7x
Citera
2026-07-15, 18:33
Medlem
Citat:
Helt fel. Du ljuger eller är obildad.

Det är ”fiat” som är räkneenheten även när du tror att du prissätter i silver eller andra kryptovalutor. Alltså prissätts allt i just fiat.

Du hade inte vetat överhuvudtaget hur många bitcoin en trumpcoin kostar om det inte gjordes en omräknlng i riktiga pengar däremellan.

Varken bitcoin, trumpcoin eller guld är idag någon räkneenhet.

Hur iq befriad är du egentligen? Tror du ens själv på det du påstår eller spetsar ni bara till "debatten" igen? Plattskalle.

Det här kan vara det mest korkade jag läst på internet.
Citera
2026-07-15, 19:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hur iq befriad är du egentligen? Tror du ens själv på det du påstår eller spetsar ni bara till "debatten" igen? Plattskalle.

Det här kan vara det mest korkade jag läst på internet.
Ditt aggressiva och innehållslösa inlägg bevisar väl tvärtom att du själv inser att du var helt fel ute.

Hoppas att du åtminstone har lärt dig vad räkneenhet som en egenskap hos en valuta är för något.
Citera
2026-07-15, 21:17
Medlem
EgoistNs avatar
Vad ska man jämföra Bitcoins utveckling mot är en relevant fråga.

I mitt fall, som är från verkligheten, köpte jag min nuvarande bostad och Bitcoin nästan samtidigt.

Bostadspriset flat, Bitcoin upp drygt 10x..

Å då är vi i bear.. 😍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in