Citat:
Ursprungligen postat av
Blueskillen
Jag tycker faktiskt inte att det är konstigt att polisen varit återhållsam med informationen. Det handlar om två barn – en femårig flicka och en misstänkt pojke under 15 år. Då finns det starka skäl att skydda deras identitet och låta utredningen ha sin gång innan man lämnar fler uppgifter.
Jag förstår att människor vill ha svar på vad som har hänt. Men jag har svårare att förstå varför gärningsmannens nationalitet eller etnicitet skulle vara bland det första vi behöver veta. Den säger i sig ingenting om varför just det här brottet inträffade.
Om utredningen senare visar att bakgrunden har betydelse för motivet kommer den sannolikt att redovisas. Men att börja spekulera om etnicitet innan fakta finns riskerar bara att spä på ryktesspridning och polarisering.
För mig är det viktigaste nu att den lilla flickan återhämtar sig, att den misstänkte pojken får den hjälp och de insatser som krävs, och att polisen utreder händelsen ordentligt. Fakta är viktigare än spekulationer.
Frågan är väl varför det skulle vara farligt att avslöja sanningen?
Varför måste det döljas att många gärningsmän är invandrare?
Det är ju våra myndigheter som spår på ryktesspridning genom att jämt försöka dölja när det är en invandrare som begått brott, varför ska man inte kunna säga det men att det var en svensk som begått ett brott då är det ju aldrig några problem att gå ut med etnicitet!