2026-07-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Åh tack för att du berättar att du har sett SVT. Nu kan jag sova tryggt inatt.

Anledningen till att jag informerade var att det finns folk som kanske tittar på en karta och ser att det är mitt i stadens centrum och tror att det är vanligt folk som bor där. Ren jävla samhällsinformation.
Det är väl för fan inte mitt i centrum. Det är i utkanten av centrum. Mitt i centrum är 2km från parken.
Citera
2026-07-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Vi kommer aldrig någonsin få reda på vem som är GM så ni kan sluta spekulera.

Jo, om åklagaren väcker bevistalan...
Citera
2026-07-15, 13:10
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Det är väl för fan inte mitt i centrum. Det är i utkanten av centrum. Mitt i centrum är 2km från parken.
Kanske för en som bor där, men inte för andra.

Va fan ska man behöva förklara allt för er nu mera?
Citera
2026-07-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag svarade på inlägg #565.
Har inte påstått att flickan sprang omkring ensam.
Men någon form av distans måste det väl även i detta fall ha funnits mellan barnet och föräldrarna, eftersom det var en annan person som ryckte in och räddade flickan.

Vi vet inte om hon sprang själv där, och föräldrarna satt och prata med varann o andra, tyvärr är de ju ganska vanligt både där och på gröningen på kvällarna att barnen springer vind för våg och föräldrarna sitter i klungor å äter och pratar utan nån som helst koll!
Citera
2026-07-15, 13:17
Medlem
Prandtls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

HD/Sydsvenskan verkar ha klart för sig vem GM är.

https://www.sydsvenskan.se/skane/pojkens-grannar-chockade-efter-knivdadet-kanner-obehag/?shareSource=iossharebutton
Citera
2026-07-15, 13:24
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Inte med tanke på hans ålder.
Citera
2026-07-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Huvudregeln är ju att namnen i såväl stämningsansökan, som domen, är offentligt - även vid bevistalan. Däremot brukar själva huvudförhandlingen hållas bakom lykta dörrar.
Citera
2026-07-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Detta är varför jag kommer till Flashback efter nyheterna.

Så fick man svar på den frågan samt varför de SVT intervjuade såg ut som de gjorde.

Det stämmer fullt ut. Det kallas för Gazaremsan och går man på Söder känns det som att vara i ett arabland. I stort sett endast utländska affärer och slöjbeklädda kvinnor.
Citera
2026-07-15, 14:01
Medlem
Icarealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Bevistalan kan väckas om gärningspersonen är över 12 år men yngre än 15 år, vilket står i artikeln från sydsvenskan. Så han är ju troligen över 12 år men det är ju inte säkert att man väcker bevistalan ändå.
Citera
2026-07-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueskillen
Jag tycker faktiskt inte att det är konstigt att polisen varit återhållsam med informationen. Det handlar om två barn – en femårig flicka och en misstänkt pojke under 15 år. Då finns det starka skäl att skydda deras identitet och låta utredningen ha sin gång innan man lämnar fler uppgifter.

Jag förstår att människor vill ha svar på vad som har hänt. Men jag har svårare att förstå varför gärningsmannens nationalitet eller etnicitet skulle vara bland det första vi behöver veta. Den säger i sig ingenting om varför just det här brottet inträffade.

Om utredningen senare visar att bakgrunden har betydelse för motivet kommer den sannolikt att redovisas. Men att börja spekulera om etnicitet innan fakta finns riskerar bara att spä på ryktesspridning och polarisering.

För mig är det viktigaste nu att den lilla flickan återhämtar sig, att den misstänkte pojken får den hjälp och de insatser som krävs, och att polisen utreder händelsen ordentligt. Fakta är viktigare än spekulationer.

Frågan är väl varför det skulle vara farligt att avslöja sanningen?
Varför måste det döljas att många gärningsmän är invandrare?

Det är ju våra myndigheter som spår på ryktesspridning genom att jämt försöka dölja när det är en invandrare som begått brott, varför ska man inte kunna säga det men att det var en svensk som begått ett brott då är det ju aldrig några problem att gå ut med etnicitet!
Citera
2026-07-15, 14:25
Medlem
Vore intressant att veta hur andra länder som till exempel exempel Danmark eller Finland skulle hantera detta, har en känsla att andra länder utvisar fler än Sverige, här stannar grova kriminella och psykopater, det borde göras mer.
Citera
2026-07-15, 14:27
Medlem
GammalTantSkanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prandtl
HD/Sydsvenskan verkar ha klart för sig vem GM är.

https://www.sydsvenskan.se/skane/pojkens-grannar-chockade-efter-knivdadet-kanner-obehag/?shareSource=iossharebutton

Enligt artikel i HD igår var HDs team på plats och såg när polisen grep pojken i en bostad i närområdet. Han fördes ut till en civil polisbil med en handduk över huvudet. Släpptes sedan till soc då han är under 15 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in