2026-07-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalTantSkane
Det finns inga belägg för att hon sprang själv. Båda föräldrarna var där. Övergreppet skedde på ett ögonblick. Det räcker att de tittade på något annat eller på varandra i ett samtal i just den stunden. Eller att hon just då klättrade upp för en rutschkana och var på baksidan medan föräldrarna had uppsikt över framsidan. Förmodligen hade de inte röntgensyn och 5-åringar kan vara snabba.

Jag svarade på inlägg #565.
Har inte påstått att flickan sprang omkring ensam.
Men någon form av distans måste det väl även i detta fall ha funnits mellan barnet och föräldrarna, eftersom det var en annan person som ryckte in och räddade flickan.
Citera
2026-07-15, 11:13
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Detta är varför jag kommer till Flashback efter nyheterna.

Så fick man svar på den frågan samt varför de SVT intervjuade såg ut som de gjorde.

Åh tack för att du berättar att du har sett SVT. Nu kan jag sova tryggt inatt.

Anledningen till att jag informerade var att det finns folk som kanske tittar på en karta och ser att det är mitt i stadens centrum och tror att det är vanligt folk som bor där. Ren jävla samhällsinformation.
Senast redigerad av BlackBooks 2026-07-15 kl. 11:15.
Citera
2026-07-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Åh tack för att du berättar att du har sett SVT. Nu kan jag sova tryggt inatt.

Anledningen till att jag informerade var att det finns folk som kanske tittar på en karta och ser att det är mitt i stadens centrum och tror att det är vanligt folk som bor där. Ren jävla samhällsinformation.

De är tyvärr bara icke svenskar + studenter ifall de studentboendet som är mitt över parken är kvar som bor där.
Citera
2026-07-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Min första tanke var att det kunde vara relaterat till den där sekten 764.

Tänkte precis samma tanke. Nu vet vi ju väldigt lite, men det låter ju precis som något ur deras (eller någon av de andra accelerationistiska gruppernas) manual.
Citera
2026-07-15, 11:24
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxitaxiiii
De är tyvärr bara icke svenskar + studenter ifall de studentboendet som är mitt över parken är kvar som bor där.

Nää säger du det, berätta något jag inte vet...
Citera
2026-07-15, 11:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Flickan i femårsåldern som skadades i Helsingborg i helgen är inte längre i behov av sjukhusvård, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1481462

Det var ju för väl...
Citera
2026-07-15, 11:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tycker media är usla på att följa upp. Igår en världsnyhet om att en liten flicka på 5 år blir knivhuggen i halsen. Det skapar oro, det skapar frågor och allmänheten vill ha svar.
24 timmar så är det knäpptyst i svensk media.

Har det varit Norge, Danmark eller för den delen Finland så hade man redan nu kartlagt GM och hans familj. Man hade fått veta uppväxt, finns socialen iblandad mm. Givetvis hade inget land gått ut med namn då den är minderårig men man hade följt upp.

Varför jobbar svensk media så här och varför låter man spekulationerna fortsätta. Klart vi vi vill veta vad GM har för etnicitet och bakgrund. Det är nästan det vi går på val 2026 gällande invandring och dess problem.

Någon som läst från utländsk media om det står något?
Det är ju för att polisen döljer all information. Vilket i sig är information. Men kanske också bra för flickans familj, och hon ligger väl rimligen på ett vanligt sjukhus där massor av folk springer.
Citera
2026-07-15, 11:32
Medlem
Lägesrapport i ärende om knivskärning i Helsingborg
Åklagarmyndighetens ärende: AM-109285-26
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/juli/lagesrapport-i-arende-om-knivskarning-i-helsingborg/
Citera
2026-07-15, 11:58
Medlem
Orgelnistens avatar
Flickan har lämnat sjukhuset!
Journalist Mikael Nilsson
Citera
2026-07-15, 12:03
Medlem
Blueskillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tycker media är usla på att följa upp. Igår en världsnyhet om att en liten flicka på 5 år blir knivhuggen i halsen. Det skapar oro, det skapar frågor och allmänheten vill ha svar.
24 timmar så är det knäpptyst i svensk media.

Har det varit Norge, Danmark eller för den delen Finland så hade man redan nu kartlagt GM och hans familj. Man hade fått veta uppväxt, finns socialen iblandad mm. Givetvis hade inget land gått ut med namn då den är minderårig men man hade följt upp.

Varför jobbar svensk media så här och varför låter man spekulationerna fortsätta. Klart vi vi vill veta vad GM har för etnicitet och bakgrund. Det är nästan det vi går på val 2026 gällande invandring och dess problem.

Någon som läst från utländsk media om det står något?
Jag tycker faktiskt inte att det är konstigt att polisen varit återhållsam med informationen. Det handlar om två barn – en femårig flicka och en misstänkt pojke under 15 år. Då finns det starka skäl att skydda deras identitet och låta utredningen ha sin gång innan man lämnar fler uppgifter.

Jag förstår att människor vill ha svar på vad som har hänt. Men jag har svårare att förstå varför gärningsmannens nationalitet eller etnicitet skulle vara bland det första vi behöver veta. Den säger i sig ingenting om varför just det här brottet inträffade.

Om utredningen senare visar att bakgrunden har betydelse för motivet kommer den sannolikt att redovisas. Men att börja spekulera om etnicitet innan fakta finns riskerar bara att spä på ryktesspridning och polarisering.

För mig är det viktigaste nu att den lilla flickan återhämtar sig, att den misstänkte pojken får den hjälp och de insatser som krävs, och att polisen utreder händelsen ordentligt. Fakta är viktigare än spekulationer.
Citera
2026-07-15, 12:16
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueskillen
Jag tycker faktiskt inte att det är konstigt att polisen varit återhållsam med informationen. Det handlar om två barn – en femårig flicka och en misstänkt pojke under 15 år. Då finns det starka skäl att skydda deras identitet och låta utredningen ha sin gång innan man lämnar fler uppgifter.

Jag förstår att människor vill ha svar på vad som har hänt. Men jag har svårare att förstå varför gärningsmannens nationalitet eller etnicitet skulle vara bland det första vi behöver veta. Den säger i sig ingenting om varför just det här brottet inträffade.

Om utredningen senare visar att bakgrunden har betydelse för motivet kommer den sannolikt att redovisas. Men att börja spekulera om etnicitet innan fakta finns riskerar bara att spä på ryktesspridning och polarisering.

För mig är det viktigaste nu att den lilla flickan återhämtar sig, att den misstänkte pojken får den hjälp och de insatser som krävs, och att polisen utreder händelsen ordentligt. Fakta är viktigare än spekulationer.

För vissa är gärningsmännens nationalitet superviktig då detta är avgörande för om man ska förkasta dådet samt använda det i propagandasyfte, eller om man ska blunda för det inträffade och leta upp nästa grymma våldsdåd i hopp om att det passar ens agenda bättre. För vissa människor är så störda så att de inte kan känna empati med ett barn som utsatts för en våldsam attack oavsett vem som utfört dådet.

Svart eller vit är skitsamma för mig. Jag tycker detta är en oerhört tragisk och läskig händelse och mina tankar går till lilla flickan som fick sin lek och sin bekymmerslösa barndom avbruten, tankar går till mamman som behövde bevittna något så fruktansvärt och som med all säkerhet känner sig helt vilsen i vardagen lång tid framöver.
Citera
2026-07-15, 12:22
Medlem
Steinarrs avatar
Vi kommer aldrig någonsin få reda på vem som är GM så ni kan sluta spekulera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in