2026-07-13, 08:43
Medlem
Människor som har den mentaliteten att inte roa sig under livets bästa tid har jätte mycket pengar vid pension, och nästan lika mycket ärvs av dödsboet.
Citera
2026-07-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad
Människor som har den mentaliteten att inte roa sig under livets bästa tid har jätte mycket pengar vid pension, och nästan lika mycket ärvs av dödsboet.
Problemet är att man vill njuta av livet men njuta för mig är mer eller mindre gratis egentligen. T.ex ha sex, äta ute, resa lite
Citera
2026-07-13, 16:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Problemet är att man vill njuta av livet men njuta för mig är mer eller mindre gratis egentligen. T.ex ha sex, äta ute, resa lite
Precis. Att ha ett meningsfullt liv kostar inte speciellt mycket.
Citera
2026-07-13, 23:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vem har egentligen råd att lägga undan 10 000 varje månad ? Det är extremfall. Det vanligaste är att man sparar 3000-4000 . Men det ger ju ändå 4-5 mille fram till 65 års åldern

När jag hastigt sökte verkar det vara runt 1-2% av befolkningen som har 5 miljoner i kapital. De flesta av dessa är sannolikt +60 år.
Citera
2026-07-15, 13:42
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du får gärna leva som fattigpensionär när du är 60. Jag tänker iaf gå i pension långt före riktåldern och ut och resa.

+1 på den. Tänker själv gå ned i tid långt innan pensionen. Ta 5-6 veckors extra semester varje år och tillbringa vintern utomlands. För att göra det krävs det att dock att jag försakar lite idag såsom t ex nyare bil men det kommer att vara billigt jämfört med det värde jag väntar mig få tillbaka av ett friare liv.

// CC
Citera
2026-07-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
När jag hastigt sökte verkar det vara runt 1-2% av befolkningen som har 5 miljoner i kapital. De flesta av dessa är sannolikt +60 år.
Man kanske borde göra om arvsrätten, och göra så att en visst del går till barnbarn.
Citera
2026-07-15, 13:48
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad

Det är absolut en balansgång och ja, risken att man inte börjar spendera utan fastnar i ett sparsamt leverne finns helt klart. Mitt personliga motgift mot den fällan är att hela tiden vara medveten om den. Sätta upp tydliga mål. Ha en plan där jag t ex sätter över ett års uppgång på ett vanligt konto med avsikt att det ska spenderas under kommande år. Det kräver dock disciplin precis sparandet till god avkastning gör.

// CC
Citera
2026-07-15, 13:55
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man kanske borde göra om arvsrätten, och göra så att en visst del går till barnbarn.

Vad som behövs är en förändrad mentalitet hos de äldre. I mening att lämna ifrån sig en del av överskottet medan de lever och deras barn har nytta av den. Min egna pappa har det men har vänner med rika föräldrar som bara ser döden som tillfället då överföring kan ske. De är fast i ett föråldrat synsätt. Kan bara hoppas att min generation (X) har ett annat synsätt.

// CC
Citera
2026-07-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Vad som behövs är en förändrad mentalitet hos de äldre. I mening att lämna ifrån sig en del av överskottet medan de lever och deras barn har nytta av den. Min egna pappa har det men har vänner med rika föräldrar som bara ser döden som tillfället då överföring kan ske. De är fast i ett föråldrat synsätt. Kan bara hoppas att min generation (X) har ett annat synsätt.

// CC
Ett problem där kan vara att många äldre har mycket av sitt kapital bundet i en obelånad bostad.

Många på forumet verkar anse att det viktigaste i livet är att betala av bostaden.
Citera
2026-07-15, 14:38
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

För de flesta borde det inte vara omöjligt att vid 45-50 ha 1 miljon i sparkapital eller möjligtvis kunna få fram den summan tillsammans med ett billigt lån. Med lite energi och engagemang borde det inte vara omöjligt att få den att växa till 5 miljoner tills man är 55-60.

Dock, inget kommer gratis. Lite måste man göra på egen hand men det är som allt annat här i livet. "You get out what you put in."

// CC
Citera
2026-07-15, 14:41
Medlem
Foliekavajs avatar
Vad ska du med pengar till när du är 60? Jag bränner mina pengar nu på att ha kul istället för att sitta och ruva på en massa pengar jag inte orkar spendera ändå när jag är gammal.
Citera
2026-07-15, 14:44
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ett problem där kan vara att många äldre har mycket av sitt kapital bundet i en obelånad bostad.

Många på forumet verkar anse att det viktigaste i livet är att betala av bostaden.

Har också fått den uppfattningen. Betala av bostaden. Har själv haft den men ändrat mig helt när jag på allvar började investera.

Problemet med äldre och deras hus är inte bara att det binder kapital, det är ofta också en värdeförstöring då många äldre inte kan eller orkar att ta hand om sitt hus.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in